Az osztrák rózsa, aki elhervadt Versailles-ban – Marie Antoinette élete és halála

Budapesti Szerkesztőség
A történelemkönyvek lapjain Marie Antoinette neve gyakran egyetlen mondatra sűrűsödik: „Ha nincs kenyér, egyenek kalácsot!” Habár ez a mondat az ő száját sosem hagyta el, az efféle tévhitek mégis meghatározták, hogyan látta őt a világ – és évszázadokra beleégették egy könnyelmű, költekező, a valóságtól elszakadt királyné képét. De ki is volt valójában Marie Antoinette? Hogyan került a kényelemből és biztonságból a börtön cellába és végül a guillotine alá? Hogyan lett a francia válság bűnbakja, és hogyan vált belőle az egyik legfélreértettebb nő a történelem folyamán?

Tévhitek és félreértések – hogyan születik meg egy történelmi bűnbak?

Marie Antoinette félreértésének gyökerei a 18. század politikai propagandájában keresendők. A királyné élete egy olyan korszakban bontakozott ki, amikor az abszolút monarchiák még fényesen tündököltek, ám belülről már erősen korhadni kezdtek. Franciaország társadalma mélyen megosztott volt: a kedvezményeket élvező nemesség és klérus árnyékában a harmadik rend – polgárok, parasztok, munkások – egyre elviselhetetlenebb adóterhek alatt roskadozott. Az udvar pompája és a nép nyomora közötti feszültség szinte robbanni készült. Franciaország gazdasági helyzete már régóta ingatag volt, amikor ő megérkezett, és a nép nyomorúságát sokan próbálták egyszerű magyarázattal ellátni. A fiatal, idegen származású királynét pedig könnyű volt bűnbakká tenni. A pamfletek, gúnyiratok, karikatúrák célpontja lett, amelyekben túlzó, sokszor kifejezetten valótlan vádak szerepeltek.

A 18. század végére a „szétszórt, pazarló, léha királyné” narratívája sokkal erősebb volt, mint a tények. Így Marie Antoinette alakja már életében eltorzult, történelmi megítélése pedig hamar politikai eszközzé vált.

Gyermekkora és személyisége – egy érzékeny lány, akiből politikai eszközt formáltak

Marie Antoinette 1755-ben született Mária Terézia osztrák főhercegnő tizenötödik gyermekeként. Mária Terézia ugyan szigorúan meghatározta és figyelemmel követte gyermekeinek taníttatását, viszont a 14 idősebb testvér mögött a kis Marie már könnyebben ki tudta játszani nevelőit, és könnyedebb oktatásra ösztökélni őket, ezért a kislány neveltetése meglepően enyhébb volt: több időt töltött zenével, játékkal és tánccal, mint tanulással. Így fordulhatott elő, hogy amikor 14 évesen Franciaország leendő királynéjának jelölték, még alig beszélt franciául. Gyermeki kedvessége, könnyedsége és naivitása azonban már ekkor is jellemvonásai közé tartozott – ezek később erénnyé és gyengeséggé is váltak.

Mária Terézia gyakran áldozta fel gyermekei boldogságát előnyös házasságok reményében, mert az európai politikában a dinasztikus házasságok jelentették az államközi diplomácia legfontosabb eszközét. Marie Antoinette is ennek az összetett sakktáblának lett az egyik gyalogja, amikor családja a francia trónörököshöz adta.

 Mária Antónia tizenkét éves korában. Kép forrása:  Wikipédia
Mária Antónia táncol a fivéreivel, Ferdinánd és Miksa Ferenc főhercegekkel bátyjuk, József és a bajor Mária Jozefa esküvője alkalmából 1765. január 23/24-én. Kép forrása:  Wikipédia

Franciaországba érkezése és a házasság kezdete – idegenség, gyanakvás és szimbolikus terhek

Őt és XV. Lajos unokáját, a későbbi XVI. Lajost, politikai okokból házasították össze. Marie Antoinette 14 évesen érkezett Franciaországba – egy olyan országba, amely már ekkor is mély előítéletekkel viseltetett Ausztria felé.

