Keresés
Close this search box.

Legyél te is hallgatós! Jelentkezz hozzánk március 3-ig!

Senedek interjú

„A Senedek márka mögött is azért van már történelem.” – Senedek interjú

Talán az internetes mémeket ma már senkinek nem kell bemutatni. A jelenlegi tinédzserek, illetve fiatal felnőttek csoportja számára talán már a Senedek név sem ismeretlen. A Facebookon szerveződő mémoldalak ennek a csoportnak a mindennapi információ meghatározó részét teszi ki, természetesen elsősorban mint humorforrás, de ehhez gyakran közéleti, politikai konnotációk is társulnak. Viszont elvitathatatlan, hogy nagyon nagy közösségeket képesek kialakítani egy-egy mémoldal köré, az-az a mai fiatalság fontos gyülekezési tereit jelentik, akárcsak a Senedek. A közösségről, generációkról, mémekről és általánosan egy mémoldal kezeléséről beszélgettem a Senedek admincsoport két tagjával, Csigával és Senével.

Miből indult a Senedek? Mennyire alakult ált az évek során? Valaha is cél volt, hogy egy irányt kövessetek, vagy hagytátok, hogy a közösség szervezze az oldalt?

Csiga: Hát nagyon rég volt az már. Volt egy közösségünk, akikkel amúgy videóztunk meg játszottunk még gimnázium alatt, viszont ez az egész videózás témakör érettségi felé már idejétmúlttá vált. Már akkor csináltunk mémeket meg úgy a társaság egészben nagyon a viccesnek, váratlannak, sokszor érthetetlennek a szélsőértéke volt. És erre találtuk ki a Facebook oldalt, mint önkifejezési formát. Az évek során szerintem mindig olyan volt, mint amilyenek mi. Én nem mondanám, hogy trendeket követünk. Mindig, ami szembejön, abból vezetjük le azt, ami a fejünkben van. És nyilván a közösség is hozzá szól, ihletet ad.

Sene: Szerintem az egyetlen irány, amit az évek során megszabtunk az, hogy maradjunk hűek önmagunkhoz. Ne posztoljunk azért, mert muszáj vagy hogy elsők legyünk az oldalak között, akik reagálnak valamilyen eseményre. A Messenger-csoportunkban rengeteget kommunikálunk egymással és az ötletek töredékéből lesz végül meme, emögött tényleg az áll, hogy azt szeretnénk posztolni, ami szerintünk vicces. A közösségünkkel való viszony érdekes, hiszen ha van olyan része a humorunknak, ami nekik szimpatikus, akkor ennek elméletileg fordítva is működnie kell. Többször előfordult, hogy egy hozzászólás vagy posztunk alá beküldött kép ihletett meg minket, szerintem mondhatjuk, hogy hatással vannak ránk.

Hogyan definiálnátok a Senedeket, mint mémoldal vagy mint közösség? Melyik a meghatározóbb szerintetek?

Cs.: Hát ez nagyon nagy kérdés. Szerintem a közösség nem is feltétlen velünk közös. Mostanra már nagyon nagyon sok ember ismer minket. Én inkább azt mondanám, hogy számtalan közösségnek adunk témát, poént, gondolatokat. Mert szerintem amúgy bőven vannak olyan mémek, amiknek mélyebb üzenete van annál, hogy Alekosz háza nincs levakolva. Illetve a közéletről is szerintem tökre fogyasztható formában tájékoztatjuk a fiatalabb generációkat.

S.: Azt mondanám, hogy kezdetben közösség volt, hiszen egy szűk baráti kör készítette a képeket, a célközönség pedig önmagunk és az egy kicsivel tágabb baráti kör volt. Ezután jelentősen megnőtt a követők száma, amiből pedig egy új közösség alakult ki, ami ma már szerteágazott és a 99 százaléka tőlünk függetlenül aktív és működik. Összességében a Senedek név mögött inkább az oldalt érzem, a közösség pedig a személyes oldalunkhoz, az adminok és közreműködők egyéniségeihez köthető.

