Egy tál tetűtészta, borítókép

„Napi 3 versnél többet olvasni felelőtlenség” – Egy tál tetűtészta / Recenzió

Budapesti Szerkesztőség
Dadaista reggelek, csevej egy marhával, a maszkhordás megverselése - mindez, és jóval több vár ránk Hraboczki Márton Egy tál tetűtészta című kötetében.

Borítókép: libri.hu

Az Egy tál tetűtészta 2023-ban jelent meg, 7 kisprózát és 66 rövid szöveget tartalmaz. Az alkotások változatosak: mind hosszban, témában, hangulatban és nyelvi stílusban. Továbbá a kötetet tarkítják különböző képzőművészeti stílusban készült illusztrációk is, amik változatosságukkal igazodnak a prózák és versek szerteágazó hangulati, formai és stílusbeli világához.

Egy tál tetűtészta 2
Illusztráció Hraboczki Márton Egy tál tetűtészta című művéből. Kép: Négyesi Regina

Az első dolog, amivel az olvasó találkozik: a borító

Az Egy tál tetűtészta borítója eltér a napjainkban divatos grafikailag komplex, színes, már-már cicomás borítóktól, és pont ezzel is hívhatja fel magára a figyelmet. A borító háttere egyszínű, élénk piros, a középre elhelyezett minimalista, de kifejezetten ötletes illusztrációja illik a kötethez, és hűen vizualizálja számunkra a könyv címét. Az aprólékos, igényes kidolgozás megfigyelhető azon is, hogy a borítón a tálban lévő betűk, illetve a szerző- és műcím betűtípusa megegyezik.

Egy tál tetűtészta, borító
Kép: Egy tál tetűtészta Facebook-oldal

A sokszor átlapozott előszóról

Számos olvasó szokása, hogy amennyiben egy könyv rendelkezik előszóval, azt átlapozzák, és esetleg a könyv olvasása után visszatérnek hozzá. Az Egy tál tetűtésztában is található előszó, amit bevallom, először átlapoztam. Mégsem szabad elmenni a fontossága mellett, ugyanis a szerző számos alapvetést, gondolatot fektet le benne, melyek tudatában az olvasó másképp tekinthet a szövegre, segítséget kaphat az olvasásban. Itt esik szó például arról, hogy a kötetnek nincs koncepciója, nem minden rövid szöveg vers, illetve hogy helyenként a szöveg szándékosan hibás nyelvtanilag.

A prózákról

A prózák egytől egyig különlegesek és elgondolkodtatóak, viszont ebben a cikkben csak párat emelnék ki.

Az első prózai alkotás, amivel a kötetben találkozhatunk a több mint 80 oldalas Húú, fella. A novella a főszereplő, Zsolt egy napját beszéli el, amiben a férfi emberekkel lép interakcióba, amik különböző gondolatokat keltenek benne. Sodró, csapongó írás ez, mint maga az élet; és szerintem ezért is tudja olyan jól megszólítani az olvasót.

A Padi gondolatok az önzetlenségről, önzőségről és önző önzetlenségről alkotott kiváló elmélkedő írás, míg A fakanál az alázatot és gőgöt állítja szembe egy vita elbeszélésének segítségével.

A Beszélgetés a marhával az ember-állat közötti különbségtételt tárgyalja. Humoros, gúnyos hangvételével mutat rá, hogy tulajdonképpen az ember is állat és mennyi bosszúság, kellemetlenség származik a piedesztálra emelt magas intelligenciából, mikor az ember képes nagyon apró dolgokon is hosszasan és feleslegesen agyalni, ezzel pedig megteremteni a szorongása tárgyát.

Egy tál tetűtészta 5
Illusztráció Hraboczki Márton Egy tál tetűtészta című művéből. Kép: Négyesi Regina

A rövid szövegekről

A rövid szövegek ugyanolyan változatosnak bizonyulnak, mint a prózák. Igyekszem belőlük egy olyan válogatást összeállítani, ami a legtisztább képet adhatja a kötetben található 66 versről anélkül, hogy mindegyiket külön-külön bemutatnám.

Számos versen látszik, hogy az avantgárd dadaista irányzat ihlethette, ráadásul az első vers, amivel találkozhatunk, az Egy dadaista dadaista reggele jó ízelítőként szolgálhat arra, hogy milyen versekkel találkozhat az olvasó a kötetben. Kifejezetten dadaizmus ihlette verseknek számíthatnak még többek között A költészet túlcsordul egy marha szívében és a Vérhomály.

Akadnak elgondolkodtatóbb, komolyabb hangvételűek, mint például az Első gondolataim Holdfényként; 4 évtized, 2 évszázad, 2 évezred; [Hopszli csúsznak be agyam elé a szavak…], Bent ülök a sarokban.

A 4 évtized, 2 évszázad, 2 évezred központi témája a változás és kiválóan mutatja be a FOMO (Fear Of Missing Out) jelenségét, ezen felül a fiatalkori nosztalgiázást és önreflexiót; hisz ki ne gondolta volna úgy egy életkorban, hogy ő aztán mindent tud, aztán évekkel később visszatekintve jót mosolygott a fiatalabb önmagán, hogy mekkorát tévedett.

Egy tál tetűtészta 7
Kép: Egy tál tetűtészta Facebook-oldal

Az Egy tál tetűtésztában továbbá találkozhatunk olyan versekkel (Végállomástól végállomásig; Elegem lett, hogy nem értem a verseiteket; 300 kiló, Írásról) is, amik kiemelt témája az alkotás, művészet, versírás. Ezek az alkotások a művészetet, versírást megkérdőjelezik, bírálják, kritizálják sokszor gúnyosan és szarkasztikusan. Igazi nonkonformista darabok, amik kritikusságukkal sok igazságra mutatnak rá a művészettel kapcsolatban. Emellett ezek a versek kitérnek az alkotói folyamatra, arra, hogy milyen érzés az alkotás, versírás, ami kifejezetten megszólíthatja az olvasót, ha ő is alkot.

Illetve érdemes említést tenni még a rövid, sokszor egy mondatos darabokról. Ezek között találhatunk életigazságokat, elgondolkodtató kijelentéseket, mint például [A művészek is csak…]; [A racionális gondolkozás…]; [Más gondolatmenetében…] alkotások. De az olyan humoros, szarkasztikus darabok se maradhatnak említés nélkül, mint a ([Napi 3 versnél…]; [Vedd ki…]; [óáőpéőáúűó…].

Egy tál tetűtészta 9
Kép: Egy tál tetűtészta Facebook-oldal

Ajánlás

Az Egy tál tetűtészta kétségkívül változatos, különleges, elgondolkodtató és szórakoztató alkotásgyűjtemény. Azoknak ajánlanám, akik szeretnének olvasni valami újat, megdöbbentőt, hidegrázósan aktuálisat, olyat, ami minden oldalon mást nyújt. És persze az se árt, ha szeretik a kritikus, szarkasztikus hangnemet.