Keresés
Close this search box.

Legyél te is hallgatós! Jelentkezz hozzánk március 3-ig!

Forma-1: Milyen változásokkal fog újra száguldani a „cirkusz”?

Március 3-án kezdetét veszi a 2023-as Forma 1-es szezon Bahreinben, amelynek apropóján érdemes átbeszélni, hogy milyen változásoknak lehetünk majd szemtanúi a pénteki első szabadedzésen.

Mire számíthatunk a versenynaptárt illetően?

A korábbi szezonoktól eltérően idén már március elején elrajtol a „száguldó cirkusz”, amelynek legfőbb oka a nagyon zsúfolt és hosszú versenynaptár. Az eredeti tervek szerint ugyanis 21 országban 24 helyszínen, álltak volna rajthoz a csapatok, köztük két új pályán, név szerint Katarban és Las Vegasban, azonban Kína és Shanghai végül visszaléptek a rendezéstől, Franciaország pedig nem hosszabbította meg lejáró szerződését, így csak 20 ország 23 helyszínén versenyeztek volna a pilóták. Ez a szám azonban így is rekordnak számít, ez lesz a sportág eddigi leghosszabb idénye. 

A „száguldó cirkusz” eddigi legtöbb futammal rendelkező naptára. Forrás: https://www.marca.com/en/f1/2023/01/17/63c6e44d268e3edd478b4588.html

A tavalyi szezonhoz képest változás továbbá, hogy az eddigi 3 sprinthétvége helyett az idei szezonban már 6 lesz, hiszen az eddigi sprintfutamokat rendező Spielberg és Interlagos mellé csatlakozott a Baku, Spa-Franchorhamps, Circuit of the Americas (Austin), illetve a naptárba újonnan bekerülő – immár fix szerződéssel rendelkező – Katar is. Ez azt jelenti, hogy ezeken a hétvégéken nem egy, hanem két alkalommal is láthatjuk majd rajthoz állni a versenyzőket egy rövidebb, illetve egy teljes versenytávon. Ez a döntés nagyban megosztja mind a paddockot, mind a szurkolókat, viszont a Liberty Media vezetőinek anyagilag mindenképpen jövedelmezőbb a minél több sprintfutamra való törekvés. 

A 2023-as rajtrács. Forrás: https://www.total-motorsport.com/f1-2023-how-driver-line-up-looks/

A megszokottnál több változás következett be csapatfelállások terén is, hiszen mindössze a három élcsapat – a Red Bull, a Ferrari és a Mercedes –, illetve az Alfa Romeo maradtak tavalyi pilótapárosuknál. Rajtuk kívül minden más csapat változtatott vezetőduóján, kezdve az Aston Martinnal, ahol a visszavonuló négyszeres világbajnok Sebastian Vettel helyét a kétszeres világbajnok Fernando Alonso vehette át 2023-ban Lance Stroll párjaként. Alonso helyét az Alpine-nál a francia Pierre Gasly vehette át, aki az Alpha Taurit hagyta ott, hogy a szintén francia Esteban Ocon versenytársa lehessen a francia csapatnál. Gasly helyét a félig-meddig újonc, F2-es holland bajnok Nyck de Vries vette át, aki vélhetően a tavalyi Olasz Nagydíjon beugróként szerzett williamses pontjaival szerzett magának ülést a japán Yuki Tsunoda mellett. 

Az átigazolási szezon legnagyobb kálváriáját Oscar Piastri helyzete okozta, akit először az Alpine jelentett be mint 2023-as pilótájukat, azonban az ausztrál versenyző ezt a hírt cáfolta, és néhány héttel később aláírt a McLarenhez, ahol a szintén ausztrál Daniel Ricciardo helyét vette át Lando Norris mellett. 

Vajon jó döntést hozott Piastri? Forrás: https://www.mirror.co.uk/sport/formula-1/alpine-mclaren-piastri-loophole-szafnauer-29169502

Ricciardóhoz hasonlóan Mick Schumacher is elvesztette ülését, akinek a helyére Nico Hülkenberg került Kevin Magnussen társaként a Haashoz. A Williamsnél Alex Albon megmaradt mint első számú pilóta, csapattársa az amerikai újonc Logan Sargeant lett, akinek éppen meglettek a szükséges pontjai a szuperlicenszéhez, hogy autóba ülhessen. 

