Mit nekem kudarc!
Legyen szó kisebb vagy nagyobb ügyekről, mindenkinek vannak kevésbé jól sikerült dolgai az életben. Akár vállalkozásokra, akár emberi kapcsolatokra gondolunk, végérvényesen mégis az a lényeg, hogy lehúzzuk-e a rolót egy-egy ilyen félrement epizód után, vagy kitartunk az elképzeléseink mellett, és addig dolgozunk rajta, amíg meg nem oldjuk az adott problémát. Hasonló szemléletet ad át a Museum of Failure, ahol többek között számos mára sikeres vállalkozás kevésbé jól alakult projektjeit ismerhetik meg az ide látogatók. A bebukott, olykor megdöbbentő, hihetetlenül abszurd találmányok gyűjtőhelyén, a Museum of Failure budapesti időszakos kiállításán jártunk.
Bukott termékek gyűjteménye
A Múzeum körút 37-be lépve vegyes gondolatok támadtak bennem. A tárlat témája csábító, tálalása már kevésbé. A nem túl impozáns belső tér és az itt-ott elszórt szomorkodó molinók fokozták a visszás érzést, de hamar túllendültem a kiállítótermek sivárságán, és arra fókuszáltam, amiért jöttem: a bukott ötletek megismerésében való fürdőzésre.
A kiállítás darabjai és történetei egyfajta időutazásnak is beillenek, számos olyan tárgy van kihelyezve, amely világhírű vállalkozások kezdő szárnycsapásainak eredményeként vannak itt. Lássuk hát!

Best of csúnya dolgok
Két emeleten, és akár órán keresztül csodálhatjuk a félrement, „cringe” tech ötleteket, katasztrofálisan sikerült gyerekjátékokat, vagy éppen az élelmiszerpiacon megkísérelt, legkevésbé sem étvágygerjesztő újításokra tett próbálkozásokat.
Csak hogy néhány kedvencet kiemeljek: páratlan élményt kínál a rémronda, beépített MP3 zenelejátszó funkciós napszemüveg, ami már 2004-ben is csúnyának számított; de említést érdemel a kedves helyett rémisztő Little Miss No Name-re hallgató szörnybaba, ami hatásvadász megjelenésével együttérzést és empátiát akart kiváltani a gyerekekből. Utóbbira elég ránézni, hogy tudjuk, ez az ijesztő külső inkább félelmet és rettegést kelt egy gyerekben, mint fordítva, ennek ellenére a tervezők valahogy elsiklottak ezen apró részlet felett.
Szintén nem lehet szó nélkül elmenni a Trump nevével fémjelzett termékek fölött, melynek az egyik legnonszenszebb darabja a mirelit steak, ami nem több és nem jobb, mint egy mezei marhaszelet, de ott van a már kisgyerekekből „bizniszment” nevelő Trump társasjáték is, mely talán a szintén pénzközpontú Monopolynak feleltethető meg. Azt, hogy pontosan mi a játék menete, nem tudtam meg, mindenesetre lehet „T”-t dobni a kockával. Menő.


Hibázni szép
A megmosolyogtató, esetenként viszolygást keltő ötletek túlmutatnak a veszteséges befektetéseken, vagy hogy pusztán szégyenfoltok legyenek a marketing történelmében, hiszen minden egyes termékfejlesztési kudarc mögött olyan kreatív elmék állnak, akik hittek az elgondolásaikban, és meg is valósították azokat. Talán pont ez a kitartás, hibázás és tökéletlenség humán aspektusa az, ami igazán különlegessé teszi ezt a nem mindennapi gyűjteményt.

A kudarcban rejlő lehetőségek
Az innovációk világában kiküszöbölhetetlenek a hibák. A múzeum üzenete is az, hogy ne féljünk ezektől a ballépésektől, hanem tudjuk meglátni bennük a tanulás, ezáltal pedig a fejlődés lehetőségét. Összességében a Museum of Failure budapesti kiállítása nemcsak egy szokatlan élményt nyújt, hanem egyben arra is emlékeztet, hogy a kudarcok néha a legnagyobb sikerek előfutárai lehetnek.
Tehát kételkedők és bukástól félők! Látogassatok el egy rendhagyó brainstormingra augusztus 25-ig, inspirálódjatok, és merjetek bukni – mert néha a legjobb ötletek a legrosszabb kudarcokból születnek!

Borítókép: The Wall Street Journal
Képek: Illésfalvi Hajna