Hogy alakult meg Pécsen a szervezet és miben tér el más pécsi diákszervezetektől?
Simon Máté: 2022-ben fogalmazódott meg néhány diákban a gondolat, hogy szeretnének egy diákszervezetet alapítani. Az egyik első tagnak volt ismeretsége a Youth Business Groupnál, emiatt úgy döntöttek, hogy a YBG égisze alatt egy University Business Club-ot alapítanának a Pécsi Tudományegyetemen. Az összes alapító egy kollégiumi szobában lakott, így nem csak az első két vezetőség került ki onnan, hanem a talent programba belépő első tagok is. Az elején nehézkesen alakultak a dolgok, mert bár egy összeszokott, egymást ismerő társaságból indultunk ki, sajnos nem volt túl sok tapasztalatunk, ami szerencsére az idővel hamar változott, és sikerült hivatalosan is diákszervezetté tenni a UBC-PTE-t. Mi vagyunk az első olyan vezetősége diákszervezetünknek, amely elmondhatja magáról, hogy nem első generációs.
Kovács Eszter: Szerintem amiben legfőképpen eltér a mi diákszervezetünk a többi jelenleg működőtől, az az, hogy mi nem csak arra koncentrálunk, hogy legyen egy közösség, legyenek programok és legyünk minél többet együtt. Persze ez mind egyaránt fontos, de nálunk van egy keretrendszer, amin végig lehet menni és nem csak közösségi élményekkel gazdagodnak a hallgatók, hanem szakmai tapasztalatot is szerezhetnek. Kipróbálhatják magukat olyan szerepkörökben, amiben másként már csak egy vállalati környezetben lenne lehetőségük, így nálunk megtapasztalják, hogy milyen munkakörben éreznék magukat kényelmesen és milyen munkakör az, ami leginkább testhezálló nekik.
Milyen struktúra alapján épül fel a UBC PTE?
Kovács Eszter: Nálunk ha valaki jelentkezik és felvételt nyer, egyből kezdi is a Talent Programot, amely egy négy féléven át tartó, Stage-ekre (szintekre) bontott képzés. Stage 1-esként az új tagoknak csoportokra bontva egy-egy projektfeladatot kell összerakniuk a félév során. Ez általában egy esemény megszervezése, de idén például szabad kezet kaptak, hogy válasszanak: szakmai vagy közösségi program megszervezését szeretnék-e egy projekt keretén belül kidolgozni. Ilyenkor gyakorlatilag minden szekció munkájába belekóstolhatnak és kipróbálhatják magukat, így tudnak választani a Stage 1-es félév végén, hogy a következő félévtől kezdve melyik szekcióban szeretnék folytatni. Ugyanis a Stage 2-től már szekciókra bontva vannak az emberek. Négy szekciónk van: a Sales, amelybe azokat a hallgatókat várjuk, akik szeretnének tapasztalatot szerezni szponzorációs emailek írásában, ezzel kapcsolatos tárgyalásokban, kapcsolattartásban és szponzorációs termékek szerzésében; a Marketing, amely minden közösségi médiában megjelenő tartalomért, ezeknek a gyártásáért, valamint az offline és online marketing tevékenységekért felelős; valamint a Human Resources és az Event Management, amelyek egy-egy esemény megszervezésén dolgozik. A HR inkább a szakmai eseményekkel, míg az EM a közösségi és olyan eseményekkel foglalkozik, amelyek nyitottak a tagságon kívüli hallgatók számára is. Továbbá a HR alá tartozik még a toborzás és az interjúk lebonyolítása is.
Simon Máté: Ha valakinek további ambíciói vannak, akkor lehet pályázni a négy koordinátori pozícióra is. Az ő feladatuk a szekciókat vezetni, irányítani az embereket a feladatok felé. Ezenkívül a társelnökök és az alelnök támogatására van négy vezetőségi pozíció: a pályázati vezető, a jogi vezető, az IT vezető és a pénzügyi vezető.
Milyen pluszt tud nyújtani a szervezet a hallgatóknak? Miért érdemes csatlakozni?
Kovács Eszter: Hogyha csatlakozik valaki a UBC-hez, akkor egy már több mint 50 fős közösség életébe kapcsolódik be. Egy igen támogató, barátságos társaság vagyunk, tagságunk közt fellelhetőek hallgatók a KTK-ról, az ETK-ról, de a jogi karról is, így több kapcsolatot is ki lehet alakítani. Valamint UBC tagként olyan szakmai lehetőségeknek is részesei lehetnek, amelyeknek sima hallgatóként nem, például minden félévben Budapesten az anyaszervezetünk rendez egy karrier fesztivált, ahova UBC-sként hivatalosak vagyunk, és ahol különböző cégek standjait járhatjuk végig, de mi magunk is szervezünk szakmai eseményeket az egyetem más közösségeivel karöltve.
