Véget ért a Forma-1 idei szezonja

Budapesti Szerkesztőség
Az egyéni bajnokság nem hozott nagy meglepetést, azonban a konstruktőri harc komoly fordulatokat tartogatott az idei Forma-1-es szezonban. Nézzük is, mi történt pontosan a száguldó cirkusz 74. idényében.

Egyéni bajnokság: Max Verstappen negyedik győzelme

A 2024-es Forma-1-es szezon során egy igazán izgalmas csata alakult ki Lando Norris és Max Verstappen között. Az idényt magabiztosan kezdő címvédő a nyári szünet előtti szakaszban jelentős előnyt autózott ki magának az egyéni pontversenyben. A szezon első tizennégy versenyének a felét megnyerte, és további két alkalommal a dobogó alsóbb fokainak egyikét foglalta el. Az egyetlen egy technikai meghibásodást leszámítva – Melbourne-ben – minden futamon sikerült pontot szereznie. A szünet után azonban ingadozott a holland teljesítménye, ami lehetőséget adott Lando Norrisnak, hogy közelebb kerüljön hozzá. A holland pilóta balszerencséjét a Brazil verseny törte meg, ahol tíz futam után ismét győzni tudott. Végül Las Vegasban dőlt el a cím sorsa. Negyedik alkalommal sikerült Max Verstappennek a legjobbnak lennie, ezzel utolérte Sebastian Vettelt és Alain Prostot a listán.

A második helyért az utolsó versenyhérvégéig ment a harc. Két pilóta között volt szoros csata: Charles Leclerc, a Ferrari versenyzője és Lando Norris, a Mclaren pilótája. Mindössze nyolc pont választotta el őket a szezonzáró előtt: a monacói 341, míg a brit 349 ponttal fordult a végére. Bár Abu Dhabi egy eseményekkel teli hétvége volt, végül Norris megtartotta előnyét, míg Leclerc a harmadik helyen zárta a szezont. Az eredményt azonban már a verseny előtt sejteni lehetett, ugyanis a monacóinak egy szerencsétlen hétvégéje volt: akkumulátor cseréje miatt tíz rajthelyes büntetést kapott, majd a Q2-ben búcsúzott egy kör elvétel után. A dobogós helyezések tekintetében a két pilóta között egyenlőség alakult ki (12-12), de a sprint versenyeken szerzett eredmények Norris javára billentették a mérleget.

Max Verstappen és a Red Bull ünneplése a zsinórban negyedik bajnoki cím után /Kép: Max Verstappen instagram oldala

Konstruktőri bajnokság: Mclaren vs. Ferrari

Hiába Max Verstappen kiemelkedő teljesítménye, a konstruktőri bajnokságban csupán a harmadik helyen sikerült zárnia a Red Bullnak. Csapattársa, Sergio Perez ugyanis egy elég gyenge szezont teljesített az idén. A mexikói csupán négyszer állt dobogón nagydíjak alkalmával és kétszer sprint futamokon. Gyakran búcsúzott az időmérők első szakaszában, és az önhibából eredő balesetei miatt közel ötmillió dolláros javítási költséget halmozott fel. Bár Perez magabiztosan nyilatkozik 2025-ös szerződéséről az egész szezon során, a csapat végül mégis megvált tőle, és helyére Liam Lawsont ültették.

A célegyenesre fordulva az első helyért szoros küzdelem zajlott a Ferrari és a McLaren között. A Red Bull elmaradása miatt hatalmas lehetőséget kapott a többi csapat, hogy a konstruktőri bajnokságot legalább el tudják venni az évek óta veretlen istállótól. Az utolsó versenyhétvége előtt a briteknek 640, míg az olaszoknak 619 pontja volt, ami izgalmas végjátékot ígért. Abu Dhabi azonban a Ferrarinak egy igen szerencsétlen hétvége volt: Charles Leclerc büntetése és hátrányos rajtpozíciója igencsak megnehezítette a dolgukat, bár a monacói a tizenkilencedikről a dobogóig tornázta fel magát. A Mclaren sem úszta meg esemény nélkül: Oscar Piastri az első körben összeütközött a világbajnok Max Verstappennel, aminek következtében a mezőny végére esett vissza és ezután még egy tíz másodperces büntetéssel is gazdagabb lett. De hála Lando Norris meginoghatatlan, higgadt vezetésének a McLaren 26 év után újra bajnoki címet ünnepelhetett.

2024-ben a konstruktőri világbajnokság győztese: a McLaren /Kép: Oscar Piastri instagram oldala

Érdekességek a szezon végére

Most pedig szeretnék pár érdekességet megosztani az olvasóinkkal:

  • Pierre Gasly volt az egyetlen pilóta az idei mezőnyben, aki nem okozott anyagi kárt az autóján. Rajta kívül mindenki más belekeveredett valamilyen balesetbe, viszont a francia még csak a szárnyát sem törte le a huszonnégy versenyhétvége alatt. A top három legtöbb pénzt jelentő pilóta között szerepel Sergio Perez, Alex Albon vagy éppen George Russell.
  • Az utolsó hétvégén történelmi pillanat tanúi lehettünk: Arthur és Charles Leclerc először szerepeltek csapattársként egy hivatalos Forma-1-es versenyhétvégén. Ez a testvérpár számára felejthetetlen esemény volt, amelyet azonban valószínűleg nem követ másik, mivel Arthur már az olasz GT-bajnokságban versenyez. Korábban azonban már láthattunk testvéreket egymással versenyezni a Forma-1 történelmében, vegyük csak példának Michael és Ralf Schumachert.
  • Max Verstappen pedig a magánéletében is boldog pillanatokat él át: párjával, Kelly Piquet-vel babát várnak. 2020-ban kezdtek el randizni egymással, ezzel mindenkit megdöbbentve, ugyanis Kelly 8 évvel idősebb a négyszeres világbajnoknál, ám egy valami közös bennük: mindketten versenyzői családból származnak. Kelly előző házasságából született kislányát, Penelopét együtt nevelik, és a közösségi média tele van aranyosabbnál aranyosabb képekkel és videókkal hármójukról.
  • Visszatér volt csapatához Valtteri Bottas. Bár már mindenki búcsúztatta a finn pilótát, végül fél lábbal mégis sikerült a Forma-1-ben maradnia, hiszen a Mercedes tartalék pilótája lesz a jövő évtől. Bottas 2017-2021 között versenyzett az istállónál Lewis Hamilton csapattársaként, és ebben az időszakban 10 futamot nyert és 20 pole pozíciót szerzett.
Charles és Arthur Leclerc az első szabadedzés előtt /Kép: scuderiaferrari

Átigazolások: a 2025-ös mezőny

Jövőre sok változás lesz a mezőny felállásában. Csupán három csapat marad az idei versenyzőpáros mellett, a többiek azonban változtatnak. Íme a 2025-ös összeállítás:

  • Red Bull: Max Verstappen és Liam Lawson
  • Ferrari: Charles Leclerc és Lewis Hamilton
  • Mercedes: George Russel és Kimi Antonelli
  • McLaren: Lando Norris és Oscar Piastri
  • Aston Martin: Fernando Alonso és Lance Stroll
  • Alpine: Pierre Gasly és Jack Doohan
  • Williams: Alex Albon és Carlos Sainz
  • RB: Yuki Tsunoda és Isack Hadjar
  • Haas: Oliver Bearman és Esteban Ocon
  • Sauber: Nico Hülkenberg és Gabriel Bortoletto