Szerintetek lehet-e a Senedek ugyanolyan gyülekező helye a jelenlegi fiatalságnak, mint akár egy könyv/filmklub, műhely, csoport vagy más konvencionális gyülekezési tér? Hogy áll ehhez szerintetek az idősebb generáció?

Cs.: Szerintem igen. Ha van közös pont és ez sok emberhez eljut akkor mindenképp. Idő és energia, de én mindenképp azt mondanám, hogy igen. Ami nehézség, hogy nem tematikus oldal vagyunk, így nincs egy konkrét valami, ami alapján “gyülekeznének az emberek körülöttünk”. A témánk a közélet, az meg azért egy elég ingatag dolog. Nagy elköteleződés kell hozzá, hogy az ember mélyebben belefolyjon.

S.: Szerintem korábbi rendezvényeinkkel mi, és más oldalak, csoportok is bizonyítottuk, hogy igen, sokakat meg tudunk szólítani és meggyőzni arról, hogy érdemes kimozdulni és megnézni egy ilyen eseményt. Az idősebbek első hallásra valószínűleg felvonják a szemöldöküket, ha azt hallják, hogy a fiatalok Facebook-oldalak követése alapján találkozgatnak, de idővel biztosan megértik, hogy ez egy releváns kapcsolódási pont. Hiszen az, aki az oldalunkat követi, vélhetően nem csak a Senedeket ismeri a hasonló oldalak közül, ez pedig egy olyan alap lehet, ami könnyen be tud indítani egy beszélgetést.

Ha már mémoldal, szerintetek mennyire fontos a mém, mint internetes műfaj? A mém inkább spontán, relevanciára épülő információhalmaz, vagy egyszerűen csak a jelenkor „mórickaviccei”? Különbséget tesztek mém és shitposting között?

Cs.: Hát nálunk szerintem leginkább teljesen spontán. Ehhez jó humorérzék kell és egy-egy mém nagyon kötődik az alkotójához. Néhány barátom végignézi a Senedek posztokat és nagyon jól meg tudja tippelni, hogy melyiket csináltam én. Én személy szerint mindig látok valamit a neten (nagyon jó tartalmaknak kell mindig lenni az idővonalon, hogy jöjjön az ihlet) és ott helyben, legtöbbször telefonon spontán összegyúrom az éppen aktuális közéleti információkkal. Tehát van mögöttes tartalma, mondandója. Szerintem ez az, ami megkülönbözteti a shitposztingtól. Annak nincs és nem is kell, hogy értelme legyen. Elvileg pont ez teszi viccessé. Csak ahhoz meg egy nagyon elborult, művészi felfogás kell, hogy tényleg jó legyen. Nagyon könnyen lehet belőle valami inkoherens érthetetlenség. A Senedeken van egyébként ez is meg az is. De mémekben jobbak vagyunk szerintem.

A Z-generáció tagjai vagytok ti is, hogyan viszonyultok más generációk humorához? Hogyan írnátok körül a Z-generáció humorát? Van-e igény hogy más generációkhoz is szóljatok, más humorban is mozogjatok?

Cs.: Szerintem a Z-generáció humora a mindennapok történéseit azok kontextusától teljesen elrugaszkodott dolgokra vetíti rá. Sokszor olyanokra, amiknek már amúgy is van viccértéke. Én így írnám le. Meg sokkal rövidebb értelmezés szükséges. Ezért is váltott formátumot mondjuk az írásos viccekről meg a standup estekről az egyszerű képekre, rövid videós tartalmakra. Nincs idő egy hosszabbat befogadni, helyette a sok kicsit választjuk. Más generációk szerintem annyira nem értik ezt, nincs is igényük rá, sőt sokszor összezavarja őket, mert nagyon könnyen félreértik. Sok Senedek mémet osztanak egyébként meg 40-es 50-es arcok és nyilván nem az eredeti értelme miatt. Bár én egyébként benne lennék egy vicckönyvekhez hasonló nyomtatott Senedek best of-ban.

