Mi a helyzet a Forma-1-ben?
A biztonság a „királykategóriában” már Niki Lauda 1976-os nürburgringi balesete óta egy nagyon nehéz kérdés. Azelőtt, a sportág születésekor teljesen általános dolog volt, hogy a versenyzők minden második héten temetésre kellett menjenek.. Lauda megégése és több hónapig tartó rehabilitációja után azonban a pilótáknak is elkezdett leesni, hogy akár a következő hétvégén ők is az osztrák bajnok sorsára juthatnak, így a vezetőségi tagoknak is el kellett kezdenie komolyan foglalkozni ezzel a problémával. Ezért lett minden versenyző számára kötelező a tűzálló overál és a maszk is.
A legendás bajnok, Ayrton Senna halálát követően újabb és újabb szigorításokat sürgettek a rajongók, illetve a sportághoz szorosan kapcsolódó személyek is. Egészen Jules Bianchi tragikus, 2014-es balesetéig azonban nem vették kellően komolyan ezeket a hangokat odafent. Azóta pedig kötelezővé tették minden csapat számára a pilótafülke és a biztonsági cella fölött elhelyezkedő glóriát.

A fejvédő eszközt eleinte szkeptikusan és nehezen fogadták el a sportág szerelmesei, azonban a glória már több alkalommal is bizonyította hatékonyságát, úgy mint Charles Leclerc 2018-as Belga Nagydíjon elszenvedett baleseténél, vagy a fenti képen látható Zhou Guanyu tavalyi brit nagydíjon történő bukásánál. A Forma-1 tehát jó úton halad a biztonság felé – de vajon elég lesz ez majd a továbbiakban?
Hasonló a helyzet a Forma-2-ben
A Forma-1 előszobája ugyan nem hasít akkora tempóval, mint a nagytestvér, azonban Anthoine Hubert neve és tragédiája mellett nem lehet elmenni. A Forma-2 természetesen az F1-ben is jelen lévő biztonsági szabályrendszert alkalmaz, de az autók kevésbé olyan egyértelműen biztonságosak. Amikor 2019-ben Spa-Francorchampsban Hubert életét vesztette, tehetetlen volt, de ezeknek a fiatal versenyzőknek akkor is védve kellene lenniük, ha valaki padlógázzal csapódik oldalról beléjük. A biztonsági cella megerősítése égetően fontos lehet, még akkor is, ha a Forma-2 csak egy korosztályos széria, amely egy relatíve kisebb büdzsével kell gazdálkodjon.
Egy másik kontinensen is fontos a biztonság
A NASCAR egy teljesen más irányban közelítette meg a kérdést. Tekintve, hogy a tengerentúl legnépszerűbb szériája még a Forma-1-nél is régebben kezdődött, a pilóták biztonsága eleinte egyáltalán nem volt elsődleges szempont. Ahogy azonban a tempó nőtt, úgy születtek egyre veszélyesebb balesetek, a pilóták pedig lassan felismerték, hogy a biztonságra igenis szükség van. A Forma-1-gyel ellentétben itt nem egyetlen elemtől várt komoly változást a vezetőség, hanem újabb és újabb autókat terveztek, amelyekben más és más technikai újítások léptek fel a pilóták biztonsága érdekében. A legújabb „next gen” autók drasztikusan más formákkal dolgoznak, mint a legelső NASCAR verdák. Természetesen jelentősen modernebb, áramvonalasabb gépek ezek, emellett azonban az utastér, az ülések, és az egész autó sokkal biztonságosabb.

Az erős karbonlemezekből és fémcsövekből kialakított vázat olyan fémlemezek borítják, amelyeket úgy terveztek, hogy az ütközések és balesetek során keletkező hatalmas fizikai erőket (G-hatásokat) minél jobban elnyelje az autó. Ezáltal a pilótáknak sokkal kisebb erőhatásokkal kell megbirkóznia, és ezekkel az újításokkal akarják a komoly sérüléseket, vagy ne adja Isten haláleseteket elkerülni.
Az Indycar a Forma-1-hez hasonlóan gondolkodik. De egy picit mégsem?
Az Egyesült Államok lényegében formaautós szériája is a glóriás irány felé ment el az utóbbi években. Ugyanakkor azt fontos megjegyezni, hogy az Indycarban alapvetően minden autó egyforma, csupán a festéseik különböztetik meg őket egymástól. Emellett fontos megjegyezni, hogy míg az F1 a minél rugalmasabb elemek használatára törekszik (a nagyobb sebesség és az áramvonalasság érdekében), addig az Indycarban a minél merevebb elemek használata a prioritás – főleg azért, hogy az oválpályák okozta nagy terheléstől ne roppanjanak ketté a karosszériák.

A fenti képen jól látható, hogy az F1 és az Indycar megoldása alapvetően nagyon hasonló. Ennek főleg az az oka, hogy az aeroscreen-t eleinte a „Száguldó Cirkuszban” tesztelték még 2016-ban Sebastian Vettel Ferrariján. A német pilóta azonban a levegő másként áramlása miatt rengeteget panaszkodott az eszközre, így végül a glória mellett döntött az FIA. Az Indycar azonban továbbfejlesztette az ötletet, és 2019-ben élesben is kipróbálták. A pilóták fejét védeni hivatott eszköz több alkalommal is jelesre vizsgázott, úgy mint legutóbb három hete Simon Pagenaud nagy bukásakor.
Végszó
Az autósport veszélyes. Ezt a mondatot minden motorsport rajongónak észben kell tartania. Sajnos az is biztos, hogy teljes biztonság nem létezik ebben a világban, tragikus baleset bármikor történhet. Azonban fontos, hogy a szériák foglalkozzanak a gondolattal, hogy biztonságosabbá tegyék autóikat. A legtöbbek által nézett sorozatok lépnek a közös cél, a biztonságos versenyzés érdekében. De természetesen mindig lehet fejlődni ebben is.