Mire számíthatunk a versenynaptárt illetően?
A korábbi szezonoktól eltérően idén már március elején elrajtol a „száguldó cirkusz”, amelynek legfőbb oka a nagyon zsúfolt és hosszú versenynaptár. Az eredeti tervek szerint ugyanis 21 országban 24 helyszínen, álltak volna rajthoz a csapatok, köztük két új pályán, név szerint Katarban és Las Vegasban, azonban Kína és Shanghai végül visszaléptek a rendezéstől, Franciaország pedig nem hosszabbította meg lejáró szerződését, így csak 20 ország 23 helyszínén versenyeztek volna a pilóták. Ez a szám azonban így is rekordnak számít, ez lesz a sportág eddigi leghosszabb idénye.
A tavalyi szezonhoz képest változás továbbá, hogy az eddigi 3 sprinthétvége helyett az idei szezonban már 6 lesz, hiszen az eddigi sprintfutamokat rendező Spielberg és Interlagos mellé csatlakozott a Baku, Spa-Franchorhamps, Circuit of the Americas (Austin), illetve a naptárba újonnan bekerülő – immár fix szerződéssel rendelkező – Katar is. Ez azt jelenti, hogy ezeken a hétvégéken nem egy, hanem két alkalommal is láthatjuk majd rajthoz állni a versenyzőket egy rövidebb, illetve egy teljes versenytávon. Ez a döntés nagyban megosztja mind a paddockot, mind a szurkolókat, viszont a Liberty Media vezetőinek anyagilag mindenképpen jövedelmezőbb a minél több sprintfutamra való törekvés.
A megszokottnál több változás következett be csapatfelállások terén is, hiszen mindössze a három élcsapat – a Red Bull, a Ferrari és a Mercedes –, illetve az Alfa Romeo maradtak tavalyi pilótapárosuknál. Rajtuk kívül minden más csapat változtatott vezetőduóján, kezdve az Aston Martinnal, ahol a visszavonuló négyszeres világbajnok Sebastian Vettel helyét a kétszeres világbajnok Fernando Alonso vehette át 2023-ban Lance Stroll párjaként. Alonso helyét az Alpine-nál a francia Pierre Gasly vehette át, aki az Alpha Taurit hagyta ott, hogy a szintén francia Esteban Ocon versenytársa lehessen a francia csapatnál. Gasly helyét a félig-meddig újonc, F2-es holland bajnok Nyck de Vries vette át, aki vélhetően a tavalyi Olasz Nagydíjon beugróként szerzett williamses pontjaival szerzett magának ülést a japán Yuki Tsunoda mellett.
Az átigazolási szezon legnagyobb kálváriáját Oscar Piastri helyzete okozta, akit először az Alpine jelentett be mint 2023-as pilótájukat, azonban az ausztrál versenyző ezt a hírt cáfolta, és néhány héttel később aláírt a McLarenhez, ahol a szintén ausztrál Daniel Ricciardo helyét vette át Lando Norris mellett.
Ricciardóhoz hasonlóan Mick Schumacher is elvesztette ülését, akinek a helyére Nico Hülkenberg került Kevin Magnussen társaként a Haashoz. A Williamsnél Alex Albon megmaradt mint első számú pilóta, csapattársa az amerikai újonc Logan Sargeant lett, akinek éppen meglettek a szükséges pontjai a szuperlicenszéhez, hogy autóba ülhessen.
Ilyet még nem láttunk: négy csapat is főnököt vált!
A megszokottól eltérően a téli szünetben komoly változások léptek fel csapatfőnökök terén is, amelyek közül a legfontosabb hír Mattia Binotto távozása a Scuderia Ferrari éléről. Az olasz szakember a sokszoros stratégiai bakik után mondott le csapatfőnöki posztjáról, helyét pedig az a Frédéric Vasseur vette át, aki az Alfa Romeónál már dolgozott együtt a Ferrari üdvöskéjével, Charles Leclerc-kel. Az Alfa Romeónál Vasseur helyét Alessandro Alunni Bravi vette át. A McLarentől távozott Andreas Seidl, akit Andrea Stella váltott, illetve Jost Capito is lemondott a Williams éléről, helyére a Mercedes korábbi főstratégája, James Vowles került.
Bekövetkezik a várt öt tized másodperces lassulás?
A technikai változások, amiket az FIA erre a szezonra hozott, alapvetően nem igényeltek drasztikus koncepcióváltoztatást, ugyanakkor az előzetes előrejelzések szerint öt tized másodperces lassulást jelenthetnek. Ezek a változások főleg a delfinezés jelenségének teljes eltüntetése céljából történtek meg, és pusztán milliméterekről van szó. A padlólemezek szélét 15 milliméterrel, míg a diffúzor torkát 10 milliméterrel kellett emelnie a csapatoknak, ezáltal az autók a tervek szerint már egyáltalán nem fognak delfinezni az egyenesekben.
Az előszezon kezdetét jelentő bahreini teszteken azonban már látszik, hogy nemhogy lassultak az autók, de Sergio Pérez révén már egy másodperccel gyorsabbak, mint a 2022-es első rajthelyet érő Charles Leclerc körei. A csapatok nagyon okosan oldották meg a változtatásokat, sok ötletes megoldást mutattak be és próbáltak ki a tesztnapokon.
