Zyntern interjú_I

Zyntern: A pályakezdők állásportálja – Interjú Balogi Attilával, a Zyntern.com társalapítójával

Hogyan tovább a diploma után? Milyen lehetőségeink vannak, ha gyakornoki állást keresünk? Ezekre és hasonló kérdésekre is megoldást nyújt a Zyntern.com, a pályakezdő és gyakornoki állásportál. Az oldal társegyik alapítóját, Balogi Attilát kérdeztük.

1.      Hogy jött létre a Zyntern?

Én a Corvinus egyetemre jártam 2005-től 2011-ig. Lassan eljött az az időszak, amikor szakmai gyakorlatot kellett keresni. A tanulmányok mellett csak kevés idő van dolgozni, de fontos, hogy a hallgató minél több szakmai tapasztalatot szerezzen már az egyetemi évek alatt. Amikor nekiálltunk a keresésnek, nem nagyon volt olyan fórum vagy platform, ahol össze lettek volna gyűjtve a cégek, illetve az elérhető gyakornoki és pályakezdő álláslehetőségek. 

Én éppen egy vállalkozói klubba jártam az egyetemen belül. Spinoff klub volt a neve. Gondolkodtunk a szaktársaimmal, barátokkal, mit csináljunk, mire lenne igény. Az álláskeresés egy kifejezetten aktuális és fajsúlyos kérdés volt. Több nagy állásportál létezett, de egyik sem nekünk szólt. 

Ekkor létrehoztam az egyik barátommal a Gyakornok.com nevű oldalt. Ez egy nagyon egyszerű gyakornoki állásportál volt, a cégek megosztottak hirdetéseket, a hallgatók pedig jelentkezhettek rájuk. Nem volt azonban karrierprofil például, mint a Zynternben. Annál sokkal egyszerűbb verzió volt. Tehát minden így indult el, 2011-ben. 

2016-ban, amikor találkoztam a Zynternes társalapítóimmal, akkor egy nagyobbat álmodtunk, és szerettünk volna egy olyan platformot, ahol mind a cégek, mind a diákok be tudnak mutatkozni, például egy interaktív profilon keresztül. A cégek elkezdenek posztolni állásokat, a diákok pedig saját profiljukon keresztül értesülnek a hozzájuk passzoló lehetőségekről. A jelentkezés teljesen egyszerűen, mindössze egy gombnyomással zajlik. Ez volt a víziónk, hogy felgyorsítsuk, célzottá tegyük a cégek számára a pályakezdők toborzását, a diákok számára pedig a cégeknek a megismerését, a jelentkezési folyamatot.

Már az elejétől fogva fiatalos, színes stílusban gondolkodtunk. Maga a név úgy született, hogy a Z-Y generációs internship. Az internship a gyakornokot, a gyakornokságot jelenti. A Z-Y azért, mert Z és Y generációnak szól az oldalunk. Egy designer segítségével készítettünk minden mást, van külön cégeknek szóló és a diákoknak szóló színvilágunk. Az oldalunk is úgy van kialakítva, hogy nagyon színes-szagos  igyekszik lenni, sok plusz ikont használunk, hogy minél könnyebben érthető legyen a felület. Lényegében ez a Zyntern.com története.

2.      Mi az előnye és hátránya egy ilyen állásportálnak?

Inkább az előnyeit tudnám kiemelni. Összegyűjti az álláslehetőségeket, jó esetben a cégeket is. Ha elkezd nézelődni az ember, nincs annyira tisztában azzal, milyen cégek léteznek. Kikerül az egyetemi burokból, ahol tanulni kell, de nem hallanak a gyakorlati életről, a világról, arról, hogy milyen cégek léteznek, azok mit csinálnak, milyen ott dolgozni.

Ha egy állásportálon a cégek bemutatkozói, akár képes, videós tartalommal megtalálhatóak, akkor az nagyon nagy segítség mindenkinek, de a pályakezdőknek különösen, akik először lépnek erre a területre. Szerencsére a Zynternentöbb ezer cég bemutatkozója megtalálható a hozzájuk kapcsolódó, aktuális álláslehetőségekkel együtt. 