A házasság kezdeti évei igen csak nehezek voltak, mert a fiatal pár távolságtartó és ügyetlen volt, alig ismerték egymást, hiszen még maga XVI. Lajos is kezdetben gyanakodva szemlélte hitvesét. A nép és a nemesség egy része pedig bizalmatlanul figyelte az „osztrák hercegkisasszonyt”.

Franciaország helyzete ekkorra rendkívül nehézzé vált: élelmiszerhiány, adóterhek, társadalmi feszültségek terhelték az országot, és a népharag hamar célpontot talált – Marie Antoinette pedig túl látványos, túl fiatal és túl idegen volt ahhoz, hogy elkerülje a figyelmet.

Miksa Ferenc főherceg (balra) találkozik nővérével, Mária Antóniával (jobbra) és sógorával, XVI. Lajossal (középen) 1775. február 7-én. Kép forrása:  Wikipédia
Mária Antónia mint Franciaország királynéja a koronázási köpennyel (Jean-Baptiste André Gautier-Dagoty, 1775) Kép forrása:  Wikipédia

Hatása a divatra – egy királyné, aki trendeket teremtett

Marie Antoinette a 18. századi francia divat egyik legnagyobb alakja volt. Már fiatalon is imádta a pompát, és amikor királyné lett, szinte azonnal a francia udvari stílus meghatározó alakjává vált.

Általa vált népszerűvé a „pouf” frizura, ami hatalmas, több óriási csipkével és díszekkel ékesített hajviselet, amely gyakran akár 60 cm magasra is nőtt. Gyakran rendeztek be rajta álló képeket, így ez a hajviselet gyakran politikai és személyes üzeneteket is hordozott.

Ruhatárában nagy számban kaptak helyet a gazdagon díszített ruhák, öltözetei extravaganciája Európa-szerte híres volt. Marie Antoinette nem pusztán követője, hanem alakítója volt a divatnak; minden mozdulata hatást gyakorolt Európa arisztokrata köreire.

Marie Antoinette fontos szereplője volt a korszak kulturális életének, támogatta a zenét és a színházat, többek között Gluck zeneszerzőt is. Továbbá személyes színházat tartott fenn a Kis-Trianonban, ahol baráti társaságával nagy gonddal rendezett és előkészített darabokat adtak elő, ezzel kiemelve több drámaíró munkásságát. Megrendelései a korszak festészetének és építészetének is lendületet adtak. A művészetek mecénásaként a szórakozás mellet erőfeszítései komoly kultúrpolitikai eredményeket hoztak.

A királynét a francia nép eleinte kíváncsian, majd egyre ellenségesebben figyelte, mert Marie változtatásai a nép szemében a francia szokások és hagyományok eltiprását jelentették. Hamar elterjedt róla a „Madame Deficit” gúnynév, amit a túlzó költekezése miatt kapott. Az bizony tény, hogy Marie Antoinette sokat költött, de az ő kiadásait még mindig csak egy kis cseppként lehet számon tartani a királyi család és az udvar folyamatos túlkapásai mellett. Túlzó kijelentés azt állítani, hogy a királyné túlköltekezése miatt került Franciaország válságba.

Család és emberi kapcsolatok – A Királyné mögötti feleség és anya

A nyilvánosság számára ridegnek tűnhetett, valójában azonban nagyon is kötődő, érzelmes nő volt. Lajossal házassága idővel bensőségessé vált, a mély tisztelet és ragaszkodás összetartotta őket, és végül hűséges szövetségesekké váltak, és négy gyermekük született. Anyaként féltőn, szeretetteljesen nevelte őket, és a Trianon-kastély sokáig a családi boldogság szimbóluma volt számára.

