Keresés
Close this search box.

Legyél te is hallgatós! Jelentkezz hozzánk március 3-ig!

Élőkép a Hungaroringről

Forma-1 Magyar Nagydíj – Verstappen történelmi győzelme a Hungaroringen

A mögöttünk hagyott hétvégén ismét motorzúgástól, a szurkolók üvöltéseitől, a csapatfőnökök emelt hangvételű üzeneteitől volt hangos a Hungaroring. Idén rendezték meg sorozatban 37. alkalommal a Forma-1-es Magyar Nagydíjat, így a világbajnoki kiírásban helyet kapó pályák közül a mogyoródi büszkélkedhet az egyik leghosszabb ideje tartó sorozattal: 1986 óta minden nyáron felbőgnek a dollármilliárdos koporsók motorjai. A száguldó cirkusz arra érdemes 20 pilótáját köszöntötte Magyarország, ahová azért érkeztek, hogy elszórakoztassák azt a többtízezer érdeklődőt, aki a helyszínen tekintette meg vetélkedésüket.

Ferrari-dominancia, Red Bull-betli az időmérőn – így kezdődött…

A program mit sem változott az utóbbi időben, a szokásos három szabadedzés után következett az időmérő, majd vasárnap délután a futam. Előtte az F2-es és F3-as versenyzők melegítették fel az aszfaltot Lewis Hamiltonék számára, ha már az időjárás borúsra fordult és a korábbi évekkel ellentétben nem tűző, égető napon kellett 70 alkalommal megtenni ugyanazt a kört a pályán. A Hungaroring időmérője tovább írta az F1 történelmét: George Russell (Mercedes) megszerezte karrierje első pole-pozícióját, ami pikáns versenyt vetített előre az idén visszaeső konstruktőr számára. Az pedig tovább fokozta a várakozásokat, hogy a tavalyi évad világbajnoka, Max Verstappen (Red Bull) mindössze a 10. rajtrácsról kezdhette meg a versenyt, autójának motorja ugyanis rakoncátlankodott az időmérő közben.

Szombat délután a Ferrarinak jött ki legjobban a lépés: Carlos Sainz a második, Charles Leclerc a harmadik pozícióból vághatott neki a futamnak, így a keserű emlékű Francia Nagydíj után – ahol a Ferrari monacói pilótája saját állítása szerint a beragadó gázpedál miatt kötött ki a gumifalban – itt volt a lehetőség a Ferrari számára, hogy tovább gyarapítsa dicsőséglistáját.

Szélárnyékban – ennél jobb pozíciót nem is kívánhatott volna magának a Ferrari, amely a csúfos franciaországi eseményeket szerette volna feledtetni Mogyoródon. Fotó: Szabó Bernadett/Reuters
Szélárnyékban – ennél jobb pozíciót nem is kívánhatott volna magának a Ferrari, amely a csúfos franciaországi eseményeket szerette volna feledtetni Mogyoródon. Fotó: Szabó Bernadett/Reuters

Egy izgalmas versenyre tehát minden adott volt, ha pedig ez megvan, mindenki jó szívvel térhet haza. Ez nem a Monacói Nagydíj, ahol a hercegség szűk utcáin kell navigálni a több száz lóerős fenevadakat, és a dobogót gyakorlatilag az időmérő sorrendje határozza meg. A Hungaroring 14 kanyarja, és a gumifalon, kerítésen túl a tribünön ülő, domboldalon ácsorgó szurkolók az izgalmas csatákra vártak – rosszabbja a balesetekre -, még akkor is, ha tudták: lehet, hogy pont a legjobbakról maradnak le… 

Szó mi szó, a televíziózás nagy változást hozott a Forma-1 életébe is, az otthon kényelme, a minden apró részlet többszöri visszanézése vonzóbb lehet, a benzingőz kellemetlen szaga, az elviselhetetlen hőség és a hatalmas robaj pedig egyenesen riasztó hatással bír. Lévén azonban, hogy évente egyszer van ilyen rangos esemény hazánkban, a szervezőknek nem kell attól tartani, hogy üres lelátók előtt rendezik meg a futamot (ha csak nem szól közbe a Covid – a szerk.). Hiszen kinek ne lenne kedve szilveszterkor bulizni egy nagyot a barátokkal, karácsonykor pedig ajándékot bontani a fa alatt családi körben?

