Keresés
Close this search box.

Legyél te is hallgatós! Jelentkezz hozzánk március 3-ig!

Vé-tech első epizódjában bemutatásra került a Renault Twizy.

Vé-tech: „Kicsi a bors, de a piros a paprika” – Renault Twizy

A Renault Twizy hasonló jelenség, mint a címben szereplő Bödőcs-idézet: elsőre rendkívül jónak tűnik, de egyébként teljesen értelmetlen. A különbség az, hogy az előbbi poénnak készült, az autó pedig nem. De ne ítéljünk meg egy könyvet a borítója alapján!
A Hallgató Magazin Tech rovatának támogatója a Skribe.

A rendkívül kreatív Vé-tech elnevezésű cikksorozatunkban olyan elektronikai eszközökkel, technológiákkal foglalkozunk, amiknek minimum vegyes a megítélésük. Mi is elmondjuk álláspontunkat az adott kütyüről (momentán járműről), viszont nem egy szimpla acsarkodásról lesz szó. Bemutatjuk – jelen esetben a Renault Twizy – előnyeit, hátrányait, társadalmi megítélését, és még alternatívá(ka)t is ajánlunk helyette. 

Egy piaci rés

A Renault Twizy voltaképpen nem autó és nem motor, hanem egy nehéz, elektromos négykerekű motorkerékpár (vagy valami ilyesmi). Azért fontos ezt kihangsúlyozni, mivel ilyesfajta járművekből nem sok száguld a magyar utakon, de nem véletlenül. Mivel motorkerékpár-rendszáma van a Twizynek, itthon nem kaphat zöld rendszámot (az csak autókhoz járhat), de négy kereke van, tehát kell rá parkolási díjat fizetni, valamint hiába ülnek benne az utasok egymás mögött, a gép nem elég keskeny, hogy elférjen a dugóban a sorok között. Ráadásul nem is lenne szabályos, mert ezt csak kétkerekű motorkerékpárok tehetik meg a KRESZ szerint. Ahogy elvileg a buszsávot is csak azok használhatják, a Twizy nem.

B-kategóriás jogosítvánnyal szinte biztosan, A-kategóriással meg talán lehet vezetni ezt a kis gépet. Az olyasfajta járművek, mint a Twizy tényleg hiánycikknek számítanak Magyarországon, mivel jelenleg nincsenek jó „átmeneti megoldások” az autók és a motorkerékpárok között. Az másik kérdés, hogy itthon lenne-e rájuk nagymértékben kereslet. De az tény, hogy a Twizy eleve hendikeppel indul, mivel a magyar szabályozások nem segítenek abban, hogy rohamosan elterjedjen a hazai utakon. A jármű teljesítménye és kinézete pedig megérne egy külön misét.

Habár nem sok helyen lehet látni az országban, Budapesten a Nyugati pályaudvar környékén mindig ki lehet szúrni egy-kettő parkoló Twizy-t. Kép: jarokelo.hu

„Mit tud a kicsike?”

Teljesítménye a városi jövés-menéshez teljesen elég, de 80 km/h-ra korlátozott végsebessége már pont kevés ahhoz, hogy a forgalommal együtt haladhassunk az autópályán. Még a kamionokhoz se lehet igazodni vele, hisz a szabályok ellenére azok is 90-nel mennek. Valószínűleg pedig nem lehet annyira jó érzés a 450 kilós és 14 lóerős Twizy tükrében látni, hogy a „fenekünkben van” egy feldühödött Scania. Tehát a Twizy alapvetően a városi, rövidtávú közlekedésre van kitalálva. Viszont a kedves vásárló nem tudja az év minden szakában használni, mivel fűtés alapvetően nincs benne. Egyes szériákban van szélvédőfűtés, mégis hűvös lehet vele az autózás, mivel „papírvékony falú”, és a régebbi gyártmányokban van egy lyuk is a járgány oldalán. Ez a filigrán test azon szempontból sem jó, ha a gépjármű netalán ütközik valamivel: az amúgy sem vastag falak és a Twizy nagyrészt műanyag orra sem fog igazán megvédeni minket.

A gépjármű egy töltéssel való hatótávolsága nagyjából olyan 70–80 km, de autópályán ez a szám 50 km-re csökken. Otthoni 230 voltos konnektorról egyébként három és fél óra alatt töltődik fel. Az a probléma, hogy az autóban nincs sem AC, sem DC gyorstöltési lehetőség, így a nyilvános utcai töltőket nem tudjuk használni, mert azokon nincs 230 voltos aljzat – úgyhogy ingyen tölteni sem lehet. Nagyon röviden összefoglalva: „a szegény embert még az ág is húzza.” Nem elég, hogy a Twizy eleve hátrányból indul a magyarországi szabályok miatt, de teljesítménye miatt sem való az utakra. Nem tudja tartani a tempót az autópályákon, nehezen észrevehető, valamint nem egy életbiztosítás ilyenben ülni. Mindezek mellett pedig a kivitelezése és a külső adottságai sem nyomnak olyan sokat a latban.

Próbáld ki te is a Skribe kávé és sörelőfizetéseit.
Hirdetés

„Hogy néz ez ki?”