A forradalom viharában azonban sorra veszítette el szeretteit, barátai elhagyták őt vagy kivégezték őket, gyermekei közül csak egyikük élte túl a történelmi kataklizmát.

Marie Antoinette és gyermekei. Kép forrása:  Wikipédia

A forradalom sötét felhői – Út a vérpadig

Nem volt politikus alkat, nem volt sem határozott, sem vezetésre alkalmas. Neveltetése sem készítette fel arra, hogy beleszóljon az állam ügyeibe, viszont XIV. Lajos határozatlansága miatt mégis egyre inkább belesodródott a döntéshozatali helyzetekbe. Kapcsolata a Habsburgokkal és édesanyja intelmei miatt gyakran tekintették Ausztria érdeki védelmezőjének. A forradalom kitörése előtt tett lépései – a reformok támogatása, a mérsékelt tanácsadók felkarolása – sokszor félresiklottak, vagy túl későn érkeztek.

1789 májusában már érezhető volt a forradalom előszele, júliusban a nép fellázadt. A forradalom kitörésekor már a leggyűlöltebb asszony volt Franciaországban, nem is hívták másként, csak mint „la putaine d’Autriche”, az „osztrák szajha”. Október 6.-án, a nők éhségmenete utáni napon az uralkodót családjával Párizsba, a Tuileriák palotájába kényszerítették. A királyi család szökni próbált a megalázó helyzet elől, tervük szerint megpróbálták elérni a Németalföld határánál fekvő Montmédy erődjét, és ott összegyűjteni a maradék hozzájuk hűséges erőket, és velük visszavenni a hatalmat. A rosszul szervezett, feltűnő akció azonban balul sült el. A szökevényeket felismerték, elfogták, és a párizsi Temple börtönbe hurcolták.

A Konvent 1793. január 14-én név szerinti szavazással bűnösnek találta „Capet Lajos polgártársat” a köz szabadsága elleni összeesküvésben és a nemzet biztonsága elleni merényletben. XVI. Lajost 1793. január 21-én quillotine-nal lefejezték.

Marie Antoinette-et október 14.-én bíróság elé állították, az ellene felhozott vádpontok valótlanságát senki nem szándékozta bebizonyítani, bűnössége már a tárgyalás előtt eldőlt, a kivégzése megmásíthatalan tény volt. Az özvegykirályné méltósággal viselte sorsát, még a legnagyobb ellenlábasai is elismerték, hogy kevés elítéltet lehetett látni olyan méltósággal a halálba menetelni, mint őt. Utolsó szavai is kedvességét és tisztelettudását tükrözték, mikor állítólag a hóhér lábára lépett és így szólt: „Bocsásson meg, nem akartam.”

A Bastille ostroma Párizsban és kormányzójának, Bernard-René de Launay-nek a letartóztatása, 1789. július 14. Kép forrása:  Wikipedia
A királyi család letartóztatása Varennes-ben (1791). Kép forrása:  Wikipedia

Marie Antoinette öröksége – Királynőből ikon

A 19. századtól kezdve fokozatosan rehabilitálták alakját: a történetírás árnyaltabb képet rajzolt róla, a romantika pedig mártírként tekintett rá. Ma kettős ikon: egyszerre a túlzásba vitt arisztokrácia jelképe és egy tragikusan félreértett, megtört asszony, akinek sorsa egy egész korszak bukását testesíti meg. Öröksége él a divatban, filmekben, zenében és a mai popkultúrában – alakja újra és újra inspiráció forrása lesz.

Marie Antoinette élete arra emlékeztet, hogy a történelem gyakran igazságtalan. Miközben egy rendszer bűneit és hibáit a vállára pakolták, ő maga talán csak annyit szeretett volna: boldog lenni, gyereket nevelni, és élni a fényűző, mégis szűk udvari világ keretei között. Tragédiája nem csupán személyes sors, hanem jelképe annak, hogyan omlik össze egy világ, ha túl sokáig nem hallja meg a nép szavát.