Borítókép: papageno.hu
A Csipkerózsika balettről röviden

Csipkerózsika története balett formájában először 1890-ben kelt életre a szentpétervári Mariinszkij Színházban, Pjotr Iljics Csajkovszkij zenéjével és Marius Petipa, a legendás francia balettmester koreográfiájával. Petipa és Csajkovszkij szorosan együttműködtek. Olyannyira, hogy Petipa lépésre pontosan előírta Csajkovszkijnak, hogy milyen zenét komponáljon a koreográfiájához.
A balett megszületését kisebb politikai hátszél is szorgalmazta: 1881-ben trónra került III. Sándor orosz cár, aki a XIV. Lajos korára jellemző versailles-i kastély pompáját és pezsgő kultúráját szerette volna megidézni szentpétervári udvarában, ehhez pedig “bevetette” az orosz kulturális elit minden jelentősebb szereplőjét, így Csajkovszkijt is. A bemutató sikere szerencsére felért a cár kulturális elképzeléseihez, és tovább növelte Csajkovszkij a Hattyúk tava 1877-es premiere óta felfelé kúszó megbecsülését.
A Magyar Állami Operaházban először 1967-ben, majd 1991-ben és 2016-ban mutatták be, mindhárom alkalommal Petipa koreográfiájából kiindulva; jelen cikk tárgya, a Kiscsipke pedig 2023. májusa óta látható a színpadon.
Vissza a gyermekkorba

Maga az előadás már az első perctől a székhez szögezi a nézőket, hiszen a Mesélő kedves hangja vezeti fel a történetet, és enged betekintést a nézőknek a balett világába azzal, hogy röviden ismerteti a műfaj sajátosságait. Hamarosan pedig megismerjük a főbb szereplőket, például az Orgonatündért, az ékkövek tündéreit, vagy Carabosse-t, a gonosz tündért, akinek megjelenését borongósabb hangulatú zene kíséri.
A második felvonás sokkal inkább az ünneplésről és a mesei elemek megjelenítéséről szól, például a gonosz legyőzéséről vagy a mesehősök felvonulásáról, és láthatjuk a Grimm-mesék szereplőit is, akik mind egyedi zenei világgal és koreográfiával, mozgásvilággal rendelkeznek.
Minden korosztály számára tökéletes
A Kiscsipke egy szórakoztató balett, amin nem csak a kisebbek, hanem a szülők és idősebb kísérők is remekül szórakozhatnak. Csajkovszkij zenéje telitalálat, gyönyörű és magával ragadó, el lehet veszni benne pozitív értelemben. Az előadás koreográfiája is elképesztő, sokat használja a Petipa-féle mozdulatokat, de legalább annyira a saját irányvonalát is, ez számomra főleg a mesehősök tánca alatt mutatkozott meg.
A művészet mindent elsöprő erejét mutatja meg, hogy mindenki talál valami elképesztőt, ami lekötheti őt az előadás alatt, akár kisgyermek, akár felnőtt. A Kiscsipke darabot mindenkinek ajánlom, akit érdekel a balett, és szeretne egy könnyedebb művet megnézni, vagy már ismerője a balettnek, és szeretne felengedni kicsit a nagyobb, komolyabb művek után.