Keresés
Close this search box.

Legyél te is hallgatós! Jelentkezz hozzánk március 3-ig!

A digitalizáció a jövő? – interjú a Quantum Iskolaszövetkezet alapítóival

A digitalizáció egyre nagyobb teret hódít az életünkben, erre jött rá néhány fiatal is két évvel ezelőtt. Ennek hatására alapították meg teljesen digitális iskolaszövekezetüket, a Quantumot, amellyel a diákmunka vállalását szeretnék megkönnyíteni. Hogy honnan indultak, hogyan alakultak az évek alatt és mik a terveik, arról a két alapítóval, Kecskés Csomával és Bőhm Zsomborral beszélgettünk.

Borítókép: Facebook

Honnan jött a iskolaszövetkezet ötlete?

Zsombor: Mint sokan, mi is diákként ismerkedtünk meg az iskolaszövetkezetekkel, nem is olyan rég még a másik oldalon voltunk, mi is diákmunkáztunk más szövetkezeteken keresztül. Amikor még a karantén idején 2020-ban elhatároztuk, hogy belevágunk egy vállalkozásba, adta magát, hogy egy olyan szektorban próbáljunk meg valami újdonságot, amit ismerünk.

Csoma: Így van, jó volt egy olyan vállalkozásba kezdeni, amiben már bizonyos értelemben volt tapasztalatunk, hiszen belülről láttuk a problémáit. Ilyen volt például a sok fölösleges adminisztráció, hogy rengeteget kellett akár csak azért utazni, hogy egy egyszerű munkát elvállalhassunk. Volt, hogy két-három óra adminisztráció előzte meg azt, hogy dolgozni tudjunk egy napot, amit nem éreztünk elég hatékonynak. Viszont úgy gondoltuk, hogy a digitalizáció jó megoldás lehet, és nem is olyan nehéz ezeket a problémákat kiküszöbölni.

Szerintetek még manapság is újdonságnak számít, amit csináltok? Hiszen most már több iskolaszövetkezet is elkezdett átállni a digitalizációra.

Cs.: Mi abban vagyunk különbözőek, hogy a kezdetektől egy digitális iskolaszövetkezetben gondolkoztunk, emiatt a folyamatainkat is a digitalizációt használva írtuk meg. Azoknak az iskolaszövetkezeteknek, akiknek több telephelyük van, adott esetben több száz dolgozóval, nehezebb átállni egy teljesen digitális működésre. Persze mi sem vagyunk még tökéletesek, folyamatosan lehet csiszolni valamin.

Zs.: Nem azt állítjuk magunkról, hogy feltaláltuk a bölcsek kövét, és örök életre mi vagyunk a legjobb iskolaszövetkezet. Nekünk is versenyt kell futnunk a többiek innovációival és az idővel is. Jelenleg úgy gondoljuk, hogy sok tekintetben előrébb tartunk a digitalizáció terén a versenytársaknál, mert nálunk a leggyorsabb és a leginkább diákbarát a folyamat. Nem véletlen, hogy a munkatársaink fele fejlesztő, akikkel folyamatosan dolgozunk azokon a megoldásokon, amelyekkel jobbá tehetjük a platformunkat.

Ezekről az ötletekről tudtok kicsit beszélni?

Zs.: Egyelőre nem szeretnénk sokat elárulni, de terveink között szerepel sok új funkció és szolgáltatás, valamint újra elővesszük és új köntösbe bújtatjuk egy régi ötletünket.

Cs.: Reméljük a következő interjú alkalmával már ezek megjelenését jelenthetjük be.

Még januárban voltatok a Cápák közöttben, az meghozta a várt sikert? Anyagilag valószínű, de más téren is?

Cs.: Abszolút. Egyrészt a befektetés is hasznosnak bizonyult, de mi elsősorban nem ezért mentünk a műsorba. Szerettük volna, ha mentorálást kapunk, Petya és Levente pedig folyamatosan figyelemmel kísérik a munkánkat, jó tanácsokkal látnak el minket. Emellett növeli a presztízsértékünket is, hogy két cápa is alkalmasnak tartott minket arra, hogy befektessenek.

Jól láttam, hogy nem igazán fektettek hangsúlyt a social mediara?

Zs.: Igen, ez egyelőre egy hiányosságunk. A középtávú tervek között szerepel, hogy fókuszt kapjon a közösségi médiás megjelenésünk, a brandünk.

