Stresszevés okosan borító

Stresszevés okosan

Úgy érzed, éhes vagy, pedig éppen csak befejezted az ebédet? Már harmadszorra nyitod ki a hűtőt az elmúlt negyedórában, de igazából nem tudod, mit keresel benne? Közeleg a leadási határidő, vizsgák árnyékolnak be, de ahelyett, hogy tanulnál, csak az édességes szekrényt bújod, hátha találsz még egy kis csokit? Ha valamelyik kérdésre igennel válaszolsz, te is azok közé tartozol, akik úgynevezett „érzelemevők”.

Ez egy olyan szokás, amely sokszor láthatatlan marad. Az ember észre sem veszi, hogy valami nassolnivaló folyamatosan a kezében van, és az evés valamiféle kiegészítő kényszercselekvés minden főbb elfoglaltsága mellé. Azonban fontos, hogy észrevegyük ezeket a szokásokat, mert a folyamatos nassolás káros lehet az egészségünkre.

Kép: Wayhomestudio, freepik.com

De miért és hogyan alakul ki?

Az érzelmi evés során nem a testi, hanem sokkal inkább az érzelmi szükségleteink uralkodnak rajtunk. Nem ezért nyúlunk az újabb zacskó édességért, mert éhesek vagyunk, hanem mert egy erős érzelmet nem tudunk máshogy kezelni. Bármilyen érzés kiválthatja, nem csak a szomorúság, ugyanúgy a boldogság vagy a túlzott stresszl, de az is lehet, hogy egy mélyebb, például konfliktuskezelési probléma áll a háttérben. 

Ennek a pótcselekvésnek egy veszélyes mellékhatása a folytonos evés okozta bűntudat. Hiába szeretnénk odafigyelni a helyes étkezésre, a folytonos vágyakozásnak nehéz ellenállni, és utána még rosszabbul érezhetjük magunkat. A negatív érzelem azonban újra kiváltja az evés iránti vágyat, és egyből elindul egy ördögi kör, melyet nagyon nehéz megszakítani.

Kilépés a körből

Ha hirtelen megkívánunk valamit, mielőtt egyből a hűtőhöz rohannánk, gondoljuk át, miért is akarunk enni. Tényleg éhesek vagyunk vagy csak unatkozunk? Szánjunk pár percet a végiggondolásra, meglehet, egy kis idő múlva már el is múlik az evés gondolata. Továbbá az is beválhat, ha eltereljük valamivel a figyelmünket. Leghatékonyabb az olyan cselekvés, amely lefoglalja a kezeinket, például a kirakózás vagy színezés, de érdemes lehet előkeresni a pár éve fiókba rakott fidget spinner-t is.

Kép: ivabalk pixabay.com

Természetesen azzal sincs semmi gond, ha néhanapján az ember megeszik egy tábla csokit, de ha már nassolunk, jó, ha ismerünk pár alternatívát is:

Fagyasztott joghurt

Hideg, ropogós, édes és savanykás egyszerre. Kell ennél jobb? Elkészíteni is rendkívül egyszerű, hiszen nem kell más, csak kedvenc joghurtunk, amit sütőpapíron szétterítünk egy akkora lapos edényben vagy tepsiben, amekkora befér a fagyasztónkba, majd megszórjuk kedvenc gyümölcseinkkel. Keverhetünk hozzá akár még mézet, vagy étcsokoládét is reszelhetünk rá. Amint megszilárdult a fagyasztóban, már tördelhetjük is fel apró, nassolni való darabkákra.

Tipp: Egyszerűen elkészíthetjük hozzá a joghurtot akár házilag is.

Első körben szükség lesz hozzá:

– 1 doboz (125 g) élőflórás natúr joghurt

– 1 liter magasabb zsírtartalmú tej (2,8% vagy 3,5%)

A tejet először egy lábasban folyamatosan kevergetve felforraljuk, majd hagyjuk kicsit visszahűlni. 20-30 perc pihentetés után a tejhez hozzáöntjük a joghurtot és jól elkeverjük. Ezután átöntjük lábasból egy műanyag dobozba, amelynek van teteje. Ezután következik a dunsztolás, vagyis a dobozt egy meleg és száraz helyre tesszük (kiváló módszer lehet erre például, ha az ágyneműtartóba tesszük a takarók közé). 12 óra elteltével már kész is a saját készítésű joghurtunk, melyet tovább ízesíthetünk akár gyümölcsszósszal is. A legegyszerűbb, ha már ilyenkor félreteszünk a kész joghurtból körülbelül 1 dl-t, ugyanis a következő alkalommal már használhatjuk ezt a joghurtot a bolti joghurt helyett.

Nyers zöldségek mártogatóssal

Szükségünk lesz répára, paprikára, uborkára, káposztára, karfiolra vagy bármilyen zöldségre tetszés szerint, melyeket csak megtisztítunk és felvágunk. Készítünk hozzá egy mártogatóst is, például joghurtba összetörünk pár gerezd fokhagymát. A fokhagyma baktérium- és vírusölő hatása mellett jó hatással van a koleszterinszintre és a vérnyomásra is, így a zöldségekkel párosítva igazi vitaminbombát kapunk. Természetesen, ha nem vagyunk rajongói a fokhagymának, lehet sajtos vagy paradicsomos mártogatóst is készíteni.

Kép: Aline Ponce, pixabay.com

Banános zabpehelygolyó

Édesszájúak, figyelem! Ehhez a könnyed desszerthez csupán egy érett banánra és körülbelül 10 dkg zabpehelyre lesz szükség. Zabpehelyből érdemes lágyabb és apróbb szeműt venni, de akár turmixszal össze is lehet törni teljesen apróra, minden csak ízlés kérdése.

A banánt villával összetörjük, majd a zabpehellyel együtt masszává gyúrjuk. Ha édesebben szeretjük, tehetünk hozzá még mézet, de akár kakaóport is szórhatunk hozzá. A masszából kis golyókat formázunk, kókuszreszelékben megforgathatjuk, majd legalább fél órára a hűtőbe tesszük pihenni. A kis falatkák tökéletesek arra, hogy például tanulás vagy filmnézés közben együnk belőle.

Almachips

Az almachips elkészítése hosszabb időt vesz igénybe, de teljesen megéri. A legnagyobb titok a tökéletes chips elkészítéséhez, hogy minél vékonyabb szeleteket minél alacsonyabb hőmérsékleten kell sütni (vagyis inkább szárítani). Az ideális sütési hőmérséklet 90-100°C, amin körülbelül 2-2,5 óra alatt készül el a nassolnivaló. Az almaszeleteket ízlés szerint sütés előtt megszórhatjuk fahéjjal. Sőt, édesburgonyából és krumpliból is készíthető házi chips.

Pisztácia

A pisztácia egyik leghasznosabb tulajdonsága az unalomevés szempontjából, hogy héja miatt nehéz gyorsan enni, és hamarabb megunjuk a pucolását, minthogy túl sokat ennénk belőle. De ezen kívül a pisztácia kiváló antioxidáns-raktár, sok A és E-vitamin, valamint vas található benne, így erősíti az immunrendszert, és a vérnyomásra is jó hatással van.