Jó esetben az állásportál célzott, tehát nem feltétlenül mindenkire lő, hanem egy bizonyos szegmensre, hiszen, ha jobban fókuszál egy adott területre, egy adott célközönségre, akkor jobban tud kommunikálni, jobb tartalmakat gyárt azért,  hogy a másik oldal hasznosabbnak találja azt az oldalt. Mi ezt valljuk. Kifejezetten pályakezdő állásokra lövünk, ezért van velünk az a sok-sok cég, mert tudják, mi képesek vagyunk elérni őket, és megtaláljuk velük a közös hangot. 

Ami még szerintem pozitív lehet, hogy a Zyntern nemcsak az álláslehetőséget jeleníti meg, hanem egy komplett folyamatot. Tehát a cégek nemcsak közzéteszik az állásokat, hanem az oldal segít a kiválasztásban is. A beérkezett jelentkezéseket segít szűrni, kezelni és visszajelezni a másik félnek. A diákok is láthatják, mire jelentkeztek, mivel ezt összegyűjti nekik a rendszer. 

Negatívumnak talán azt mondanám, hogy nem minden állás kerül meghirdetésre. Ez egyébként függ cégek idejétől és anyagi lehetőségeitől. Van olyan, amit meg sem hirdetnek, mivel egy, már meglévő kolléga ajánlásán, ismerős ismerősén vagy akár családtagon keresztül kerül betöltésre a pozíció. Aki kívül esik ezen a körön, az elesik ettől a lehetőségtől.

3.      Mire szoktatok figyelni amikor kiválasztjátok a partnercégeket? Hogyan találjátok meg őket?

Mi azt kommunikáljuk magunkról, hogy a Zyntern.com egy pályakezdő állásportál, ahol gyakornoki, friss diplomás és junior állásokat lehet keresni vagy egyetem melletti szakmai gyakorlatokat, ami nagyjából átfedésben van a gyakornoki állással. A cégek ezt tudják rólunk, ezért kifejezetten ilyen állásokkal keresnek meg minket. Az üzenet szűri magát, meg a közönséget. 

A kollégáink, az értékesítő, meg a customer care csapat rendszeresen tartja a kapcsolatot a cégekkel. Napi szinten adnak tanácsot, javaslatot nekik, hogy szerintük milyen állásokat érdemes nálunk közzétenni, és milyet nem. 

Ez a frissdiplomás, szakmai gyakorlatos kommunikáció a hallgatók felé is működik.. Ha te már öt éves tapasztalattal rendelkezel, akkor jöhetsz, várunk, csak nem biztos, hogy megtalálod, amit keresel, mert nem te vagy a célcsoport. A cégeknek is ezt tudjuk mondani, hogyha olyan állást akar közzétenni, ami tíz éves tapasztalatot igényel, akkor nem biztos, hogy a Zyntern a megfelelő választás. Azonban ha nyári, fagyizós diákmunkát hirdetnének, az sem, mert az meg nem annyira szakmai, mint amilyeneket mi szeretnénk kommunikálni a hallgatók felé.

Hogy találjuk meg őket? A szájhagyomány útján való terjedés igen meghatározó. Azok a cégek, akik elégedettek, ajánlanak minket más cégeknek. Illetve ha egy HR-es, recruiter átmegy egy másik céghez, akkor viszi magával azt az igényt, hogy a Zynternt használják a pályakezdők toborzásához. Ezenfelül használjuk a LinkedIn-t, rengeteg állásbörzén vagyunk jelen, szervezünk offline és online partnertalálkozókat.

4.      Hol hallhatnak rólatok a diákok?

Mindenhol, ahol ők maguk is megfordulnak. Online jelen vagyunk az összes meghatározó social media platformon. Tehát megtalálnak minket FacebookonTikTok-on, Instagramon, és LinkedIn-en. Nemcsak állásokhoz kapcsolódó tartalmakat gyártunk, hanem az álláskeresésre, az egyetemista létre reflektáló szórakoztató és edukatív posztokat, videókat, blogcikkeket, és miegymást. A cél az, hogy tudják rólunk, hogyha karrier vagy pályakezdő állás vagy ilyesmi érdekli őket, akkor egyértelműen hozzánk forduljanak. Ezen kívül ott vagyunk a legnagyobb hazai fesztiválokon, állásbörzéken, ahol lényegében egy helyszínen nagy számban tudjuk elérni az egyetemistákat.

A Zynternhez kapcsolódó következő cikkünkben az interjú további részleteit olvashatjátok, amelyben szó lesz az állásinterjúról, a bérigényről és arról is, hogyan könnyíthetjük meg az álláskeresés folyamatát.