Simon Máté: Itt a Pécsi Tudományegyetemen úgy gondolom, hogy hiánypótló egy olyan diákszervezet, amelyik megpróbálja fenntartani az egyensúlyt a szórakozás és a karrierfejlődés között. Minden másik szervezet, ami nem a YBG alatt van, vagy az egyikre, vagy a másikra koncentrál; úgy gondolom, mi sikeresen fenntartjuk ezt az egyensúlyt. Mint Eszter is említette, a UBC nem csak karrierépítés, hanem kapcsolatépítés szempontjából is előnyös, és nem egy életre szóló barátság köttetett már a közösségünkön belül. Alumni tagjaink is rendszeresen visszajárnak, és ugyanúgy barátkoznak a jelenlegi tagokkal, egymással újra megélik az egyetemi éveiket.
Milyen kilátások vannak a Talent Program elvégzése után?
Simon Máté: A Stage 4 elvégzése után mindenki kap egy oklevelet, hogy elvégezte a Talent Programot, amivel tudja igazolni hozzáértését a közgazdaságtani témához, és hogy szakmailag helytálló, tehetséges. Ezt a nagyobb cégek – főleg a YBG-vel, az ernyőszervezetünkkel kapcsolatot tartók – kifejezetten értékelik, ha az önéletrajzban benne van. Ilyen cégek például az Információs Hivatal, a HSUP (Hungarian Startup University Program), a L’Oreal, az Unilever és a Ford Magyarország. Ha valaki kisebb cégnél akarna elhelyezkedni vagy külföldre menne, akkor közvetetten hasznos tud lenni, ha előbb elmegy egy magyarországi nagyvállalatokhoz dolgozni.
Kovács Eszter: Annyival kiegészíteném, hogy előnyt jelenthet, hogy friss diplomásként már fel tud mutatni valaki valamennyi szakmai tapasztalatot, még hogyha az nem is cégnél eltöltött idő, hanem akár egy ilyesfajta diákszervezeten belül végzett munka.
Milyen közösségi és szakmai programjai vannak a szervezetnek?
Kovács Eszter: Mindenféleképpen próbálunk újítani és még újabb programokat behozni; az EM részlegben nagyon sok jó ötlet van és ezeket igyekszünk megvalósítani. Vannak olyan programjaink, amelyek félévente ismétlődnek, ilyen például a csocsó bajnokság, amit idén ötödik alkalommal rendeztünk meg. Ezenkívül vannak belsős közösségi programjaink, mint a bevonótábor vagy a félévet lezáró “Tábortűz” eseményünk. Szakmai programjaink szintén szoktak lenni, több előadásunk is megrendezésre kerül a félév során. Ebben a félévben kettő volt, az egyik egy angol nyelvű előadás az ISO diákszervezettel közösen, a másikat pedig a Volvotól érkezett UBC-s – most már alumni – tagunk tartotta az értékesítés folyamatáról és az értékesítés világáról, ami után nyereményjáték is volt a tagok között.
Mennyire érzitek prominens diákszervezetnek a UBC PTE-t?
Simon Máté: Vidéki” szinten meghatározó a pécsi UBC, hiszen jelenleg mi tartjuk egyedül a frontvonalat, csupán Pesten és Ljubljanában van University Business Club rajtunk kívül. Régebben voltak máshol is, de szépen lassan kihullottak. Most azért küzdünk, hogy már a megyehatáron is kilépjünk a befolyásunkkal, a fővároson és a megyei cégeken kívül más cégekkel és alapítványokkal is kapcsolatot építsünk, és országszerte tartsunk eseményeket vidéki szervezetként.
Kovács Eszter: Mivel a UBC-PTE az egyetlen diákszervezet, ami ilyen struktúrában létezik a környéken és a PTE-n, bátorítani szeretnénk minden kar diákjait, akik bármilyen szinten is érdeklődnek vagy kipróbálnák magukat akár a sales, a marketing vagy a rendezvényszervezés világában, hogy jelentkezzenek hozzánk bátran, mert tárt karokkal várjuk őket. És ahogyan már említettük, nemcsak az önéletrajzban fog nagyon jól mutatni, hogy diákszervezeti tapasztalatot szereztek, de egy remek közösség tagjai is lehetnek.