csipkerózsika

Elvarázsolt a Kiscsipke az Eiffel Műhelyházban

Budapesti Szerkesztőség
Kiscsipke, avagy a Csipkerózsika balett rövidített változata, gyerekekkel gyerekeknek - mikor ezt olvastam, bevallom, kissé szkeptikus voltam. 21 éves fejjel gyerekbalettre beülni? Azonban amikor feljött a függöny az Eiffel Műhelyház színpadán, minden kétségem elszállt, és hagytam, hogy magába szippantson Csajkovszkij és a Grimm testvérek közösen megálmodott mesevilága.

Borítókép: papageno.hu

A Csipkerózsika balettről röviden

a társulat
Az ősbemutató szereplői, forrás: wikipedia.com

Csipkerózsika története balett formájában először 1890-ben kelt életre a szentpétervári Mariinszkij Színházban, Pjotr Iljics Csajkovszkij zenéjével és Marius Petipa, a legendás francia balettmester koreográfiájával. Petipa és Csajkovszkij szorosan együttműködtek. Olyannyira, hogy Petipa lépésre pontosan előírta Csajkovszkijnak, hogy milyen zenét komponáljon a koreográfiájához.

A balett megszületését kisebb politikai hátszél is szorgalmazta: 1881-ben trónra került III. Sándor orosz cár, aki a XIV. Lajos korára jellemző versailles-i kastély pompáját és pezsgő kultúráját szerette volna megidézni szentpétervári udvarában, ehhez pedig “bevetette” az orosz kulturális elit minden jelentősebb szereplőjét, így Csajkovszkijt is. A bemutató sikere szerencsére felért a cár kulturális elképzeléseihez, és tovább növelte Csajkovszkij a Hattyúk tava 1877-es premiere óta felfelé kúszó megbecsülését.

A Magyar Állami Operaházban először 1967-ben, majd 1991-ben és 2016-ban mutatták be, mindhárom alkalommal Petipa koreográfiájából kiindulva; jelen cikk tárgya, a Kiscsipke pedig 2023. májusa óta látható a színpadon.

Vissza a gyermekkorba

Kiscsipke
Forrás: opera.hu

Maga az előadás már az első perctől a székhez szögezi a nézőket, hiszen a Mesélő kedves hangja vezeti fel a történetet, és enged betekintést a nézőknek a balett világába azzal, hogy röviden ismerteti a műfaj sajátosságait. Hamarosan pedig megismerjük a főbb szereplőket, például az Orgonatündért, az ékkövek tündéreit, vagy Carabosse-t, a gonosz tündért, akinek megjelenését borongósabb hangulatú zene kíséri.
 
A második felvonás sokkal inkább az ünneplésről és a mesei elemek megjelenítéséről szól, például a gonosz legyőzéséről vagy a mesehősök felvonulásáról, és láthatjuk a Grimm-mesék szereplőit is, akik mind egyedi zenei világgal és koreográfiával, mozgásvilággal rendelkeznek. 

Minden korosztály számára tökéletes

A Kiscsipke egy szórakoztató balett, amin nem csak a kisebbek, hanem a szülők és idősebb kísérők is remekül szórakozhatnak. Csajkovszkij zenéje telitalálat, gyönyörű és magával ragadó, el lehet veszni benne pozitív értelemben. Az előadás koreográfiája is elképesztő, sokat használja a Petipa-féle mozdulatokat, de legalább annyira a saját irányvonalát is, ez számomra főleg a mesehősök tánca alatt mutatkozott meg.

A művészet mindent elsöprő erejét mutatja meg, hogy mindenki talál valami elképesztőt, ami lekötheti őt az előadás alatt, akár kisgyermek, akár felnőtt. A Kiscsipke darabot mindenkinek ajánlom, akit érdekel a balett, és szeretne egy könnyedebb művet megnézni, vagy már ismerője a balettnek, és szeretne felengedni kicsit a nagyobb, komolyabb művek után.