Ilyet még nem láttunk: négy csapat is főnököt vált!

A megszokottól eltérően a téli szünetben komoly változások léptek fel csapatfőnökök terén is, amelyek közül a legfontosabb hír Mattia Binotto távozása a Scuderia Ferrari éléről. Az olasz szakember a sokszoros stratégiai bakik után mondott le csapatfőnöki posztjáról, helyét pedig az a Frédéric Vasseur vette át, aki az Alfa Romeónál már dolgozott együtt a Ferrari üdvöskéjével, Charles Leclerc-kel. Az Alfa Romeónál Vasseur helyét Alessandro Alunni Bravi vette át. A McLarentől távozott Andreas Seidl, akit Andrea Stella váltott, illetve Jost Capito is lemondott a Williams éléről, helyére a Mercedes korábbi főstratégája, James Vowles került. 

Bekövetkezik a várt öt tized másodperces lassulás?

A technikai változások, amiket az FIA erre a szezonra hozott, alapvetően nem igényeltek drasztikus koncepcióváltoztatást, ugyanakkor az előzetes előrejelzések szerint öt tized másodperces lassulást jelenthetnek. Ezek a változások főleg a delfinezés jelenségének teljes eltüntetése céljából történtek meg, és pusztán milliméterekről van szó. A padlólemezek szélét 15 milliméterrel, míg a diffúzor torkát 10 milliméterrel kellett emelnie a csapatoknak, ezáltal az autók a tervek szerint már egyáltalán nem fognak delfinezni az egyenesekben. 

A Red Bull megoldása lehet, amely ebben a szezonban is leuralja a mezőnyt? Forrás: https://the-race.com/formula-1/red-bulls-biggest-2023-f1-car-design-change-explained/

Az előszezon kezdetét jelentő bahreini teszteken azonban már látszik, hogy nemhogy lassultak az autók, de Sergio Pérez révén már egy másodperccel gyorsabbak, mint a 2022-es első rajthelyet érő Charles Leclerc körei. A csapatok nagyon okosan oldották meg a változtatásokat, sok ötletes megoldást mutattak be és próbáltak ki a tesztnapokon. 

Habár messzemenő következtetéseket a tesztek alapján nem lehet levonni, egy kérdés azonban mégis megfogalmazódhat az emberben: vajon ki lesz képes megszorongatni a Red Bullt és Max Verstappent? Nézzük meg mi lehet az erősorrend szigorúan a tesztek eredményeit figyelembe véve.

10. Williams

Egy biztos, hogy a Williams megbízhatónak tűnt a tesztnapokon, az egyik legtöbb kört ők tették meg a 3 nap során, szám szerint 439-et. Az egyenesekben jó a tempójuk, de a fő kérdés az ő esetükben az, hogy mennyire tudják megközelíteni a középmezőny végét és mennyire fogják tudni felvenni velük a versenyt.

9. McLaren

A wokingi alakulatnál sok probléma van. Messze ők tették meg a legkevesebb kört a tesztek alatt, mindössze 312 alkalommal ért körbe Norris, illetve Piastri. Sok technikai akadály hátráltatta őket, ráadásul Zak Brown sem nyilatkozott biztatóan a helyzetüket illetően. A McLaren a tavalyi szezont követően 2023-ban sem tudja felhőtlenül kezdeni a szezont, sok munka vár még rájuk, hogy megmenthessék az évüket. A tempójuk nem rossz, ugyanakkor a megbízhatóság óriási probléma, így egyelőre a kilencedik helyet foglalják el, ahonnan természetesen a problémák megoldásával előreléphetnek a szezon során.

Megtalálja a helyes utat a McLaren? Forrás: https://pl.motorsport.com/f1/news/mclaren-przyznaje-sie-do-porazki/10435980/

8. Alpha Tauri

A 2022-es naptári évet a kilencedik helyen zárták, és nem igazán lehet jelentős előrelépést felfedezni a kisbikáknál. Sokat szenvedtek az alapbeállítások megtalálásával, ezzel rengeteg hasznos időt veszítettek el, és az etapjaik sem tűntek túl megbízhatónak – ugyanakkor ők tették meg a legtöbb kört, szám szerint 456-ot.

