Keresés
Close this search box.

Legyél te is hallgatós! Jelentkezz hozzánk március 3-ig!

Az utolsó nagy dobás  – A Hamilton-Ferrari átigazolás

Senki se hitte, mégis valóság: Lewis Hamilton 2025-től a Ferrari istállójánál fog versenyezni. Lássuk, hogyan és mit okozhat a sportág számára az évtized legnagyobb transzfere.

Miért is olyan nagy dolog ez?

Ha le kéne fordítani, hogy milyen jelentőséggel is bír ez más sportágban, akkor leginkább úgy foghatnánk fel ezt a hírt, mintha Lionel Messi bejelentette volna, hogy a Real Madridhoz szerződik, de az idei évet még a Barcelonában kezdené meg. Ennél még életszerűbb példa, amikor Cristiano Ronaldo a Bajnokok Ligája-győzelmekben gazdag Real Madridos évek után a Juventushoz tette át székhelyét. Utóbbi azért is kiváló párhuzam, mivel a Juventust is az Agnelli-család tulajdonolja, csakúgy, mint az olasz autómárkát. 

Ez a hír akkora jelentőséggel bír, hogy a hivatalos bejelentés előtti órákban több mint 10%-kal nőttek a cég részvényei a New York-i tőzsdén. Összességében pedig közel hétmilliárddal növelte a maranellóiak piaci kapitalizációját csak kizárolag a sajtóorgánumok hírözöne miatt.

„Kérj meg egy gyereket, hogy rajzoljon egy autót, biztos lehetsz benne, hogy az piros lesz!”

Enzo Ferrari

„Mindenki egy Ferrari szurkoló”

A négyszeres világbajnok, Sebastian Vettel szájából hangzott el egy 2016-os interjúban, miszerint: „Mindenki Ferrari szurkoló, még ha azt is mondják, hogy a Mercedes a világ legnagyobb márkája, akkor is Ferrari drukkerek.
Akkor és ott, a Mercedes-korszak kellős közepén, amikor Lewis Hamilton sorra hozta a sikeret, elképzelhetetlennek tűnt, hogy valaha is vörösbe öltözzön és elhagyja azt a márkát amely, 12 éves kora óta támogatja a pályafutását, és a Forma-1 mezőnyébe protezsálta őt.

Hamilton gyerekként egy gokartban
Hamilton pályafutását gokartos idők óta támogatta a Mercedes ( forrás: vroomkart.com)

Az elmúlt években rendre papírra vetették a médiában azt a pletykát, miszerint a hétszeres brit világbajnok egy nap majd a Ferrari pilótája lehet. Ugyanakkor, ahogy rohamléptekben telt az idő, egyre valószínűtlenebbnek tűnt, és főleg az uborkaszezonban kreatívkodó olasz sajtó merészebb kitalációjának tudta be az F1 világa, ám most valóban elérkezett a sporttörténelmi pillanat.

Minden idők legjobbja minden idők legsikeresebb istállójánál

Sok legenda fordult már meg a maranellóiaknál, de nem sokaknak sikerült elhódítani a hőn áhított világbajnoki címet a Ferrarival. Az olasz istálló legsikeresebb időszaka a másik hétszeres világbajnok, Michael Schumacher nevéhez fűzödik, ahol is 2000 és 2004 között olyan domináló korszakot produkáltak, amelyre máig nem volt példa a Scuderiánál.

A brit 2021-ben karnyújtásnyira volt attól, hogy megdöntse Michael Schumacher hét világbajnoki címes rekordját, ám végül alulmaradt az azóta is regnáló Max Verstappen ellen. Hamilton azóta még futamot sem tudott nyerni a Mercedessel. Kiábrándult, nyeretlen évek után pedig úgy döntött, vált, és karrierje utolsó dobásaként pont annál az istállónál igyekszik megnyernie a hőn áhított nyolcadik bajnoki címet, ahol a német társrekorder a legszebb napjait élte. 

Egészen költői és semmihez sem fogható történet lenne, ha véghez tudná vinni ezt a küldetést Hamilton, hiszen ezáltal minden kétséget eloszlatva bizonyítaná minden szurkolónak, károgónak és kétkedőnek, hogy ő a Forma-1 történelmének legsikeresebb versenyzője.

Nem csak kivételes lenne a nyolc világbajnoki cím és ezzel egyedül foglalhatna helyet a száguldó cirkusz trónján, hanem mindezt három különböző csapattal (Mclaren, Mercedes és Ferrari), és három különböző technikai érában tudná megtenni, amivel abszolút ő lehetne minden idők legjobbja.

