Keresés
Close this search box.

Legyél te is hallgatós! Jelentkezz hozzánk március 3-ig!

Majd jövőre: Hogyan ne legyünk világbajnokok Ferrari módra – Célegyenes Extra

Borzasztó szezonkezdeten van túl a Ferrari. Az SF-23 teljesítménye, illetve Charles Leclerc és Carlos Sainz sorozatos hibái sem segítenek nekik, hisz mindössze 26 pontjuk van három hétvégét követően. Ráadásul az Imolára várható nagy fejlesztési csomag érkezéséig nem is számítanak komoly fejlődésre a szakértők. Azonban nem az autó teljesítménye a legnagyobb probléma a vörösöknél. Nézzük, mi lehet a receptje egy legendás csapatnak a sikertelenségre!

Az első hozzávaló: végy egy olasz vezetőséget, és ne lásd a belső hibákat!

A Ferrari Kimi Räikönnen 2007-es bajnoki címe és Jean Todt csapatfőnök leköszönése óta nem tudott komoly esélyese lenni a bajnokságnak. 2008-ban a McLaren, 2009-ben a Brawn Gp, majd 2010 és 2014 között a Red Bull győzte le őket. Ezt követően következett az Arrivabene-Vettel-éra, amely jól indult, jó kapcsolatot ápolt a főnök a pilótákkal, azonban ez nem minden esetben jelent egy jó összetevőt. Arrivabene sikertelensége után érkezett Mattia Binotto, aki házon belül már bizonyított, ugyanakkor az, hogy valaki jó mérnök és jó szakember, nem jelenti azt, hogy ténylegesen csapatfőnöknek is való. Ha az első romlott hozzávalót akarjuk megtalálni, jó helyen kapirgálunk a csapatfőnök háza táján. A Jean Todt-Michael Schumacher-éra óta nem volt olyan erőskezű, nem-olasz vezére az ágaskodó lovaknak, aki tudta, hogy mit akar csinálni, és azt hogyan tudja elérni. Három futam után nem tudjuk eldönteni, vajon a francia Frédéric Vasseur jó döntés volt-e, de az előjelek egyelőre nem túl biztatóak. Ráadásul a szakember sokmindenhez nem szólhat hozzá, így pedig nem lehet egy csapatot teljeskörűen irányítani. Ezt egyébként Vasseur már szóvá is tette több sajtóorgánum szerint is, már a szezonnyitó, Bahreini nagydíjon. A kapcsolat tehát már most sem túl rózsás Benedetto Vigna és közte, ami nem túl jó előjel a továbbiakra való tekintettel.

A francia csapatfőnöknek fel van adva a lecke: arculatot kell faragnia a patinás istállónak. Forrás: https://www.planetf1.com/news/fred-vasseur-ferrari-no-saudi-bs/


Második hozzávaló: végy néhány olasz stratégát, és dönts minél rosszabbul minden lehetséges alkalommal!

Az utóbbi pár évben jelentős probléma volt az olaszoknál, hogy stratégiailag rengeteg bakit követtek el, többek között például 2022-ben Spaban, amikor az utolsó körre kihívták Leclerct kerékcserére, aminek következtében ráadásul boxutcai gyorshajtásért meg is büntették a monacóit. Ráadásul ezek a hibák komoly pontokba, vagy akár futamgyőzelmekbe kerültek. Nos, Vasseur érkezésével világossá vált, hogy a vörösök végre hajlandóak a változtatás útjára lépni, pláne, hogy a Tifositól is rengeteg kritikát kaptak a hibáik miatt. 

Eddig tehát két összetevőt talán helyére tettek a házuk táján, de vajon mi a helyzet a többivel?

A harmadik hozzávaló: végy két pilótát, és nevezd őket egyenrangúnak!

Nézzük csak, mi a sikeres pilótafelállás jelenleg a Forma-1-ben! A Red Bull és a Mercedes megoldása a következő: van egy első számú pilótájuk (Hamilton és Verstappen), akik nagyon gyorsak, világbajnok-esélyesek és bármikor képesek váratlant húzni. Emellett van egy második számú pilótájuk (Pérez, Bottas), akik ugyancsak gyorsak, ennek ellenére lassabbak, mint csapattársuk és nem veszélyesek egymás pozícióira. Ez a bevált recept. Ehhez képest mit csinál a Ferrari? Leclercet és Sainzt teljesen egyenrangúként kezeli. Ráadásul, miután a silverstonei baki után megromlott a viszony a csapatát kérlelő monacói és az akkori csapatfőnök, Mattia Binotto közt, kezdett egy kicsit úgy tűnni, mintha szándékosan Sainz-t tolta volna a vezér annak ellenére, hogy Sainz egyértelműen nincs csapattársa szintjén. A Ferrarinak nincs jelenleg győztes pilótapárosa, és ezzel együtt nincs meg a csapaton belüli hierarchia, így pedig nem lesz ebből egyhamar világbajnoki cím.

Ez a pilótapáros vajon a legjobb, amit a Ferrari alkalmazni tudna?

Negyedik hozzávaló: Egy ütőképes versenyautó és mérnöki csapat

Ez az az alkotóeleme egy sikeres projektnek, amelyhez a csapatfőnöknek és a mérnököknek is a legjobbaknak kell lenniük. De ez az alkotóelem nem ilyen egyszerű. Ebben a sportban rengeteg múlik a kis apró részleteken, tehát minden egyes szegecsnek, terelőlemeznek fontos szerepe van a nagy egész szempontjából. A Ferrari 2022-es autója gyors volt, és a 2023-as is lehet, hogy hasonló szintet tudna képviselni, ha nem jönnének a folyamatos taktikai, technikai, vagy vezetői hibák. 

Ennek a fenevadnak egyelőre nagyobb a füstje, mint a lángja. Forrás: https://www.ferrari.com/en-EN/formula1/articles/australian-grand-prix-2023-free-practice-report

De ha szinte minden problémára megoldást találni látszik a Scuderia, akkor mi a gond?

Véleményem szerint, ha egy hozzávaló hiányzik a süteményből, az már nem lehet olyan finom, mint minden hozzávalóval. Tehát, ha a Ferrari ezt a süteményt szeretné a lehető legfinomabbra sütni, akkor ahhoz szükség van egy a jó csapatfőnökre, aki átlát minden, a csapatát érintő kérdést. Emellett nem szabad kihagyni a legjobb mérnököket sem, akik a lehető legjobbat hozzák ki az adott koncepcióból, és megpróbálnak minden megoldásnál jobbat kitalálni. Szükség van a csapaton belüli hierarchiára, egy első- és egy második számú pilótára is, akik mindketten tudják, mi a dolguk, hogy ne alakuljon ki teljes káosz csapaton belül. Emellett pedig jó stratégák is kellenek egy csapathoz, hiszen a versenyen (a pilóta után) a stratégia tud különbséget jelenteni egy esetleges győzelem vagy egy második hely között.

Legközelebb április utolsó hétvégéjén, az Azeri Nagydíjon mutathatja meg az olasz gárda, vajon ezúttal romlott, vagy díjnyertes süteményt kezdenek-e sütni a Vasseur-érában. A teljes versenyhétvégét az M4 Sport természetesen élőben közvetíti hazánkban.