Gyors, de nem egyszerű – az online kommunikáció nehézségei

Soproni Szerkesztőség
Manapság nehéz olyan embert látni az utcán, aki nem szorít a füléhez telefont, vagy olyan fiatalt, aki a szobában ülve nem a telefonját nyomkodná, de olyan titkárnőt is, aki nem a klaviatúrán zongorázik az ujjaival. Ritka az, hogy valaki ne egy online platformon kommunikáljon, azonban ehhez elengedhetetlen annak helyes használata is, a félreértések elkerülése érdekében. 

Borítókép: vectorjuice, freepic.com

A modern kommunikáció jellege

Az elmúlt évtizedekben a kommunikáció menete átalakult. Az internet és az online platformok megjelenésével, valamint az információ felgyorsult terjedésével, egyre jobban szempont lett a bárhol és bármikor kontaktba lépés. Háttérbe szorultak a személyes és időigényes beszélgetések vagy levelezések, helyüket a gyors, hatékony és egyszerű módok vették át. Azonban a gyorsaság sokszor a minőség rovására megy, minél primitívebb egy üzenet, annál nagyobb esély lehet a félreértésre.

Formális és informális platformok

Ha munkahelyi kommunikációra gondolunk, leszűkül a platformok választéka. Vannak úgynevezett “formális” alkalmazások, kifejezetten a dolgozó közegnek, például az Email vagy a Microsoft Teams. Megeshet azonban, hogy egyesek jobban preferálnak egy telefonhívást vagy teljesen jól elvannak egy SMS-el, azonban mások ugyanezeket a módokat személyes kapcsolattartásra használják. Ilyen esetben nehézséget okozhat megállapítani, hogy kihez melyik platformon forduljuk, és milyen jellegű témával. Könnyű lehet azt feltételezni, hogy valaki tolakodó vagy goromba, aki munkaügyben keres a Messengeren vagy küld egy hangüzenetet, pedig csak más eszközökhöz szokott hozzá. A magánéletben is problémás lehet megtalálni azt a határt, amikor egy chatüzenetről mondjuk telefonra vagy videóhívásra váltsunk, hiszen nem akarunk beszélgetőpartnerünknek kellemetlenséget okozni. Ő viszont érezheti azt, hogy zárkózottak vagyunk, pedig csak a chetelést tartjuk kényelmesebbnek. 

kép: pch.vector, freepick.com 

Eltérő chatelési stílusok

Amellett, hogy minden ember más platformon érzi komfortosan magát, megvan a saját stílusa is, ahogyan ezeket használja. Mivel a hanglejtés, mimika és gesztusok is hiányoznak a szövegalapú módokból, ezért nagyon kell igyekezni, hogy tisztán fejezzük ki magunkat. Azonban sokszor, ami számunkra egyértelmű írásban, teljesen mást jelenthet a befogadónak. Egy hosszú, részletes üzenetíró úgy érezheti, hogy a tömör, egyszavas válaszok küldőjét untatja, esetleg haragszik rá a másik fél. Ugyanez a helyzet állhat elő, hogyha az egyik fél sok hangulatjelet, emojit, esetleg GIF-et használ, amire csupán betűket kap, amiből nem tudja eldönteni milyen hangulatban írta a másik. Egy megszokott „Jó reggelt!” vagy „Mi újság?” kérdés lehet egy kedves érdeklődés, de egyeseknek túl sok vagy tolakodó érzés lehet. Ha valaki minden mondatra reagál, érződhet túlbuzgónak, míg az elenyésző reakciók hanyagnak. Attól függ, melyik fél nézi. 

Etikett és netikett

Habár a netikett (network etikette) fogalma összességében az online kommunikációs illemszabályokra értendő, tehát beletartozik, ha posztolunk, kommentelünk vagy bejelölünk valakit, a szűkebb körű kommunikációban sem feledkezhetünk meg róla. Fontos, hogy az online kommunikációban is úgy viselkedjünk, mint a való életben. Ha valaki üzenetben nem köszön vagy búcsúzik el, esetleg húzza, nem zárja le a beszélgetést, könnyen negatív benyomást kelthet. Továbbá félreértéseket és konfliktust okozhat, ha valaki nem nyitja meg az üzeneteket, miközben elérhető, vagy megnyitja, de nem válaszol rá, esetleg csak napokkal később. Lehet, hogy ez az egyik fél oldaláról udvariasság, hiszen csak azt a pillanatot várja, amikor érdemben tud válaszolni, azonban a várakozó fél úgy érezheti, nem fontos. Ennek a másik oldala, ha valaki túl sok üzenetet küld, kéretlen képeket vagy videókat ömleszt a beszélgetésbe, esetleg posztol vagy előzetes egyeztetés nélkül videóhívást kezdeményez, a partner ebben az esetben tolakodásnak, a határai veszélyeztetéseként élheti meg.

Nehézségek áthidalása

Amennyi előnye van az online kommunikációnak, annyi kihívással is jár. Ahhoz, hogy jól tudjuk kezelni a bukkanókat, fontos tisztában lenni és megérteni, hogy hol érthetné félre a másik a mondandónkat, és tudatosan tenni ellene. Például chaten helyesbíteni, hogy milyen hangnemben tettük a megjegyzést vagy hangulatjeleket használni hozzá. A telefon- vagy videóhívásokat előre leszervezni. Továbbá megoldás lehet, ha megismerjük a beszélgető partnerek stílusát és motivációját. Jó taktika lehet előre egyeztetni egymással kommunikációs stílusunkat, átbeszélni a szokásainkat, kedvenc interakciós módunkat, hogy minél könnyebben megértsük egymást.