Keresés
Close this search box.

Legyél te is hallgatós! Jelentkezz hozzánk március 3-ig!

Málta borító

Málta, avagy a kulturális kavarodás fellegvára

Háromnapos máltai kirándulásunk során számos látnivalóvalót fedezhettünk fel és kulturális élménnyel gazdagodhattunk. A mai cikkünkben Málta érdekességeit és az ott szerzett tapasztalatainkat taglaljuk. Kitérünk rá, hogy mivel érdemes közlekednünk és mire számítsunk utazásunk során, mind nyelvi, építészeti és kulturális szinten.

Az elképzelt vs. a valós időjárás

Mit is csináltunk a három a nap alatt? Az időjárás sajnos nem kedvezett nekünk, az erős, viharos szél illetve a szinte folytonos eső árnyékolta be a napjainkat, ami olykor ellehetetlenítette a városnézést. Ennek ellenére érdekes élmény volt, a mindig meleg paradicsomként ábrázolt szigetet egy más szemüvegen keresztül látni.

Napjaink a szigetenAz érkezés

Első napon, ellátogattunk a Malta National Aquariumba. A hely leginkább a Tropicariumhoz hasonlítható. Több száz halfaj, ráják, medúzák és a tengeri, illetve óceáni élővilág színpompás egészét vehettük szemügyre. A vízi világon kívül hüllők, kétéltűek és rovarok is fellelhetőek voltak. Az Aquarium étteremmelés ajándékbolttal  is hívogatta a turistákat.

Második nap

Második napunkra szabadtéri programokat terveztünk. Ellátogattunk a Tarxien-be, amely Málta központjában található egyik község. Itt leginkább a helyi építészetet szemléltük meg, és gyönyörködtünk a mediterrán szűk utcákban. Megtekintettük Málta megalitikus templomait, amelyek i.e. 3600, és i.e. 2500 közöttről maradtak fenn, régebbről mint az Gízai piramisok . Ezek az újkőkorszaki építmények az UNESCO világörökség részei.

Következő állomásunk Marsaxlokk volt, ami egy aprócska kikötőváros. Színes házaival és csónakjaival tipikus mediterrán látványvilág tárult elénk. A legtöbb helyszínen számos építészeti stílusés kultúra találkozott, itt viszont egyértelműen az olasz hatást véltük felfedezni. Egyből az Amalfi-part, illetve Procida idilli helyszíneit juttatta eszünkbe.

A napunkat az esti fényekben pompázó Mdinával zártuk. Az erőddel körbeölelt rész egykor az ország fővárosa volt, azonban ezt a címet napjainkban már Valletta viseli. Az apró utcák, a mediterrán házakés a monumentális templomok tökéletes helyszínként szolgáltak egy meghitt, esti sétához. Bár nyáron a turistáktól szinte mozdulni sem lehet, ebben az időszakban csak elszórtan találkozhattunk egy-két emberrel.

Harmadik nap

Harmadik, a Blue Grotto-hoz, ami az egyik legnépszerűbb turisztikai látványosság. A helyen számos tengeri barlang található.. Véleményem szerint egy kép erejéig érdemes elmenni, azonban ennél többet ez a helyszín nem tudott nyújtani Egy képeslap is pontosan visszaadja a teljes látványt és szinte lehetetlen eljutni odáig. Miután tíz perc alatt megnéztük, kicsit keserű szájízzel indultunk tovább a következő állomásunkra, Valettára.

Kezdetét vette a szokásos városnézés és turistáskodás. Minden ablakot és boltívet megcsodáltunk, amikor ismételten utolért minket az eső, ami teljesen elmosta a további terveinket a délutánra nézve. Szó szerint, hiszen olyan mennyiségű csapadék szakadt ránk, hogy hazafele az egy órás utat kettő és fél óra alatt tettük meg. Kimondottan apokaliptikus látvány volt, ahogy minden autó húzódott félre előlünk vörös vészvillogóval, és az esőzés ritkasága miatt a csatornarendszer nincs megfelelően kiépítve, ezért a víz elvezetése nem volt biztosított.

Utolsó nap

Az utolsó napunkat igyekeztük a lehető leghasznosabban eltölteni. Ismételten ellátogattunk Valettába, hogy a tegnapi, eső által eláztatott programjainkat bepótoljuk. Megnéztük a Szent János-társkatedrálist, ami nem csak a barokk stílusú épület külső- és belsőépítészeti szépsége miatt volt lenyűgözőSzámos, lélegzetelállító festményt láthattunk, például olyan kiemelkedő alkotóktól, mint Caravaggio.

Az általunk választott legutolsó látnivaló, a National War Museum- Fort St. Elmo volt. A hatalmas erődítményen belül különböző, tematikus szobákban kísérhettük végig Málta történetét az ókortól napjainkig. A száraznak tűnő történelmet hang-, és videóanyagokkal, képekkel és a korból fennmaradt ruhákkal, illetve haditechnikai eszközökkel tették színessé. A precíz iránymutatásnak köszönhetően kronológiai sorrendben vezettek végig, és átfogó képet kaphattunk Málta fejlődéséről az évszázadok során.

Kultúrmix, most mi van?

A Máltán töltött napjaink során erőteljes kulturális kavalkádot tapasztalhattunk. Kezdve az építészettel, amelyben sokszor a nápolyi, illetve a dél-olaszországi épületeket véltük felfedezni. Máskor inkább az arab, illetve afrikai építészeti stílust láttuk benne. Tehát semmilyen egységesség nem volt a különböző kerületek, helyi tanácsok között.

Emellet furcsa tapasztalat volt a máltai nyelv, amely az arabra, illetve néhány afrikai nyelvre hajazott, olykor olaszos beütéssel. Az angol gyarmatosítás miatt, minden máltai egy különleges akcentussal felruházott angol nyelvet is beszél. Ugyanakkor a boltokban minden két nyelven szerepelt, görögtől az oroszon át, számos nemzetiség ételei megtalálhatók voltak.

Ízletesebbnél ízletesebb fogásokat fogyasztottunk Máltán. A görög, török gyros/kebabtól elkezdve, az autentikus olasz konyhán át rengeteg fajta különlegességgel találkoztunk. Legemlékezetesebb étkezésünk a Marsaxlokk-i partokon történt, ahol a különböző tengeri herkentyűket tálalták fel öt fajta ízben és fűszerezési módban. A tenger gyümölcseinek fogyasztását minden Máltára utazónak meleg szívvel tudom ajánlani.

Kicsi sziget, de hatalmas távolságok

Máltán mindenképp érdemes megfontolni az autóbérlést, azonban, ha a tömegközlekedés mellett döntünk fontos azzal számolnunk, hogy óriási távolságok vannak. Naponta minimum három-négy órát buszoztunk, hiszen a sziget akármilyen kicsinek is tűnik, ha nem a belvárosba foglalunk szállást, akkor a különböző helyszínek elérése órákat vehet igénybe. Mi már a repülőtéren megvettük a 12 alkalmas bérletet, azonban ez nem volt elég a három és fél napra. A buszok menetrendje, viszont sokszor csak irányadó volt, hiszen  egyes járművek huzamosabb várakozási idő után sem érkeztek meg.

Málta egy páratlan élmény, amely minden odalátogató számára érdekes látnivalókat tartogathat. Ha utazásunkat a nyárra tervezzük, akkor, pedig kihagyhatatlan fürdőzés élményt is nyújt, illetve kulturális és történelmi oldalát is érdemes megnéznünk, hiszen ez a sziget sokkal többet tartogat magában, mint hinnénk.