Online tartalomgyártás egy szakértő szemével

November 15-ei előadását követően 22-én tartotta meg előadássorozatának második részét Dallos Zoltán médiaszakértő, kommunikációs szakember, a DLX MEDIA ügynökség alapítója az ELTE Bölcsészettudományi Karán. Tartalomgyártás hatékonyan címen futó előadásában a szakértő az online tartalomgyártás és a marketing világát kapcsolta össze.

Borítókép: pixabay.com

November 22-én az ELTE-n megtartott Tartalomgyártás hatékonyan című előadása elején Dallos Zoltán médiaszakértő az ügyfélszerzés különböző lehetőségeit vette számba: hirdetések, PR, ajánlások-referenciák, kapcsolatépítés, valamint hírlevelek útján is megtalálhatjuk azokat az embereket, akik vállalkozásunk ügyét előrébb viszik majd. A felsoroltakon kívül a kommunikációs szakember a tartalommarketingre is esküszik – hogy mi is ez, cikkünkből kiderül.

„A negyvenes-ötvenes korosztály is belátja idővel, hogy bizony online is ott kell lenni márkaépítés terén” – Dallos Zoltán a tartalommarketingről.

Dallos Zoltán előadást tart az ELTE-s hallgatóknak Kép: Makádi Fanni

Mi az a SEO és mire jó?

A SEO kapcsán (search engine optimization) a médiaszakértő elmondta, hogy azokat a találatokat, amelyek az első négy után (ezek általában fizetett hirdetések) következnek a keresőfelületen, a Google algoritmusa rangsorolja. Ennek a hierarchiának az az alapja, hogy mennyire jó az adott tartalom, illetve hogy hány hiteles oldallal van összekapcsolva. Hosszabb folyamat a SEO-nál előkelő helyet elérni, mint megvenni egy helyet a lista elején, éppen ezért a tudatosan kereső személyek sokszor már eleve a „kiérdemelt” helyeken keresgélnek, nem a megvetteken. Persze pénzzel a SEO-folyamatokat is fel lehet gyorsítani, átlagosan 100-200.000 Ft körül szoktak a cégek erre költeni Zoltán meglátása szerint.

„Nekünk is vannak cikkeink a weblapunkon, amelyek nem minket hirdetnek, hanem minden cikk egy-egy szóra van kihegyezve. Találunk cikkeket a videókészítés árairól, céges weboldalkészítésről és ügyfélszerzésről is: a szövegek tele vannak ezekkel a kifejezésekkel, így a Google is érzékelni fogja, hogy a cím és a tartalom között egyezés van, ami miatt egyre feljebb tudunk kerülni a rangsorban” – osztotta meg Zoltán SEO-praktikáit az összegyűltekkel. (A médiaszakértő ajánlása szerint Papp Gábor SEO szakértő oldalán, a The Pitch-en még több dolgot tudhatnak meg az érdeklődők a téma rejtelmeiről.)

Kép: pixabay.com

Amit érdemes lehet ellesni Kasza Tibitől

Köztudott, hogy a közösségi média oldalakon a cégek a követőik csupán egy töredékét tudják elérni. Ez alól egyedüli kivételt az jelent, ha nagyobb interakció van a posztok alatt, aminek a kiváltásához általában megosztó dolgokat kell posztolni. Zoltán szerint ez magyarázza azt, hogy itthon például Kasza Tibi vagy Schobert Norbi ennyire hasítanak a közösségi médiában. A komment lett az új lájk – az interakció juttatja el másokhoz a tartalmakat.

Milyen oldalakat érdemes használni a jó elérés érdekében?

A két, Zoltán által leginkább ajánlott közösségi oldal a LinkedIn (ahol az organikus elérés nagyobb, mint a Facebookon) és a TikTok (ahol érdeklődés, és nem a kapcsolati háló alapján éri el a tartalom a felhasználót), bár a platformválasztás nagyban függ attól is, hogy mit akarunk általa elérni. A YouTube pénzkeresési lehetőséget is rejt, hiszen ha egy felhasználónak legalább ezer feliratkozója és négyezer óra lejátszása van a videóin az elmúlt 1 évben, megtekintésenként átlag 1 Forintot is kereshet a felülettel.