Erős sztereotípia, de szerintem igaz: a franciák sok mindenben jók, de az autógyártás valahogy sosem volt igazán az erősségük (noha vannak kiemelkedő gall kocsik). Az viszont tény, hogy nem bánnak túl igényesen a saját autóikkal, és ez a fajta trehányság meglátszik a Twizy kivitelezésében is. Nemcsak méretében és lóerőben hasonlít a Kispolszkira, hanem sajnos felszereltségben is vetekszik az „öreggel”. A beltérre nem térnék ki részletesen (érdemes róla inkább a képeket megtekinteni), kívülről viszont elég ránézni az autóra: egyrészt formailag sem annyira bizalomgerjesztő, valamint tényleg elsőre kiszúrja az ember, hogy „ennek az autónak műanyag az eleje.”

Ami még nehezíti a Twizy-vásárlók életét, az az utastér „nagysága”. Ahogy azt mondtam korábban, ez a jármű kétszemélyes, az utasok pedig egymás mögött ülnek. Mégpedig úgy, hogy a hátsó ember tulajdonképpen a combjai közé veszi az első ülést, benne pedig a vezetőt. Mondanom sem kell, hogy ez a póz nem annyira komfortos, igazán fárasztó tud lenni egy idő után. Kis autóknál amúgy is, de itt hatványozottan igaz, hogy a magas és/vagy nagyobb darab emberek nehezen, vagy egyáltalán nem férnek el a Twizyben. Mindezek mellett pedig az eső is alapvetően be tud esni az utastérbe.  Azon kívül, hogy itt nálunk használhatatlan, és még csúnya is, mégis van, aki ezzel közlekedik (ha nem is sokan). 

A magyar utakon nem lehet sok Renault Twizyt látni.

Rengeteg szakportál és újságíró szidja a Twizyt (teljesen jogosan), viszont érdemes megnézni ezt a videót, ha szeretnétek hallani reális, pozitív kritikákat az autóról. Kép: autonavigator.hu

Kinek kell ez?

A Renault Twizy (ezen verziójának) ára egyébként használtan kb. 2 millió forintnál kezdődik, viszont maximum ötéves gyártmányokról beszélhetünk. Újonnan olyan 4–5 milkába kerül, de Magyarországon csak elvétve lehet belőle kapni. Szóval gyakorlatilag ki a célközönsége a Twizynek? Alapvetően az olyan tehetős (akár üzlet)emberek, akik sokat járnak ide-oda Budapest belvárosában, de sohasem hosszú távon. Valamint lakóautósoknak is jó lehet a Twizy, mivel magukkal tudják vinni egy nyaralásra, a helyszínen pedig nagyon kényelmesen és könnyedén át tudják hidalni a lakóautózás legnagyobb dilemmáját: mivel közlekedjek a kempingben, ha lerögzítettem a lakóautót? Turista-autónak is ideális lehet a Twizy, ha mondjuk lent hagyjuk a balatoni nyaralónkban, hogy azzal közlekedjünk ott helyben. 

Az is biztos, hogy mondjuk Olaszországban – ahol amúgy is Fiat 500-asokkal járnak a kis utcákon – sokkal jobban ki lehet használni a Twizy előnyeit, mint nálunk. De nekünk „átlagembereknek”, akiknek mondjuk mindennapi autónak kellene a Twizy (akár hosszabb távokra is), nem éri meg. Egyrészt ár-érték arányban drága annak ellenére, hogy a többi villanyautóhoz képest olcsó, de korántsem tudja azt a teljesítményt nyújtani, mint a többiek. Másrészt több okból kifolyólag szinte használhatatlan a magyar utakon, és még nem is annyira komfortos. Viszont milyen alternatíva van a Renault Twizy helyett jelenleg a piacon?

Van más megoldás?

Nagyon röviden megválaszolva a kérdést: nincs. Ugyanis ilyesfajta járműből, mint amilyen a Twizy is – autó és motorkerékpár keveréke –, nem nagyon van jelenleg az gépjárműiparban. Vagy amik vannak, azokat sem ajánlanám jó szívvel, mivel hasonló betegségekben szenvednek, mint francia testvérük. Ha mindenféleképpen („olcsó” és kicsi) elektromos autót szeretnénk venni, akkor érdemes ránézni a Smart Fortwo villanyverziójára és a Fiat 500e-re. Mindkettő verda eléggé olcsónak számít a társai között, de az árak kb. 6 milliónál forintnál kezdődnek. Viszont teljesítményben nagyon odavágnak, alapvetően szépek (főleg az olasz), és méreteikhez képest igazán kényelmesek. 

Ha az elektromos vonalat elengedjük, és egy könnyen fenntartható, megbízható, olcsó benzines járművet szeretnénk a Twizy helyett, akkor érdemes megfontolni elsősorban a Ford Fiestát. Ezt a kocsit már egymillió forint alatt be lehet szerezni, ennyi pénzért pedig elég jó minőségű és nem olyan régi modelleket lehet kapni. A Fiesta legnagyobb előnye, hogy strapabíró, nem fogyaszt sokat, és aki egyszer beleült, az megszereti egy életre. Ha pedig már Franciaország (a Twizy miatt), érdemes megemlíteni a Peugeot 206-ot, ami egy igazi klasszikus, és szintén elég olcsónak számít. Nem is kell magyarázni, hogy miért jó ez az autó – de az biztos, hogy ezerszer jobban megéri, mint a Renault Twizy. 

Érdekes, hogy elvileg a gyerekeknek viszont nagyon tetszik a Twizy, valószínűleg főként mérete és kinézete miatt.
Érdekes, hogy elvileg a gyerekeknek viszont nagyon tetszik a Twizy, valószínűleg főként mérete és kinézete miatt. Kép: mirror.co.uk