Habár messzemenő következtetéseket a tesztek alapján nem lehet levonni, egy kérdés azonban mégis megfogalmazódhat az emberben: vajon ki lesz képes megszorongatni a Red Bullt és Max Verstappent? Nézzük meg mi lehet az erősorrend szigorúan a tesztek eredményeit figyelembe véve.
10. Williams
Egy biztos, hogy a Williams megbízhatónak tűnt a tesztnapokon, az egyik legtöbb kört ők tették meg a 3 nap során, szám szerint 439-et. Az egyenesekben jó a tempójuk, de a fő kérdés az ő esetükben az, hogy mennyire tudják megközelíteni a középmezőny végét és mennyire fogják tudni felvenni velük a versenyt.
9. McLaren
A wokingi alakulatnál sok probléma van. Messze ők tették meg a legkevesebb kört a tesztek alatt, mindössze 312 alkalommal ért körbe Norris, illetve Piastri. Sok technikai akadály hátráltatta őket, ráadásul Zak Brown sem nyilatkozott biztatóan a helyzetüket illetően. A McLaren a tavalyi szezont követően 2023-ban sem tudja felhőtlenül kezdeni a szezont, sok munka vár még rájuk, hogy megmenthessék az évüket. A tempójuk nem rossz, ugyanakkor a megbízhatóság óriási probléma, így egyelőre a kilencedik helyet foglalják el, ahonnan természetesen a problémák megoldásával előreléphetnek a szezon során.
8. Alpha Tauri
A 2022-es naptári évet a kilencedik helyen zárták, és nem igazán lehet jelentős előrelépést felfedezni a kisbikáknál. Sokat szenvedtek az alapbeállítások megtalálásával, ezzel rengeteg hasznos időt veszítettek el, és az etapjaik sem tűntek túl megbízhatónak – ugyanakkor ők tették meg a legtöbb kört, szám szerint 456-ot.
7. Haas
Az amerikai alakulatnál jó hangulat uralkodott a teszt során, Kevin Magnussen és Günther Steiner is pozitívan nyilatkoztak a helyzetüket illetően. Az előrelépésük egyértelműnek tűnik, hiszen megbízható az autójuk, 412 körükkel az ötödik legtöbb kört tették meg. A szezon elején egyértelműen az egyik legerősebb istállónak ígérkeznek. Kérdés, hogy a rutinos pilótapárossal felálló csapat mennyire jól fogja tartani a lépést a fejlesztési versenyben a többiekkel.
6. Alpine
A francia alakulat teljesítménye olvasható a legnehezebben. Látványosan kerülték a lágyabb keverékű gumikat, és rengeteg versenyszimulációt teljesítettek. A számokat illetően mind köridőben, mind körszámokban (354) az alsóházban tanyáznak, ennek ellenére a középmezőny elejére várhatóak, hiába nem tudni szinte semmit a tempójukról.
5. Alfa Romeo
Guanyu Zhou és Valtteri Bottas szerint is sokat javultak teljesítmény és megbízhatóság terén a tavalyi autójukhoz képest. 401 megtett körükkel ugyancsak a hetedik helyre értek be, de mégis a középmezőny elejére várhatóak a tesztnapok alapján.
4. Aston Martin
Az idei szezon abszolút meglepetése az Aston Martin, amely az első nap kezdeti problémái után magabiztosan és gyorsan rótta a tesztköröket. 387 kört teljesítettek, és egyértelműen másodperceket javultak a tavaly év eleji tempójukhoz képest.
3. Mercedes
Eleinte magabiztosak voltak, és úgy tűnt, hogy a delfinezés problémájának megoldásával eloszlanak a szürke felhők a fekete-ezüst nyilak felől, aztán előjöttek a technikai problémák, amiket a W13-as alapkoncepciójának megtartásával magukkal hoztak. Egyértelműen le vannak maradva a Ferraritól és a Red Bulltól. Az ő esetükben a kérdés, hogy ki tudják-e köszörülni a csorbát, és megszorongatják ellenfeleiket.
2. Ferrari
Óvatos magabiztosság jellemzi a Ferrarit. Nem villogtak, ennek ellenére stabil és erős teljesítményt tettek le az asztalra a 416 megtett körükkel. Egyértelműen fő versenytársai lesznek a Red Bullnak – a kérdés, hogy üldözőkként vagy kihívókként.
1. Red Bull
A világbajnok gárda magabiztos, erős és gyors autót rakott össze, valamint teljesen problémamentes tesztet futottak – övék a leggyorsabb kör, és a pilóták is vidáman szállhattak ki az RB19-esből. Egyetlen kérdés maradt: mennyire rejtegetik ellenfeleik a tempójukat, és mekkora lehet valójában a jelenleg két-három tized másodpercre taksálható előnyük.
Sok újdonságra lehetünk tehát figyelmesek, amikor vasárnap 16 órakor kezdetét veszi az új évad, amely remélhetőleg épp olyan gazdag lesz izgalmakban, mint újdonságokban.