Bolognai vandalizmus – vezetett séta

Avagy hogyan jutunk a bolognai street arttól Budapestig

Bologna téglaszínű falai olyan jól őrzik a nyári nap melegét, hogy még télre is marad belőle. Tekintélyesebb épületek esetében ezek a falak – néhány elmaradhatatlan egyenlettípusú szerelmi zálogot leszámítva – többnyire érintetlenek, de a csekély légmozgással megáldott kisutcák falain zavartalanul teremnek a street art legkülönfélébb formái.

Mint a világban sok helyen, Bolognában is a nyolcvanas években lobbant fel a street art lángja, és a nyári naphoz hasonlóan ez is fűti a várost. Életben tartásához a már elismert művészek mellett nagyban hozzájárulnak a helyi, illetve az egyetemre érkező fiatalok is. Az ottlakók szerint Bologna frusztráló mértékben fiatal, a diákság rendkívül koncentráltan van jelen. Amint végeznek a tanulmányaikkal, elhagyják a várost, hogy átadják helyüket az újonnan érkező fiatalok seregének. Ennek a tömegnek a hangja szól, néhol kiabál a falakról gyakran társadalomkritika, politikai üzenet és szépművészeti igénnyel elkészített művek formájában is. (A mérhetetlen mennyiségű dantei utalást sem hagyhatom ki ebből az egyébként sem homogén felsorolásból, kevés olasz város identitásáról festett kép lenne teljes ezek nélkül.)

(forrás: Vantees facebook oldala)

A bolognai street art légkör ismertetéséhez szükségesnek látok egy kitérőt a 2016-os Street Art – Banksy & Co. című kiállítás felé, melynek a Palazzo Pepoli adott otthont. A tárlat – amellett, hogy számos világhírű művével széles közönség figyelmét vonta magára –, felvetett egy említésre méltó kérdést is: rendelkezhet-e a múzeum a város falain lévő alkotásokkal, anélkül, hogy az alkotó beleegyezését adná. A múzeumban olyan nevek mellett, mint Banksy és Rammellzee, egy olasz, csak a művésznevén ismert alkotó, Blu munkái is helyet kaptak. Blu a kiállítást megelőző húsz évben több művet is hagyott maga után Bologna falain, melyeket a kiállítás hírére néhány nap leforgása alatt eltüntetett. Mint a kiállításon szereplő többi művésztől, tőle sem kértek engedélyt a munkái bemutatására, ezt nehezményezve törölte le a város falairól alkotásait. Döntését a művésztársai közül is többen bírálták, mondván, hogy az alkotó nem védheti meg az utcán elkészített műveit semmitől: egy kutyától épp annyira nem, mint egy múzeumtól.

Ezt állítanám szembe egy ellenpéldával: egy olyan művésszel, aki saját bevallása szerint kifejezetten élvezi, ha a képeit „használják”, függetlenül attól, hogy ez éppen mit jelent. Az említett alkotó a  brazil származású Estevan Reder, művésznevén Vantees, aki Bologna falait a szó legszorosabb értelmében benépesíti. Alkotásai hátulról lefotózott, majd életnagyságban, esetenként felnagyítva kinyomtatott névtelen emberek. Vantees az utcán örökíti meg őket, az alanyok tudta nélkül, miközben a hétköznapi teendőiket végzik. Munkái között láthatunk bicikliző, nyaraló, fürdőző embereket, de esernyőt, gyereket, vagy éppen gyümölcsöt cipelőket is.

Egy Bologna belvárosában tett, rövidebb sétával akár három alkotását is megtekinthetjük: egyet a Via dei Millén, kettő további pedig a Via Malcontentiről látható, egyikük magasan, a Canale delle Moline fölött, másikuk a 11-13-as szám árkádjai alatt. A helyszínek mindegyike jó eséllyel az utunkba esne, amennyiben városnézésre indulnánk, hiszen az egyik legfőbb turistalátványosság, a város egyik „titka”, a Finestrella (egy rejtett, a csatornára néző ablakocska) közelében található.

Idén májusban a helyi underground kultúrát ünneplendő nyílt az Urbana Underground Art Project keretében egy kiállítás Non solo muri, azaz „Nem csak falak” címmel, ahol más bolognai alkotók mellett Vantees munkáit is meg lehetett tekinteni. Amennyiben elmulasztottuk volna a május 29. és június 2. között a DumBO térben megrendezésre került eseményt, nekünk, budapestieknek is van lehetőségünk élőben látni Vantees alkotásait, hiszen 2018-ban fővárosunk is gazdagodott három képpel. Mivel ezek pontos helye ismeretlen, így magunknak kell rájuk találnunk, pusztán annyi a dolgunk, hogy bevetjük magunkat a hetedik kerületbe, és nyitott szemmel járunk.

(forrás: juliet-artmagazine.com)

Forrásjegyzék

Mufson, B. (2016, March 22). Who’s Afraid of a Banksy & Co. Street Art Exhibition?, Vice. https://www.vice.com/en/article/qkwm7q/banksy-massive-street-art-exhibition

Kordic, A. (2016, May 16). The Story of Street Art in Bologna – Exclusive Interview with Christian Omodeo, Widewalls. https://www.widewalls.ch/magazine/street-art-bologna-christian-omodeo-interview

Zanon, E. (2019, November 22). Vantees in Bologna: all roads lead everywhere, Juliet Art Magazine. https://www.juliet-artmagazine.com/en/vantees-in-bologna-all-roads-lead-everywhere/


(borítókép: Vantees facebook)