Mclaren, Mercedes, Ferrari autó egy képen
Mclaren, Mercedes, Ferrari: egy harmadik csapattal is csúcsra érhet Hamilton? grafika: Kovács Peti

Toborzás és marketing felsőfokon

A brit kiválóság leigazolása nem csupán Hamilton puszta klasszis teljesítményét hozhatja magával, de a hatalmas rajongótábora mellett számos technikai szakembert is a vörösökhöz csábíthat. Fred Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke ismét együtt dolgozhat egykori GP2-es növendékével, de a hírek szerint Loic Serrával, a Mercedes egyik kiemelt teljesítménymérnökével, valamint akár Peter Bonningtonnal, Hamilton versenymérnökével is, akikkel közel egy évtizede alkot megbonthatatlan párost. Ugyanakkor ez nem csak az Ezüst Nyilaktól, de az elmúlt években domináló Red Bull istállótól is kulcsfontosságú mérnököket vonhat el, ugyanis nem akármilyen vonzerővel kecsegtet egy ekkora rekordkísérlet sikertörténetében való részvétel.

A 44-es rajtszámú brit versenyző szerződtetésével nemcsak erősödik a maranellói alakulat, hanem a legfőbb riválisokat is meggyengítheti – háttértechnikai szempontból is –, mivel ezek a szakemberek sokkal hosszabb távra kötelezik el magukat a munkahelyüket illetően, így kulcsfontosságú, biztos mérnöki stábot alakíthatnak maguknak az olaszok az új éra kezdetére.

Hamilton és Peter Bonnington
Peter Bonnington kulcsfontosságú volt a világbajnok sikereiben forrás: f1.com

Két dudás egy csárdában

Lewis Hamilton nem csak, hogy a sport történelmének legpatinásabb csapatához igazol, de a jelenlegi mezőny egyik legkiemelkedőbb bajnokjelöltje lesz a csapattársa.
Charles Leclerc, a Ferrari junior program legszebb ékköve 2019 óta a csapat tagja, ő kapta az olasz istálló történelmének leghosszabb kontraktusát. Az elmúlt évek csak arról szóltak a Ferrarinál, hogy a monacói pilótából lehet a vörösök következő világbajnoka, és ő a gárda vezéregyénisége. Ennek ellenére nem tudta idáig csúcsra juttatni az olaszokat. Hamilton átigazolása számára is jelzésértékű: ha alulmarad és a brit fogja elhódítani a hőn áhított bajnoki címet, akkor csak örök ígéretként fog bevonulni a Scuderia történelmébe.

Másfelől a hétszeres brit világbajnoknak mindig meggyűlt a baja, amikor igazi riválisra lelt  csapattársa személyében: gondoljunk csak Fernando Alonsora 2007-ben, Nico Rosbergre 2014 és 2016 között, vagy most George Russellre. Leclerc sem másodhegedűs szerepre vágyik, már pedig a monacóiban rejlő tempó a győzelemért kiált. Bátor lépés Hamiltontól felvenni vele a versenyt ugyanabban a konstrukcióban, amikor nincs kifogás: ha Leclerc legyőzi, az nem mindennapi arc és renomé vesztést okozhat a brit rekorder megítélésében.

Hamilton és Leclerc
Leclerc-Hamilton lehet az új Senna-Prost rivalizálás? forrás: skysports.com

Károsultak

Az átigazolás legnagyobb vesztese mindenképpen az a Carlos Sainz, akinek úgy kell idén a Ferrarival teljesítenie ezt a szezont, hogy tudja, jövőre már nem náluk fog vezetni.
A spanyol pilóta teljesítménye nem indokolta a menesztését, sőt a 2023-as szezonban ő volt az egyetlen nem Red Bull-lal versenyző pilóta, aki futamot tudott nyerni. Ennek ellenére jelenleg 2025-re munkanélküli, és szabadon igazolhatóként ő lehet az idei év transzferpiacának mozgatórugója.

12 szezon után fog felszabadulni a Mercedes azon ülése, amiből majd kiszáll az év végén a 104-szeres futamgyőztes. Hatalmas kérdés övezi, hogyan és kivel lehet majd egy hétszeres világbajnokot pótolni. Toto Wolff, a német gárda csapatfőnöke óriási feladat előtt áll, amelyre a válasz egyelőre nem ismert. Egy biztos: még el se kezdődött az idei szezon, de már garantált figyelem szegeződik a jövő évire, hiszen rengetegen kíváncsiak lesznek a Hamilton és Ferrari házasságával fémjelzett, új sporttörténelmi korszak hajnalára.