Na jó, ennél azért kicsit talán árnyaltabb a kép (ha-ha), de sok meglepetésre nem számítottunk, amikor megmásztuk a Nemzeti Múzeum lépcsőit. A World Press mindig egy érdekes – kicsit ilyen mostohagyerek a Nemzeti időszakos kiállításai között – mert bár elvitathatatlanul fontos kérdéseket dolgoznak fel az itt kiállított képek, kérdés, hogy 2021-ben egy olyan tárlatnak, ami kinyomtatott fotográfiákból áll, mennyire van létjogosultsága. Az interneten/instagramon csak rákeres az ember az adott fotoriporter nevére, és jó eséllyel hozzá fog férni a legtöbb munkájához, legyen az portré vagy valami provokatív, társadalmilag fontos üzenettel bíró „kattintás”.

Iván Macías – Portré, 2. díj, egyedi
„Egy orvos műszakja végén, arcán a védőmaszk és a védőszemüveg jól látható nyomai. Mexikóváros, Mexikó, május 19.
Az egészségügyi dolgozók a világon mindenütt a frontvonalban harcoltak a COVID-19 ellen. A Forbes 2020 novemberi felmérésében vizsgált 37 ország közül Mexikó 78 200 COVID fertőzést jelentett az egészségügyi dolgozók körében – ez a legmagasabb egy főre jutó arány a világon. López Obrador elnök kezdetben bagatellizálta a COVID-fenyegetés súlyosságát, engedélyezte a nagy nyilvános összejöveteleket…”
(forrás: https://www.instagram.com/p/CNsLU2fBcg9/ )
Szép a sorkizárt tördelése a kép leírásának? Nos valami hasonlót az is megtehetett volna, akinek a Nemzeti kiadta a képek leírásának fordítását/szerkesztését, ha ugyan volt ilyen. Nem egyszer a kép melletti leírások szavainak elválasztása, az adott sor végén, konkrétan az első betű után vagy egy mennyiséget jelölő szám közepén sikerült.
Ettől függetlenül a legtöbb képnek valóban erős az üzenete, még ha pont a „világ nyomása” miatt, néhol kissé lerágottnak is hat a mondanivaló. Ezt azonban kreatív megvalósítással, vagy épp pont ellenkezőleg: a valóság egy pillanatának tűpontos elkapásával ellensúlyozták a díjazottak.
A teljesség igénye nélkül egy-két példa a főbb témákban:

COVID-19
Joshua Irwandi – Hír, 2. díj, egyedi
„Egy feltételezett koronavírus áldozat sárga, fertőzésbiztos műanyagba csomagolt holtteste hullazsákra vár egy indonéziai kórházban április 18-án.”

Jasper Doest – Természet, 1. díj, sorozat
„Egy parlagi galambpár összebarátkozott a fotós családtagjaival, miközben a COVID-19 járvány miatt nem mozdulhattak ki otthonukból a hollandiai Vlaardingenben.”
(forrás: https://www.worldpressphoto.org/collection/photo/2021/41412/3/Jasper-Doest-NAS-CJ)

Black Lives Matter
Evelyn Hockstein: Vita az Emancipációs Emlékműnél, az Év Fotója díj jelöltje
(forrás: https://www.worldpressphoto.org/collection/photo/2021/41445/1/Evelyn-Hockstein-(1))

„Európa utolsó diktatúrája“ – Belaruszban
Nadia Buzhan: Várakozás a szabadulásra, az előzetes letartóztatásból, Belaruszban, 2. díj, egyedi
(forrás: https://www.worldpressphoto.org/collection/photo/2021/41396/1/Nadia-Buzhan)

Bejrúti robbanások (2020)
Lorenzo Tugnoli – Vezető hír, 1. díj, sorozat (Az év sajtófotója díj egyik jelöltje)
„Augusztus 4.-én hatalmas robbanás rázta meg Libanon fővárosát, Bejrútot. A több mint 2 750 tonna nagysűrűségű ammónium-nitrát okozta robbanás közel 6 000 épületet rongált meg vagy döntött romba, legalább 190 ember meghalt, további 6 000 megsérült, 300 000 embernek pedig el kellett hagynia lakóhelyét.”
(forrás: https://www.worldpressphoto.org/collection/photo/2021/41440/1/Lorenzo-Tugnoli-POYN)

Második hegyi-karabah-i háború (2020)
Vaghinak Ghazaryan – Korunk kérdései, 3. díj, egyedi
„Katona pihen egy lövészárokban az örményországi Szjunik északkeleti részén, Nerkin Khndzoreszkben október 31.-én.”
(forrás: https://www.worldpressphoto.org/collection/photo/2021/41434/1/Vaghinak-Ghazaryan)
Voltak egészen bizarr kategóriák is: a hiperrealista, műanyag kisbabák – amelyeknek a szempillája emberi hajból készült – ide sorolhatók. Elvileg vetélés utáni traumák feloldására használják, de enyhe szemöldök-felvonásra késztetett a „gyűjtők körében is népszerű” szövegrészlet a képleírásban. Karolina Jonderko azt szerette volna visszaadni képeivel, hogy mennyire kötődnek érzelmileg az emberek, ezekhez a mű-babákhoz.

Karolina Jonderko: Újjászületés – Hosszútávú projektek, 2. díj, történetek
Természetesen az olyan évtől független, állandó topikok sem maradhattak le, mint a környezetvédelem és az állatvilág:

Hkun Lat – Környezet, 2. díj, egyedi
„Buddhista templom a hegy egyik felén, a hegy másik felét pedig már elhordták a jádebányász munkagépek. Hpakant, Kachin állam, Mianmar, július 15.-én.”
(forrás: https://www.worldpressphoto.org/collection/photo/2021/41429/1/Hkun-Lat)

Carlton Ward Jr. – Természet, 2. díj, egyedi
„Egy nőstény Floridai párduc átlopakodik az Audubon’s Corkscrew Swamp természetvédelmi terület és a szomszédos szarvasmarhafarm közötti kerítésen. Naples, Florida, USA.”
(forrás: https://www.worldpressphoto.org/collection/photo/2021/41414/1/Carlton-Ward-Jr)
…vagy akár a sport. (ez utóbbi témából tetszett meg legjobban (az egész kiállításról) egy kép, mert nem akar nagyot mondani, de amit közöl, azt kreatívan és esztétikusan közli, egy olyan témában, amiben a cikk szerzője legkevésbé várta volna.)

Adam Pretty – Sport, 1. díj, egyedi
„A falmászó Georg farakáson edz a bajorországi Kochel am See-ben, Németországban, szeptember 15.-én.”
(forrás: https://www.worldpressphoto.org/collection/photo/2021/41403/1/Adam-Pretty)
Persze olyan is akadt, aki nem ült fel a hype-vonatra és úgy általában túlértékeltnek gondolta a fotográfiát, mint szakmailag elismert művészeti ágat. Őt inkább a Chesterfield stílusú, bőrhatású kárpittal bevont puffok nyűgözték le:
