Keresés
Close this search box.

Legyél te is hallgatós! Jelentkezz hozzánk március 3-ig!

Egy zseniális, mégis megosztó autóversenyző: A Lewis Hamilton portré

Lewis Hamilton nevét hallva mindenkinek beugrik valami. A rengeteg rekord, ami a nevéhez fűződik, extravagáns stílusa vagy aktív kiállása különböző társadalmi ügyekben. De ki is valójában Lewis Hamilton, a Forma-1 történetének legtöbb futamgyőzelmével rendelkező pilótája? Ebben a cikkben erre keresem a választ.

Egy legenda első lépései

Sir Lewis Carl Davidson Hamilton, vagy ahogyan a legtöbben ismerjük a nevét, Lewis Hamilton 1985-ben jött világra az Egyesült Királyságban, Stevenage városában. Egészen kicsi kora óta oda volt az autókért és a sebességért. Szülei válása után először édesanyjával és nővéreivel, féltestvéreivel élt, majd 12 éves korában apjához költözött. Édesapja, Anthony Hamilton hatéves korában vett egy gokartot fiának és megígérte neki, hogy ha szorgalmasan tanul, akkor támogatni fogja versenyzői karrierjét, ennek érdekében pedig felhagyott IT menedzseri pozíciójával és vállalkozó lett. Alkalmanként akár négy munkahelyen is dolgozott egyszerre, azonban fia minden futamát élőben követte végig. 

Minden pilóta útja egy gokarttal indul. Forrás:https://www.dailymail.co.uk/sport/formulaone/article-2674235/Lewis-Hamilton-In-karting-kids-money-I-just-faster-them.html

Hamilton a hoddesdon-i gokart klubban kezdett el versenyezni, ezen a pályán érte el gyermekkora legnagyobb sikereit. Rengeteg emlék köti őt ide: nagy győzelmek és csaták, apja figyelő szemei a kordonokon kívül, valamint persze egy-két mélypont is. Amikor példaképe és kedvenc pilótája, Ayrton Senna azonnali halálos balesetet szenvedett Imolában 1994. május elsején, a kis Hamiltont akkor is a gokart pályán érte el a naplemente. Elmondása szerint sok múlt már a gokart világában is a családok anyagi hátterén. Több családban is jellemző volt, hogy az apa, aki a fiát támogatja egyben a szerelője is, így a vasárnapi futamgyőzelem sokszor egyfajta személyes üggyé vált. Hamilton ekkor még nem tartozott a leggazdagabb versenyzők közé, azonban így is ki tudott tűnni a mezőnyből kivételes képességeivel.

Hajsza a Forma-1-es ülésért

Ahogy egy gyermek felnő és egyre jobban teljesít a gokartban, úgy kell elkezdeni felfelé lépkedni a különböző kategóriák között is. Hamilton hét gokartos év után, 2000-ben ülhetett először forma autóba, 2002-ben és 2003-ban pedig már a Manor Racingnél versenyezhetett a brit Formula Renault sorozatban. Itt előbb 2002-ben harmadik helyen, majd 2003-ban elsőként végzett az összetett pontversenyben.

Hamilton már az első futamain lenyűgözte az autósport világát. Forrás: https://formulascout.com/revisiting-the-impact-lewis-hamilton-made-on-his-single-seater-debut/73638

A Formula Renault után sorozatot váltott és az európai Formula-3-ban versenyezhetett. A Manorral 2004-ben csak ötödikként végzett, azonban 2005-ben – immár az ASM pilótájaként – megnyerte a sorozatot. A GP2-ben az ART-nél debütálhatott 2006-ban és újoncként azonnal meg is nyerte a sorozatot. Érdekesség, hogy a németországi Nürnburgringen aratott győzelmével ő lett a második olyan versenyző Nico Rosberg után a szériában, aki egy adott pályán a sprint- és a főfutamot is meg tudta nyerni. Ráadásul ezt a teljesítményt hazai nagydíján, az angliai Silverstone-ban is megismételte. Remek formája felkeltette érdeklődését a királykategória egyik csapatának is, majd miután Juan Pablo Montoya-t követve Kimi Räikönnen is bejelentette távozását a McLaren csapatától, Roy Dennis csapatfőnök leigazolta az ifjú titánt a sportág regnáló világbajnoka, Fernando Alonso mellé. Ekkor még korántsem gondolta, mekkora szörnyet teremt ezzel a párossal. 

Minden kezdet nehéz, csak nem éppen Hamiltonnak

Amikor Dennis bejelentette, hogy Hamilton fog Alonso mellett versenyezni a 2007-es szezonban, sokan megkérdőjelezték döntését. Egyesek azon gondolkodtak, vajon a fiatal brit tehetség meg tud-e birkózni egyből egy nagy csapat autójával. Mások bőrszíne miatt kritizálták, illetve olyan vádakkal illették a csapatfőnököt, hogy esetlegesen a faji hovatartozása miatt reklámkampányok elsőszámú célpontjává tenné pilótáját. A csapatvezető ezeket a híreket cáfolta, Hamilton pedig kijelentette, szívesen lesz a McLaren projektjének része és Fernando Alonso csapattársa. 

Hol bukott meg a két legenda kapcsolata? Forrás:https://cdn.crash.net/styles/medium_article/s3/hires/366593.jpg

A pilótapáros kapcsolata azonban nem volt a legfényesebb. Kettejük viszálya a Magyar Nagydíjon csúcsosodott ki, amikor Alonso bosszúból akadályozta Hamiltont az időmérő teljesítésében; jóllehet, nem ok nélkül, hisz a brit sem ragaszkodott a csapaton belüli egyezséghez és nem hagyta előre menni Alonsot az etapjaik elején. Az esetért a spanyol 5 rajthelyes büntetést kapott, Hamilton pedig megnyerte a futamot.

Erős nyitány, gyenge zárás

A Forma-1 első színesbőrű pilótája egyáltalán nem okozott csalódást a paddockban, nagyszerű volt a bemutatkozó éve a legnagyobbak közt. Bemutatkozó nagydíján harmadikként intették le, majd ezt a sikert nyolc további dobogó követte. Kanadában aratta első sikerét, ekkor át is vette a vezetést az egyéni pontvadászatban, ezt pedig rögtön követte a második az Egyesült Államokban. A nyári hétvégéken néhányszor balszerencséje volt, hisz a technika ördöge sosem alszik, de Japánra összeszedte magát és egy vitatható győzelemmel megnyugtató előnyre tett szert a világbajnoki címért folytatott hajszában. Alonso a Japán nagydíjat nem tudta befejezni, így a brit előnye 12 egységre nőtt két körrel az évad vége előtt. Lewis viszont nem bírt a világbajnoki cím várományosaként rá nehezedő nyomással. Előbb Shanghajban követett el olyan hibát, amely a versenye végét jelentette, majd Brazíliában csapattársát előzte volna, amikor kicsúszott, ráadásul technikai gondok is hátráltatták, így csak a hetedik helyen ért célba, amivel Kimi Räikönnen lett a világbajnok.

Nem kellett azonban sokáig várni az első bajnoki címre

A következő szezonban, amikor már Heikki Kovalainen volt a csapattársa, Hamilton újra komoly esélyese volt a bajnoki címnek. Az emlékezetes 2008-as Brazil nagydíjon az utolsó körökre eleredt az eső. A világbajnoki csata Felipe Massa és Lewis Hamilton között az utolsó körre fordulva eldőlni látszott: Massa simán vezetett az élen, Hamilton pedig hatalmas csatát vívott Sebastian Vettellel. Amikor az újonc német megelőzte Lewist, újfent úgy tűnt, hogy a brit kezéből az utolsó pillanatban csavarják ki a győzelmet. Az eső miatt a csatározó páros előtt haladó Timo Glock lelassult, így Hamilton visszanyerte a számára végső győzelmet jelentő ötödik helyet. Felipe Massa és a Ferrari sokáig nem tudták, számukra elveszett a bajnokság és hiába nyert Massa, a 2008-as idény végül Lewis Hamilton éve lett.

A pillanat, amikor Lewis Hamiltonból a Forma-1 első színesbőrű világbajnoka lett. Forrás:https://www.formula1.com/en/latest/video.classic-onboard-timo-glock-brazil-2008.6060977490001.html

Nehéz idők

2009-ben számos technikai- és versenyszabály-módosítás lépett életbe, a McLaren pedig lemaradt a fejlesztési versenyben riválisaitól. Az angol versenyző a szezont mindössze 49 egységgel fejezte be, amely az egyéni pontversenyben az ötödik helyre volt elég. Csapata egyetlen ponttal előzte meg a konstruktőri pontversenyben a Ferrarit.

Hamilton és a McLaren helyzete 2010-ben sem lett egyszerűbb. Az FIA újabb változtatásokat eszközölt, betiltotta a futamok közben történő tankolást, így a versenygépek szélességét és hosszát is meg kellett növelniük a csapatoknak. Emellett a szövetség megváltoztatta a pontozási rendszert is, így a 2003 óta érvényben lévő 10-8-6-5-4-3-2-1 értékelés helyett a 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 rendszer lépett életbe. Hamilton a végül Sebastian Vettel első világbajnoki címét hozó évadot izgalmas végjátékban a negyedik helyen zárta.

2011 és 2012 sem az ezüst-piros csapat éve volt, az autó sem volt a legmegbízhatóbb és a leggyorsabb, de a pilóták is szenvedtek a konstrukcióval. A 2012-es összetettbeli negyedik hely lett az utolsó csepp a pohárban. Hamilton a legendás világbajnok, Niki Lauda unszolására a gyári Mercedes csapathoz szerződött a visszavonuló Michael Schumacher helyére a 2013-as szezontól. Ezzel pedig egy új korszak vette kezdetét.

A mentor és a mentorált. Forrás: https://www.autosport.com/f1/news/lewis-hamilton-believes-niki-lauda-wasnt-a-fan-of-his-early-on-in-f1-4995238/4995238/

Barátokból csapattársak, majd hatalmas riválisok

A Mercedesnél Hamilton egy régi ismerős csapattársa lehetett, hiszen Nico Rosberg mellé ülhetett be a német gárdához. Eleinte, amíg Hamilton csak szokta a légkört – jóllehet ekkor még a Mercedes sem számított minden idők egyik legjobb gárdájának –, jó volt a kapcsolatuk. Aztán 2014-re a szabályváltozásokat és az új V6-os hibrid erőforrásokra váltást tökéletesen használta ki a csapat, és az autó világbajnok esélyes lett. Rosberg és Hamilton baráti kapcsolatából komoly rivalizálás alakult ki, mindketten megszállottá váltak a világbajnoki címért folyó harcban. 2014-ben és 2015-ben Hamilton lett a bajnok, azonban 2016-ra fordult a kocka.

A Forma-1 egyik alapszabálya: Soha ne üsd ki a csapattársad! Íme erre egy tökéletes példa

A Forma-1 egyik alapszabálya: Soha ne üsd ki a csapattársad! Íme erre egy tökéletes példa. Forrás: https://www.skysports.com/f1/news/12472/11078724/niki-lauda-mercedes-threatened-lewis-hamilton-and-nico-rosberg-with-sack-after-spanish-gp-collision

A 2016-os idényben végig ment az adok-kapok, egyáltalán nem kímélte egymást a két Mercedes pilóta. A Spanyol nagydíjon történt ütközés után addig fajult a kapcsolatuk, hogy Niki Lauda és a csapatfőnök Toto Wolff komolyan azon agyalhatott, vajon megéri-e még kettejük párosát tovább erőltetni. A szezon során további összetűzések is voltak kettejük közt, de összeütközés csak Ausztriában fordult elő. Ez az idény azonban végig Rosberg számára alakult jól. A szezonzáró Abu Dhabi nagydíjon Hamilton alulmaradt egykori barátja ellen, aki azonnal vissza is vonult győzelmét követően. Nyilatkozata szerint a szívére hallgatott, és inkább a feleségével, illetve egyéb hobbijaival tölti idejét.

Könnyű évek

Természetesen soha nem könnyű túllépni egy vereségen. Hamiltonnak nehezen is indult a 2017-es idénye, hiszen Sebastian Vettel a Ferrarival rendszeresen borsot tört a brit és újdonsült finn csapattársa, Valtteri Bottas orra alá. A fejlesztési versenyben azonban jobban teljesített a Mercedes és végül nagy előnnyel lett világbajnok. 2018-ban, 2019-ben és 2020-ban is könnyűszerrel hódította el a trófeát, a 2020-as – sok szempontból rendhagyó – idényt hihetetlenül nagy előnnyel nyerte meg.

Kritika és népharag

A koronavírus kitörésével párhuzamosan az immár hétszeres világbajnoknak is megnőtt a támogatottsága és befolyása. Rendhagyó stílusával már évek óta üde színfolt volt a paddockban, azonban ahogy befolyása megnőtt, úgy a hangja is, ezzel pedig hatalmas népharagot zúdított magára. Rengeteg alkalommal foglalt állást pólóival, maszkjaival és az azokon lévő különböző társadalmi-politikai üzenetekkel, emellett a közösségi médiában is több poszt és történet került a nyilvánosság elé.

A póló, amely után az FIA hivatalos közleményben tiltotta meg a pilóták rajtrácson és pódiumceremónián történő politikai véleménynyilvánítását. Forrás: https://people.com/sports/lewis-hamilton-being-investigated-by-fia-for-wearing-breonna-taylor-shirt/

Azonban nem csak az FIA volt az, aki szót emelt Hamilton ellen, hisz a közvélemény és a sajtó is hangosan kezdte kritizálni őt, mondván az autóversenyző foglalkozzon a versenyzéssel, és ne politizáljon.

Megérkezett a képbe Max Verstappen

A Red Bull pilótája, Max Verstappen 2021-ben végre igazán komoly nyomást tudott helyezni a zsinórban 4 egyéni világbajnoki címet behúzó Hamiltonra. Számtalan emlékezetes csatát vívtak, de sajnos nem mindig fair keretek között. Felejthetetlenre sikerült a szezonzáró nagydíj is, amikor Hamilton és Verstappen pontegyenlőséggel kezdhette meg az utolsó vágtát. Egészen az utolsó 10 körig úgy tűnt, meg fogja dönteni Michael Schumacher rekordját és ő lesz az első nyolcszoros világbajnok a sportág történetében. Azonban a sors és sokak szerint az FIA, valamint az akkori versenyigazgató, Michael Masi akaratából végül a futamot vezető Hamilton teljesen kiszolgáltatott helyzetbe került és Max Verstappen így gyakorlatilag simán húzhatta be élete első címét.

A mindent eldöntő manőver. Forrás: https://talksport.com/sport/motorsport/1067136/fia-lewis-hamilton-max-verstappen-abu-dhabi-michael-masi/

Sokáig folytak arról a találgatások, vajon a 2021-es blama után visszatér-e a ringbe, de végül a maradás mellett döntött és szánt szándéka átadni a múltnak Schumacher rekordját. Minden bizonnyal ő az egyik valaha volt legtehetségesebb pilóta, de tegyük fel magunknak a kérdést: vajon tényleg megérdemel hét vagy akár nyolc bajnoki címet? Tényleg van ő olyan zseniális, mint Lauda, Schumacher vagy bármely nagy legendája a sportágnak?