S.: Annyival egészíteném ki, hogy azzal maradunk hitelesek, ha azt posztoljuk, ami szerintünk vicces. Ezt pedig nagy eséllyel a mi generációnk vagy a hozzánk korban közel állók fogják értékelni. Így feleslegesnek érzem, hogy más korosztályokat próbáljunk szórakoztatni, ezzel az önazonosságot és az oldal alapvetéseit hagynánk el.

A Senedek a facebookon több oldalon/csoportban is elérhető, ezeket ti szervezitek, vagy önszerveződő csoportjai a nagyobb Senedek csoportnak?

Cs.: Javarészt mi. A Senedek I., II., III., IV., V., illetve a Senedek Angyalföld oldalnak mi vagyunk a kezelői. Meg személyenként az adminok között több egyéni oldal is jelen van. Illetve van Instagramunk is most már több, mint 8000 követővel, és mostanra már harmadik dühöngő csoport is a miénk. Ott is sok-sok ezer taggal. Amúgy voltak ilyen kisebb trendek, pl. van Senedek Japán meg Senedek Pakisztán oldal stb. Ezeket nem mi csináltuk. Nagyon mélyen benne vagyunk már ebben a mém közegben. Hihetetlen sokan ismerik a Senedek márkát. Senedek mémeket pedig hát tényleg olyan helyekről láttam már vissza, hogy csak pislogtam. Sokszor 1-2 évvel az eredeti megjelenést követően.

Mennyire fontosak a Senedeken belül a közösségi találkozók? Tudom, hogy rendeztetek már Kevert-kupát és más „Senedek-találkozót”, de ez mennyire elsődleges célja a Senedeknek?

Cs.: Mostanában nem volt fókusz rajtuk, de régebben csináltuk többet is. Azok amúgy jók voltak. Valamit ezzel szeretnénk a jövőben is kezdeni, de most nagyon elfoglalt minden admin, így az alap tartalomgyártáson kívül sajnos kevesebb idő jut a hosszú távú tervek kibontására.

S.: Bár az utóbbi időben nem rendeztünk találkozókat, ezeknek nagyon nagy szerepe volt az oldal és a közösség fejlődésében is. Fórumot biztosított annak, hogy a különböző oldalak készítői és aktívabb követői személyesen is megismerhessék egymást, ezekből számos új projekt és koprodukció született az elmúlt években. A jelenlegi Senedek admin csapatban és a csoport adminisztrátorai között is többen vannak, akiket ilyen eseményeken ismertünk meg, vagy mélyítettük el ismertségünket. 

Senedek matricák

Hogyan viszonyultok a többi mémoldalhoz? Van-e verseny mémoldalak között, illetve megpróbáltok egy sajátos stílusra/arculatra építeni, és elhatárolódni más mémoldalaktól?

Cs.: Régen nagyobb volt a verseny. Bár most meg már lehet nem is ismerjük annyira a “piacot”. Ettemma meg Kasza Tibi Atya voltak nagyobb Facebook oldalak. Most már szerintem Instán megy a verseny, ahol persze mi is jelen vagyunk, de egyáltalán nem annyi tartalommal, mint Facebookon. Arra majd jobban koncentrálunk. Plusz ugye a TikTok, ami pl. (bár volt próbálkozás) de nekünk teljesen kimaradt az életünkből. Stílusra meg szerintem nagyon egyediek vagyunk. A Senedek márka mögött is azért van már történelem. Hozzánk hasonló egyedi stílusa szerintem még a II. Pumped Lázár János Pál Pápa adminoknak van. Őket nagyon szeretjük. Volt is már velük közös Vasas meccsnézés.