Cs.: Szerettük volna ezeket a felületeinket az alapoktól újragondolni. Néhány dolgot még az újraindulás előtt elintézni, tudatosan készülni, és a jövőben hangsúlyt fektetni rájuk.

Pozitívumként említettétek korábban, hogy nincs irodátok, így nincsenek fenntartási költségei sem, viszont most az irodátokban beszélgetünk. Akkor ez csak nektek van és a diákok megmaradnak az online térben?

Zs.: Az elmúlt két év során folyamatosan alakult bennünk, hogy kik vagyunk és pontosan mit is szeretnénk csinálni. Ma már egy kicsit máshogy definiálnám magunkat, mint egy egyszerű iskolaszövetkezetet, mert elmozdultunk a szoftverfejlesztés irányába is. Az iroda elsősorban számunkra van, hogy legyen egy hely, ahol együtt tudunk dolgozni. A folyamatunk teljesen digitális, a diákoknak egyáltalán nem kell bejönniük. Néha persze előfordul, hogy egy-egy diák mindenképpen személyesen szeretne elintézni valamit.

Cs.: Igen, be kellett látnunk, hogy a hatékony működéshez szükségünk van egy irodára. A diákoknak is biztonságot ad, hogy ha bármi van, be tudnak jönni. De ezzel nem szeretnek élni, a 99 százalékuk azzal a lehetőséggel, hogy az adminisztrációt 10 perc alatt telefonról elintézi.

A cégek számára egyértelműen vonzóbb az alacsonyabb költség. A diákok számára miért lehet vonzó a szövetkezet?

Zs.: A cégek cégköltségben gondolkoznak, azt nézik, nekik szuperbruttóban egy adott munkavállaló foglalkoztatása mennyibe kerül. Ha a mi díjunk ebből kisebb, akkor az azt jelenti, hogy a cégnek nagyobb mozgástere van, így több diákot alkalmazhat, vagy magasabb órabért adhat – vagyis az alacsony díjunk a diákok bérére is pozitív hatással lehet. Ez a helyzet az egyik legnagyobb hazai ételfutár cégnél is, ahol a diákok felé a szövetkezet díja költségként van kommunikálva. Itt a szövetkezetek közül nekünk van a legkedvezőbb díjunk, így a diákok rajtunk keresztül kereshetnek a legtöbbet.

Cs.: Ami szerintem a diákoknak a legszimpatikusabb, hogy nálunk tényleg kevés időt kell szánni az adminisztrációra. Habár a digitalizáció mindenhol egyre nagyobb teret nyer, még mindig általános, hogy valahol megszakad a jelentkezési folyamat, be kell menni az irodába, vagy fel kell adni valamit a postán. Ehhez képest nálunk a diákok átlagosan csupán 7-11 percet töltenek adminisztrációval, teljesen online.

Hosszútávú tervként említettétek korábban a külföldre közvetítést. Ez mennyire reális cél? A diákok igénylik ezt?

Zs.: Már most több külföldi partnerrel dolgozunk együtt, ezek brit, amerikai, észt cégek. Még nem ez áll nálunk a fókuszban, de úgy látjuk, hogy van benne potenciál. A magyar diákok nagyon okosak, a külföldi cégek pedig szívesen alkalmazzák őket remote-ban. Ez jó értékajánlat a diákok számára is, hiszen nemzetközi tapasztalatra és kiemelkedő bérezésre tehetnek szert. Egyelőre kevesen gondolkoznak ebben az opcióban, viszont, ha ezt kicsit leegyszerűsítjük számukra és tálcán kínáljuk nekik, akkor megjöhet a kedvük hozzá.

Cs.: Fokozatosan építkezünk, ezen a téren például még bőven látunk kiaknázatlan lehetőségeket. Arról nem is beszélve, hogy nálunk sok diák dolgozik fejlesztőként, ők eleve home office-ban dolgoznak, számukra ez kifejezetten kézenfekvő. Szerintünk egy iskolaszövetkezetnek felelőssége van abban, hogy milyen minőségű munkát kínál a diákjainak. A diákmunka során szerzett tapasztalat, tudás és kapcsolatok később nagy hatással lehetnek a karrier alakulására, sokaknak a karrier itt kezdődik. Mi hiszünk a tehetséges magyar diákokban.