Ahhoz, hogy megfejtsük a pontos okokat, kezdjük a történetet 2017-ben: az addigi mindenható jogtulajdonos, Bernie Ecclestone évtizedek után eladta az F1 jogait az amerikai Liberty Media cégnek, ezzel pedig új korszak köszöntött a száguldó cirkuszra.
A sportágban feltűnően előtérbe került az amerikai show business: a versenyhétvégékre show elemeket vezettek be, az addig nem megszokott módon az autóból kiszállva első kézből hallhattunk interjúkat a dobogón végző pilótáktól, és sokkal nagyobb betekintést nyerhettek a nézők a csapatokon belül zajló rádiókommunikációba.
Kitör a Netflixes F1-láz
Az első gyökeres változás 2019-ben történt, amikor is a Netflixen először bemutatták a Formula 1: Hajsza a túlélésért című dokumentumsorozatot, amely elképesztő nézőszám növekedést jelentett az autóversenyzés csúcskategóriájának. Világszerte, de leginkább az Egyesült Államokban nőtt meg a rajongók száma. Ennek köszönhetően teltházas nagydíjak, és minden eddiginél vegyesebb közönséget épített az F1 számára. A sportág immáron óriási népszerűségnek örvend a hölgyek és a fiatalabbak körében is.
A fiatalok célcsoportjának betalálásával egy növekvő, kielégítendő igényt fogalmazott meg Stefano Domenicali, az F1 kereskedelmi jogait tulajdonló Liberty Media első számú embere, akinek vezetése alatt immáron 3 versenyt tudhat a magáénak az USA. Erre nem volt példa 1982 óta.
Ezeken felül a vezetőség mindenképpen a belvárosi száguldásokra szeretné építeni a kalendáriumot: ilyen típusú pályaként 2021-ben Dzsidda és tavaly Miami debütált, idén pedig Las Vegasba is ellátogat a száguldó cirkusz mezőnye. Bármennyire is jól hangzik a városi verseny ötlete, anyagi szempontból (könnyebb kijutni a helyszínre és fényűző a látkép) a csapatok és versenyzők nem sok pozitívummal gazdagodhattak a frissen érkező helyszínektől.
Attól hogy új, nem feltétlen jobb is
Az eddigi szaúd-arábiai versenyek egytől-egyig előzésben és akcióban gazdagok voltak, ugyanakkor a beláthatatlan 280-290 km/h-s átlagtempójú kanyarok óriási rizikófaktorok a pilóták számára, így nem csoda, hogy eddig minden évben történt súlyos baleset. Mindez pedig sem a nézők, sem a versenyzők számára nem túl üdvözítő.
A miami aszfaltcsíkot még korai lenne leírni, ám a pálya sajátosságai alapján nem sok minden szolgál arra, hogy a jövőben itt egy eseményekkel teli futamot láthassanak a nézők.
A legfőbb ellenérv az új helyszínek mellett, hogy a Liberty Media olyan ikonikus versenypályák helyére szeretné ezeket szervezni, mint a legendás Olasz Nagydíj Monzában, ami a sportág 73 éves történelme óta minden évben része a szezonnak, vagy a Belga Nagydíj Spa-Francorchamps-ban.
A patinás helyszínek szinte minden F1 szurkoló kedvencei közé tartoznak, ahol már számos izgalmas viadalt láthattunk, és a pályán zajló csaták szinte garantáltak. Ha ezek a helyszínek elvesznének, azáltal eltűnne a száguldó cirkusz identitása és történelme, továbbá megölné a sportértéket az egészből.
Sajtóértesülések szerint a tervek alapján olyan lokációk érkezhetnek meg a vérkeringésbe, mint Madrid. A jelenlegi Spanyol Nagydíj helyszínét adó Barcelona helyett rendezne egy városi versenyt a Real Madrid futballcsapat edzőközpontjának környékén.