S.: Korábban egészséges versengés volt több oldallal, mint a Nem vacol a skinchanger, az ettemma vagy a Kasza Tibi Atya 420, ezek a nagyobb oldalak viszont ilyen-olyan okok miatt ma már nem, vagy nem eredeti formájukban üzemelnek. Így igazából a Senedek számára a tényleges verseny megszűnt, a mi stílusunkban alkotó, hasonló méretű követőtáborral rendelkező oldalak nem igazán léteznek. De ez a verseny korábban sem egy kiélezett ellentét volt, hiszen a követőknek nem kellett választaniuk egyik vagy másik oldal mellett, ha tetszett nekik a tartalom, az összeset követhették. A kérdés második felére azt mondanám, hogy Senedek-szintű egyediségről nem lehet beszélni, aki ismeri az admin csapatot, az jó eséllyel meg tudja mondani, hogy melyik memet ki csinálta, olyan dolgokat sem szoktunk egyeztetni, mint a betűtípus, a betűméret vagy a képeken megjelenő alapszínek.

Szerintetek meddig lehet vinni a Senedeket? Ez együtt fog változni veletek, megtartva a jelenlegi közösséget; vagy idővel átadjátok majd a következő, fiatalabb generációnak?

Cs.: Ez nagyon jó kérdés. Az tuti, hogy velünk változik. Jön velünk a közösség persze, de nyitni is kéne a 5-6 évvel fiatalabbak felé. Nekem őszintén benne van a fejemben, hogy egyszer át kellene adni vagy legalább fiatalabbakat bevonni. De nem tudom sajnos, hogy kéne ezt. Meg nekünk ez nagyon egy baráti közösség is. Az oldal mögött egy tényleges társaság áll, amit nem csak az oldal, hanem számtalan közös élmény köt össze.

S.: Én a Senedeket abszolút a mi produktumunknak érzem és bár volt mozgás az elmúlt években az admincsapatban, nem szívesen adnám át egy új társaságnak az oldal kezelését. Úgy gondolom, hogy az évek során az oldal velünk és a közösségünkkel együtt változott és változik, a fiatalabb generációk majd kialakítják a saját felületeiket. Ha nekünk szimpatikus, feltörekvő oldalakat látunk, akkor ezek képeit, videóit szívesen megosztjuk, ezzel segítve a növekedésüket, de a saját oldalunk átadását nem tudom elképzelni. Az is valószínű, hogy egy idő után (erre utaló jelek már pár ezer követőnél megjelentek) a fiatalabbak számára kifejezetten irritáló lesz a Senedek és ha továbbra is relevánsak tudunk maradni, kifejezetten az oldal antitéziseként vagy azt kifigurázva indulnak el új oldalak. Ez egy már létező jelenség, elég, ha a mi generációnk egy részének Tibi Atyával vagy a Trollfocival kapcsolatos nézeteire gondolunk.

Ki tudja-e magát nőni a Senedek, vagy abban rejlik az identitása, hogy ez (kvázi) underground mémoldal? Lehet-e intézményesíteni egy mémoldalt úgy, hogy bevételt biztosítson, de önazonos és releváns maradjon?

Cs.: Önazonos szerintem nem tud lenni, ha a pénz bejön. Szerintem a Senedeknek soha nem célja, hogy eltartson bárkit is. Meg amúgy az underground meme oldalság sem teljesen igaz azért szerintem. Sokszor már mi is nagyon általános memeket csinálunk. Most szerintem megint van egy növekedési potenciál az Instával, de itt a nagy kérdés, hogy a jelenlegi csapat mennyire tud együtt maradni és belevinni a saját egyéniségét. Vagy találni olyanokat, akik ezt szintén meg tudják csinálni. Szerintem ebben rejlik a Senedek jövője.

S.: Én az oldal egyik legnagyobb erényének tartom az önazonosságot, nem szoktunk kirakni olyan képet, ami legalább a csapat egy részének ne tetszene. Az, hogy mikor növi ki magát egy oldal jó kérdés, én már 1500 likeolónál is úgy éreztem, hogy hihetetlen, hogy ennyi embert érdekel az, amit mi viccesnek tartunk. Úgy gondolom, hogy lehet intézményesíteni egy mémoldalt, de a Senedek kapcsán ezt soha nem éreztem sem szükségesnek, sem feladatunknak. Van, aki ezt megtette és jól áll neki, van, akinek kevésbé, de ilyen szempontból soha nem tekintettem kitörési lehetőségként az oldalra, nekem ez megmaradt az önmegvalósítás egy fontos színterének.