Borítókép: formula1.com
Az elmúlt hat évben egyszerűen nézett ki a formula. Max Verstappen a hátán hordja a csapatot a konstruktőri táblán, és ez érthetően a csapattársai magabiztosságát rendesen letörte. Nem véletlen, hogy Daniel Ricciardo óta négy versenyző váltotta már egymást, és most jön az ötödik. Persze Sergio Pérez kicsit tovább bírta, mint a többiek, de az is inkább a Red Bull elkötelezettségéről és a szponzorok által nyújtott hátszél erősségéről tett tanúbizonyságot. A mexikói két éves szerződés hosszabbítása, majd hirtelen leváltása is nagy port kavart, de most újabb porfelhőt rúgnak a levegőbe.
Cserebere, fogadom
Liam Lawson két versenyhétvége után rögtön a Racing Bulls ülésében találja magát újra. Az új-zélandi pilóta épphogy lehetőséget kapott a topcsapatban és máris menesztik. Ennek több oka van. Az egyik szembetűnő a teljesítménye; az időmérőkön autózott gyenge köridők mindig a mezőny végére sorolták és ez nagyban meghatározta a futam eredményeit is, ahol a legjobb helyezése a tizenkettedik volt, így egyszer sem szerzett pontot a csapatnak. Mindeközben a holland pilóta társa a pódiumon végzett Ausztráliában és a kínai hétvége sprint futamán, ahol a következő napon csak egy hellyel maradt le a főfutam dobogójának legalsó fokáról. Jelenleg húsz autó van a Formula 1-ben (ez jövőre 22-re nő) és csak egy előtt nincs senki, de minden versenyző arra törekszik, hogy ha már be is kell állnia valaki mögé a sorban, akkor az semmiképpen sem a közvetlen riválisa, a csapattársa legyen. Amikor az azonos autó kipufogójával kell szemezni verseny közben, annál csak egy dolog rosszabb, mégpedig az, ha 10 helyezéssel mögötte van, és nem is látja.
„Ha a Racing Bulls-ban ülne Liam, akkor gyorsabb lenne. Azt az autót könnyebb vezetni, mint a miénket. Ebben biztos lettem, amikor beszéltem Liam-mel” – nyilatkozta Max, minősítve az RB21-es idei Red Bull autót, leírva Liam nehézségeit.

Pénz, pénz, pénz
Egy másik szemetszúró ok Yuki Tsunoda személyében realizálódik. Yuki a Racing Bulls tapasztalt pilótája 2021 óta, aki főként választékos rádiózási képességeiről és heves temperamentumáról lett híres. Az elmúlt években nyújtott teljesítménye alapján viszont már decemberben úgy nézett ki, hogy megkaphatja a nagy lehetőséget a Red Bull ülésében, de mégis Liam Lawsont jelentették be mint Verstappen új társa. Most, hogy Liam alulteljesített egy újonc számára többszörösen hátrányos helyzetben, a Red Bull vezetőségének eszébe jutott Tsunoda. Milyen kapóra jön, hogy a karbon emisszió csökkentésének okából a régi kalendáriumban ősszel elfoglalt helyéről a tavalyi évvel kezdődően a szezon elejére hozták Suzukát, a Japán Nagydíjat. Így eleget téve a szponzoroknak, köztük főként a japán Hondának, körbenéztek házon belül, ahogy szokták, és már nem tudtak elnézni Yuki feje fölött.
„Feladatunknak érezzük Liam védelmét és támogatását a fejlődésében, látjuk, hogy egy ilyen nehéz kezdés után lényeges, hogy gyorsan lépjünk, ezzel is segítve, hogy Liam minél előbb több tapasztalatot tudjon szerezni, ahogy folytatja a Forma-1-es karrierjét a Racing Bulls-nál, egy környezetben, amit már ismer” – mondta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke.

A porfelhő hozama
Sok kérdés vetül fel és annál több marad nyitott egy jó ideig. A hivatalos nemzetközi F1 közvetítő Skysports kommentátorainak Max Verstappen Red Bull-nál maradásával kapcsolatban merültek fel kétségeik. Lehetséges, hogy a hollandot ez a házon belüli fejetlenség, ami tavaly már fel-felütötte a fejét, az autó fejlesztéseivel kapcsolatban látható romlás, iránytévesztés és nem utolsó sorban az apukája által kicsit sem burkolt Horner ellen megnyilvánuló közömbösség arra sarkalhatja a négyszeres bajnokot, hogy beadja a derekát Toto Wolffnak és a Mercedeshez igazol. Az sem lenne utolsó, ha Adrian Neweyt, a Red Bull volt főmérnök zsenijét követné Lawrence Stroll szirén énekét hallva az Aston Martin berkeibe, és a világ legmagasabb fizetésével rendelkező sportoló lenne egy egymilliárd dolláros szerződés keretében. Természetesen ezeket az eltúlzott pletykákat a brit csapat cáfolta.

Yuki nehéz helyzetbe került ezzel a cserével, mert bár élete lehetőségét kapja vele, ez egyszerre a Forma-1-es karrierje végét is jelentheti. Ha Lawson előbb végez a Racing Bulls-ban ülve, mint a japán a Red Bull-ban, az nem a legjobb PR, de az osztrák topcsapatnak az eredmények úgyis fontosabbak. Jobb helyezésekhez viszont egy vezethetőbb autóra lesz szükségük, aminek nem ilyen szűk az ideális működési tartománya, és ebben talán Tsunoda tapasztalatai tudnak majd segíteni.
A Japán Nagydíj hétvégéjéhez érkezve egy biztos, hogy nagyon sok szempár fogja Tsunoda minden mozdulatát figyelni, és a felmerülő kérdések csak a fantáziát tartják benzingőzös delíriumban, de minden fanatikus, autósport szerelmes a minél kiélezettebb csatákra lesz kíváncsi elsősorban.