Zoltán meglátásában saját weboldalt, illetve portfólióoldalt is érdemes csinálni a közösségi média oldalak mellé, hiszen vállalkozóként a weblap az elsődleges névjegykártya: amíg egy Facebook vagy Instagram oldallal akármi történhet (letörlik, letiltják), addig a weboldalt személyesen lehet kontrollálni. „Ezen felül nem vagy kiszolgáltatva a közösségi médiás algoritmusoknak sem: azért is érdemes sok tartalmat létrehozni, mert az algoritmusok folyamatosan szűrik azokat, és csak keveset jelenítenek meg belőlük a felhasználóknak” – intett tudatosságra a tapasztalt médiaszakértő.

Tartalommarketing: gyorstalpaló és tanácsok

„A tartalommarketing lassabb, de tartósabb hatást érhet el, mint a hirdetések, hiszen nem csupán elad, hanem értéket ad és bizalmat is épít. A tartalomgyártáshoz ma már egy okostelefon is teljesen elég, szóval a tartalommarketing nem igényel hatalmas erőforrásokat. Nekem is van olyan ügyfelem, aki YouTube videón keresztül talált meg” – mondta Dallos a tartalommarketing jótékonyságáról.

A médiaszakértő a különböző kommunikációs- és tartalomformák (szöveg, hang – podcast, kép vagy videó) tekintetében is tanáccsal látta el a közönséget: azt a formátumot érdemes űzni, amelyikben erősek vagyunk. Szerinte nem mehetünk el amellett sem, hogy a videós tartalom képes a legnagyobb elérést generálni, illetve hogy mivel a YouTube a Google-höz tartozik, az algoritmus a videótárhelyen is ugyanúgy keres és rangsorol tartalmat, mint a keresőfelületen, ami a SEO-tudatos vállalkozóknak igazán jó hírt jelenthet.

A közösségi média népszerű trendjei habár nagy elérést és bevételt hozhatnak, Zoltán szerint mégis érdemesebb egyéni tartalommal közelíteni a követők illetve ügyfelek (sokszor egymást fedő kategóriák) felé. „Így az ember kevesebb eséllyel is csinál hülyét magából vagy a cégből” – teszi hozzá nevetve.

Kép: pixabay.com

A tartalom tartalma

Zoltán egy korábban lefuttatott felmérése szerint az emberek több, mint 85%-ának fontosabb a tartalom, mint annak kép- vagy hangminősége. A szakember szerint fontos azt is megválogatni, milyen tartalmat töltünk fel az internetre. „Ne magadról akarj tartalmat előállítani, ne folyamatosan arra koncentrálj, hogyan nézel ki az adott videóban, hanem másoknak akarj értékeket átadni: így biztosan erősebb anyagokat tudsz majd létrehozni. Mindig arról kommunikálj, ami a célközönséged érdekelheti” – tanácsolta a szakértő.

Tartalomkötegelés

A médiaügynökség-tulajdonos szerint tartalomgyártás során érdemes lehet először csak egy csatornára fókuszálni, és abból kihozni a legtöbbet, valamint a tartalmat kötegelve (egyben, egyszerre többet) legyártani és utána abból kisebb porciókban, többször közzétenni. Egy hosszabb videóból Insta Reels, YouTube Shorts, Facebook vagy TikTok-anyag is válhat. Zoltán ügynöksége, a DLX MEDIA is így dolgozik, hiszen a tartalomgyártás így extrán hatékony, továbbá egyben és gyorsan „le is van tudva”. Zoltán Gary Vaynerchuk vállalkozó kötegelt tartalomgyártással foglalkozó videóját említette meg illusztratív példaként a téma kapcsán.

Tartalom-csomópontok

Ezen kívül tartalomhatékonyság terén Zoltán szerint úgynevezett kontent-hub-ban is érdemes lehet gondolkozni: ez azt jelenti, hogy egy központi elemből indulnak ki a tartalmak, majd onnan szórják szét azokat különböző felületeken. Erről ez a videó árul el többet részletesebben, amiben egy blogger beszél arról, hogy hogyan gyárt tartalmakat (közösségi média posztokat, podcastet, TikTok videókat) a blogja köré.

Tartalomajánló a tartalomszakértőtől

Dallos Zoltán elmondásai alapján sok, az életét és karrierjét segítő tippet, trükköt tanult meg tanfolyamokból és könyvekből, melyek közül az előadásai során csupán párat volt ideje felvillantani. Az érdeklődőknek mindenekelőtt Nógrádi Bence: Rinocérosz üzletkötés és Timothy Ferris: 4 órás munkahét c., hatékonyságról szóló kötetét ajánlja, de említette még Grant Cardone amerikai ingatlanbefektető, salesguru podcastjét is, mint a sales világában hasznos és segítő tartalmat.