Formula.1 baleset tűzzel

A biztonság a kulcs: Miben változtattak a népszerűbb versenyszériák?

Budapesti Szerkesztőség
Sosem lehet elsiklani a tény felett, hogy hány nagyszerű versenyző életét követelte vagy veszélyeztette már a szélsebes tempó és a nem elég biztonságos autó. A Forma-1-es Belga Nagydíj hétvégéjéhez érkezve Anthoine Hubert, illetve Jules Bianchi tragikus halálára emlékezve vegyük sorra, hogy néhány nevesebb szériában milyen lépéseket kellett – vagy kellene – meglépnie az autósport veszélyekkel teli világának.

Mi a helyzet a Forma-1-ben?

A biztonság a „királykategóriában” már Niki Lauda 1976-os nürburgringi balesete óta egy nagyon nehéz kérdés. Azelőtt, a sportág születésekor teljesen általános dolog volt, hogy a versenyzők minden második héten temetésre kellett menjenek.. Lauda megégése és több hónapig tartó rehabilitációja után azonban a pilótáknak is elkezdett leesni, hogy akár a következő hétvégén ők is az osztrák bajnok sorsára juthatnak, így a vezetőségi tagoknak is el kellett kezdenie komolyan foglalkozni ezzel a problémával. Ezért lett minden versenyző számára kötelező a tűzálló overál és a maszk is. 

A legendás bajnok, Ayrton Senna halálát követően újabb és újabb szigorításokat sürgettek a rajongók, illetve a sportághoz szorosan kapcsolódó személyek is. Egészen Jules Bianchi tragikus, 2014-es balesetéig azonban nem vették kellően komolyan ezeket a hangokat odafent. Azóta pedig kötelezővé tették minden csapat számára a pilótafülke és a biztonsági cella fölött elhelyezkedő glóriát. 

Zhou f1 autóban feje tetején
A glória többek között Zhou életét is megmentette már Forrás: https://www.bbc.com/news/newsbeat-62037334

A fejvédő eszközt eleinte szkeptikusan és nehezen fogadták el a sportág szerelmesei, azonban a glória már több alkalommal is bizonyította hatékonyságát, úgy mint Charles Leclerc 2018-as Belga Nagydíjon elszenvedett baleseténél, vagy a fenti képen látható Zhou Guanyu tavalyi brit nagydíjon történő bukásánál. A Forma-1 tehát jó úton halad a biztonság felé – de vajon elég lesz ez majd a továbbiakban?

Hasonló a helyzet a Forma-2-ben

A Forma-1 előszobája ugyan nem hasít akkora tempóval, mint a nagytestvér, azonban Anthoine Hubert neve és tragédiája mellett nem lehet elmenni. A Forma-2 természetesen az F1-ben is jelen lévő biztonsági szabályrendszert alkalmaz, de az autók kevésbé olyan egyértelműen biztonságosak. Amikor 2019-ben Spa-Francorchampsban Hubert életét vesztette, tehetetlen volt, de ezeknek a fiatal versenyzőknek akkor is védve kellene lenniük, ha valaki padlógázzal csapódik oldalról beléjük. A biztonsági cella megerősítése égetően fontos lehet, még akkor is, ha a Forma-2 csak egy korosztályos széria, amely egy relatíve kisebb büdzsével kell gazdálkodjon.

Egy másik kontinensen is fontos a biztonság

A NASCAR egy teljesen más irányban közelítette meg a kérdést. Tekintve, hogy a tengerentúl legnépszerűbb szériája még a Forma-1-nél is régebben kezdődött, a pilóták biztonsága eleinte egyáltalán nem volt elsődleges szempont. Ahogy azonban a tempó nőtt, úgy születtek egyre veszélyesebb balesetek, a pilóták pedig lassan felismerték, hogy a biztonságra igenis szükség van. A Forma-1-gyel ellentétben itt nem egyetlen elemtől várt komoly változást a vezetőség, hanem újabb és újabb autókat terveztek, amelyekben más és más technikai újítások léptek fel a pilóták biztonsága érdekében. A legújabb „next gen” autók drasztikusan más formákkal dolgoznak, mint a legelső NASCAR verdák. Természetesen jelentősen modernebb, áramvonalasabb gépek ezek, emellett azonban az utastér, az ülések, és az egész autó sokkal biztonságosabb. 

Nascar autó régen és most
70 év a NASCAR-ban ilyen drasztikus változást jelent Grafika: Jankura Luca

Az erős karbonlemezekből és fémcsövekből kialakított vázat olyan fémlemezek borítják, amelyeket úgy terveztek, hogy az ütközések és balesetek során keletkező hatalmas fizikai erőket (G-hatásokat) minél jobban elnyelje az autó. Ezáltal a pilótáknak sokkal kisebb erőhatásokkal kell megbirkóznia, és ezekkel az újításokkal akarják a komoly sérüléseket, vagy ne adja Isten haláleseteket elkerülni. 

Az Indycar a Forma-1-hez hasonlóan gondolkodik. De egy picit mégsem?

Az Egyesült Államok lényegében formaautós szériája is a glóriás irány felé ment el az utóbbi években. Ugyanakkor azt fontos megjegyezni, hogy az Indycarban alapvetően minden autó egyforma, csupán a festéseik különböztetik meg őket egymástól. Emellett fontos megjegyezni, hogy míg az F1 a minél rugalmasabb elemek használatára törekszik (a nagyobb sebesség és az áramvonalasság érdekében), addig az Indycarban a minél merevebb elemek használata a prioritás – főleg azért, hogy az oválpályák okozta nagy terheléstől ne roppanjanak ketté a karosszériák. 

F1 autó balra, indycar jobbra
Míg a Forma-1 a glóriát alkalmazza, addig az Indycar az ehhez hasonló, mégis jelentősen eltérő aeroscreen megoldással él Forrás: https://www.racefans.net/

A fenti képen jól látható, hogy az F1 és az Indycar megoldása alapvetően nagyon hasonló. Ennek főleg az az oka, hogy az aeroscreen-t eleinte a „Száguldó Cirkuszban” tesztelték még 2016-ban Sebastian Vettel Ferrariján. A német pilóta azonban a levegő másként áramlása miatt rengeteget panaszkodott az eszközre, így végül a glória mellett döntött az FIA. Az Indycar azonban továbbfejlesztette az ötletet, és 2019-ben élesben is kipróbálták. A pilóták fejét védeni hivatott eszköz több alkalommal is jelesre vizsgázott, úgy mint legutóbb három hete Simon Pagenaud nagy bukásakor.

Végszó

Az autósport veszélyes. Ezt a mondatot minden motorsport rajongónak észben kell tartania. Sajnos az is biztos, hogy teljes biztonság nem létezik ebben a világban, tragikus baleset bármikor történhet. Azonban fontos, hogy a szériák foglalkozzanak a gondolattal, hogy biztonságosabbá tegyék autóikat. A legtöbbek által nézett sorozatok lépnek a közös cél, a biztonságos versenyzés érdekében. De természetesen mindig lehet fejlődni ebben is.