Olyan merész ötletek is napvilágot láttak, hogy a 2020-ban majdnem debütáló – akkor a Covid miatt elmaradt, majd később helyi vezetés ügyei miatt sosem megrendezett – Vietnámi Nagydíj a Hanoi-ban felépített utcai aszfaltcsíkon akár mégiscsak fogadhatná a Forma-1-et. Domenicali nem titkolt vágya versenyt rendezni a Karibi-térségben egy második Mexikói Nagydíj gyanánt a festői Cancúnban, illetve egyeztetéseket folytat még egy esetleges kolumbiai futamról is.
Ez mind szép és jó, de a mennyiség a minőség rovására mehet. Akármennyire is úgy tűnhet most, hogy a növekvő igény ezt kívánja, a nézők szívesebben látnának kevesebb, de eseménydúsabb autóversenyt. A világ városaiban unalomba fulladt körbe-körbe autózás, pedig minden csak nem izgalmas.
2024: 24 futam, van is változás meg nem is
Sokat kritizálták a sportág vezetését, hogy az idei naptár meglehetősen logikátlanul lett összerakva. A földrajzilag egymáshoz közel eső helyszínek szándékosan távol állnak egymástól a menetrend szerint. Ebből kifolyólag felesleges repülőutakat tesznek meg (pl. Ausztria után az Egyesült Királyságban, majd Magyarországon versenyeznek). Ennek legfőbb oka mi más lehetne, mint a pénz: egy 23-24 futamos világméretű sorozat ütemtervének megalkotása függ:
- az adott ország mekkora rendezési díjat tesz a kasszába
- az adott ország saját menetrendjétől, hogy mikor, milyen egyéb sorozatokat fogadnak,
- az F1 és a helyiek logisztikai kihívásaitól,
- valamint időjárási és helyi aktualitások körülményeitől.
Továbbá, ahol egy régióba esik több futam is, pl. Ausztria-Magyarország, Belgium-Hollandia, ott nagy átfedés tapasztalható a jegyvásárlók tekintetében. Magyarán, ha két futam lenne két héten át egymás után, akkor az emberek nagy része csak az egyikre tehetné meg, hogy ellátogasson. Ezt orvosolja, ha időpontok terén szétválasztják a futamokat, így növelve a jegyvásárlók diverzitását és hajlandóságát.
2024-re igyekeztek változtatni, és földrajzi zónákra osztva tömbösíteni a versenyeket – több-kevesebb sikerrel. Újdonság még, hogy a Ramadan miatt év elején a közel-keleti fordulókat szombaton rendezik meg. Új helyszín jövőre nem debütál egyelőre, de a tervek szerint visszatér Kína, Katar és az idén az áradások miatt elmaradt Imola is.
Emberek > Pénz
Akikről hajlamosak vagyunk elfeledkezni azok maguk a versenyzők, szerelők: a száguldó cirkusz tagjai ígyis az év közel felét távol kénytelenek tölteni a családjuktól és a szeretteiktől, ami már jelenleg is túlterheli a csapattagokat. Továbbá az esetleges naptárbővítés komoly mértékben megnövelné azoknak a Forma-1-ben dolgozó szakemberek és háttérfolyamatokat ellátók számát, akik elhagyhatják a munkájukat. Erről az irányról az elmúlt két szezon világbajnoka, Max Verstappen is kifejezte nemtetszését. Úgy véli, ha ennyire a pénz és a show fog előtérbe kerülni a sportágban, akár ő is abbahagyhatja F1-es szereplését idő előtt.
A Forma-1 azon sportágak egyike, ahol a változás örök, értendő ezt a szabályok, a szereplők, és a körülmények terén is. De egy több mint 70 éves múlttal rendelkező sorozatnak, ami a motorsport csúcskategóriájaként van jegyezve, gondolnia kell azokra is, akik eddig figyelemmel követték az eseményeket. Különösen a résztvevőkre, akik lehetővé teszik, hogy legyen mire megvenni a belépőt a helyszínekre és leülhetünk a TV elé. Emberek nélkül pedig nem lesz igazán se pénz, se sport, amit követhetnénk hétről-hétre.
Borítókép grafikája: Nagy Dávid