7. Haas

Az amerikai alakulatnál jó hangulat uralkodott a teszt során, Kevin Magnussen és Günther Steiner is pozitívan nyilatkoztak a helyzetüket illetően. Az előrelépésük egyértelműnek tűnik, hiszen megbízható az autójuk, 412 körükkel az ötödik legtöbb kört tették meg. A szezon elején egyértelműen az egyik legerősebb istállónak ígérkeznek. Kérdés, hogy a rutinos pilótapárossal felálló csapat mennyire jól fogja tartani a lépést a fejlesztési versenyben a többiekkel.

 6. Alpine

A francia alakulat teljesítménye olvasható a legnehezebben. Látványosan kerülték a lágyabb keverékű gumikat, és rengeteg versenyszimulációt teljesítettek. A számokat illetően mind köridőben, mind körszámokban (354) az alsóházban tanyáznak, ennek ellenére a középmezőny elejére várhatóak, hiába nem tudni szinte semmit a tempójukról.

5. Alfa Romeo

Guanyu Zhou és Valtteri Bottas szerint is sokat javultak teljesítmény és megbízhatóság terén a tavalyi autójukhoz képest. 401 megtett körükkel ugyancsak a hetedik helyre értek be, de mégis a középmezőny elejére várhatóak a tesztnapok alapján.

4. Aston Martin

Az idei szezon abszolút meglepetése az Aston Martin, amely az első nap kezdeti problémái után magabiztosan és gyorsan rótta a tesztköröket. 387 kört teljesítettek, és egyértelműen másodperceket javultak a tavaly év eleji tempójukhoz képest. 

Fernando Alonso elégedetten mosolyoghat csapata teljesítményét látva. Forrás: https://www.motorsportmagazine.com/articles/single-seaters/f1/fernando-alonso-in-a-winning-car-would-be-a-sensational-story-mph/?v=35b5282113b8

3. Mercedes

Eleinte magabiztosak voltak, és úgy tűnt, hogy a delfinezés problémájának megoldásával eloszlanak a szürke felhők a fekete-ezüst nyilak felől, aztán előjöttek a technikai problémák, amiket a W13-as alapkoncepciójának megtartásával magukkal hoztak. Egyértelműen le vannak maradva a Ferraritól és a Red Bulltól. Az ő esetükben a kérdés, hogy ki tudják-e köszörülni a csorbát, és megszorongatják ellenfeleiket.

2. Ferrari

Óvatos magabiztosság jellemzi a Ferrarit. Nem villogtak, ennek ellenére stabil és erős teljesítményt tettek le az asztalra a 416 megtett körükkel. Egyértelműen fő versenytársai lesznek a Red Bullnak – a kérdés, hogy üldözőkként vagy kihívókként.

Ez lehet Charles Leclerc áttörést jelentő idénye, vagy most is csak Verstappen mögé érhet fel? Forrás: https://www.racefans.net/2023/02/27/2023-f1-bahrain-pre-season-testing-bonus-gallery/racefansdotnet-23-02-26-18-34-13-18/

1. Red Bull

A világbajnok gárda magabiztos, erős és gyors autót rakott össze, valamint teljesen problémamentes tesztet futottak – övék a leggyorsabb kör, és a pilóták is vidáman szállhattak ki az RB19-esből. Egyetlen kérdés maradt: mennyire rejtegetik ellenfeleik a tempójukat, és mekkora lehet valójában a jelenleg két-három tized másodpercre taksálható előnyük.

Megtartja lendületét a Red Bull 2023-ban is? Forrás: https://racingnews365.com/photos-red-bull-rb19-makes-first-appearance-in-bahrain

Sok újdonságra lehetünk tehát figyelmesek, amikor vasárnap 16 órakor kezdetét veszi az új évad, amely remélhetőleg épp olyan gazdag lesz izgalmakban, mint újdonságokban.