A jeles, évente egyszeri események felértékelődnek körünkben, nem is csoda, hogy már áprilisban elfogytak a jegyek az idei előadásra, a jövő évire pedig már tegnaptól lehet belépőt váltani. Igaz, a nagy kereslet egyre magasabb jegyárakhoz vezet, így mélyen a zsebébe kell nyúlnia annak, aki családi nyaralását Mogyoródra tervezi. Ha pedig enni is szeretne valamit, netán legurítana egy hűsítő sört a nagy melegben, jobb, ha hitelezőjéhez fordul az illető.

Fényképek az örökkévalóságnak - a személyes élményt a televízió sem pótolhatja. Fotó: Czeglédi Zsolt/MTI
Fényképek az örökkévalóságnak – a személyes élményt a televízió sem pótolhatja. Fotó: Czeglédi Zsolt/MTI

…és mégis megfricskázta a Red Bull a Ferrarit – így végződött.

A versenyen, ahogy várható volt, rendesen bekezdett a Hamilton-Verstappen kettős, tanárian kielőzve az előttük poroszkáló gépeket. Az aszfalt magas hőfoka miatt lágy keveréken kezdő pilótákat sorban rendelték ki a boxba, hogy abroncsaikat közepesre cseréljék. (A lágy keverékű gumik hátránya, hogy nagyon hamar elkopnak.) A pályán sem álltak meg a történések: Leclerc kielőzte Russelt, és már a Ferrari pilótája vezette a sort. Egy szempillantás múlva azonban Verstappen már ott volt a nyakán, meg is előzte monacói társát, aki csak a holland autójának megpördülése miatt tudta visszaszerezni vezető helyét. A csata itt még nem ért véget: a 45. körben Verstappen visszaelőzte riválisát, pozícióját meg is tartotta a maradék 25 körben, így karrierje során először állhatott a dobogó legfelső fokára Magyarországon, a Hungaroring pedig először köszönthetett holland bajnokot.

A korábbi években domináló, 8 nagydíj-elsőséggel rendelkező Hamilton a verseny végére megelőzte a Ferrari két pilótáját és saját csapattársát is, így Verstappen mögött bejött másodiknak, az élről induló Russell pedig a harmadik helyet csípte el. Szegény Ferrarinak nem jött ki jól a lépés: Sainz és Leclerc is lecsúszott a dobogóról, s bár pontszerző helyeken végeztek (előbbi 4., utóbbi 6. lett), az biztos, hogy Mattia Binottóék nem ilyen versenyről álmodtak… A gumicsere is nagy visszhangot kapott a sajtóban, miután Leclerc rendesen beleszállt csapatába, amiért szerinte túl hamar rendelték ki a boxba. A pontversenyben Verstappen győzelmével tovább növelte előnyét Leclerc-rel szemben, ahogy a konstruktőri versenyben is hízik a különbség a Red Bull és a Ferrari között.

Verstappen első hollandként nyert a Hungaroringen – nagy pénzt fizettek a bukik a 10. pozícióra. Fotó: Lisa Leutner/Reuters
Verstappen első hollandként nyert a Hungaroringen – nagy pénzt fizettek a bukik a 10. pozícióra. Fotó: Lisa Leutner/Reuters

A Hungaroring felett végig ott lebegett egy kisebb zápor lehetősége, a csapatfőnökök ennek fényében lázasan monitorozták az előrejelzést. Az égi áldás végül az utolsó körre érkezett csak meg, amikor már minden eldőlt, ami eldőlhetett, így az amúgy sem unalmas futamot az eső nem tette még izgalmasabbá. Az idei versenyt mindössze egy versenyző nem tudta befejezni, amire igen ritka esetekben van csak példa: három körrel a vége előtt Valtteri Bottas alatt állt meg az Alfa Romeo, másokban pedig az ütő, nehogy a finn pilótát valaki hátulról elkapja a kanyarban. Végül nem történt semmi, így a 2022-es Magyar Nagydíj után mindenki épp bőrrel szállt ki az automobiljából, fogadta a gratulációkat, majd indult is tovább – nyaralni.

Az F1-ben most egy hosszabb kiállás jön, ami lehetőséget biztosít a versenyzőknek a feltöltődésre, a mérnököknek a hibák orvoslására, a csapatvezetőknek pedig a taktika finomítására. Legközelebb augusztus végén áll csatarendbe az autóhad Spában, a Belga Nagydíj keretén belül. Addig legalább lehet törleszteni a hitelt…