Bemutatjuk milyen a sárban bringázás, azaz a cyclo-cross!

Néhány hete véget ért az országúti kerékpár szezon, azonban nem szabad búslakodni, ugyanis elindult a cross. Egy sport, amiben a sár, a futás, lépcsők és palánkok keverednek a kerékpározással és az országútról már megismert legnagyobb sztárokkal.

Története

A sport elmondások szerint az 1900-as évek elején született, amikor egy bizonyos Daniel Gousseau nevű francia úriember a hadsereg tábornokainak leveleit terepen kerékpározva kézbesítette. Útja során akadályokba ütközött, így néhol vállára vette biciklijét és úgy ment tovább. Ennek apropóján, 1902-ben megrendezték az első cross versenyt.

Később, 1910-ben Octave Lapize úgy nyilatkozott a Tour de France győzelme után, hogy a téli cyclo-cross edzés miatt lett ilyen erős. Ezek után hatalmas népszerűségre tett szert a sport, azonban a Nemzetközi Kerékpáros Szövetség (UCI) csak 1950-ben rendezte meg az első világbajnokságot belőle.

Napjainkban

A cyclo-crosst napjainkban egy rövid (2-4 km) körpályán rendezik. Egy ilyen pálya roppant sokszínű lehet. A legtöbb pályán ugyanakkor vannak állandósult elemek. Az egyik ilyen a palánk. Leegyszerűsítve ez egy maximum 40 cm magas fából készült deszka, amiből kettő darabot helyeznek el egymás után a pályán. Ezt az ügyesebbek átugratják, de egyesek a biztonság kedvéért a futást választják.

Napjainkban ezt az akadályt reklámfelületként is használják.
Forrás: https://www.shutterstock.com/hu/editorial/image-editorial/czech-republic-cyclocross-world-cup-tabor-women-tabor-czech-republic-14-nov-2021-12602555n

A másik kedvelt akadály a rövid, de meredek emelkedő. Mit értek ezen? 2021/22-es szezonban Magyarországon az Országos Bajnokságot a Városligetben, a Királydombon rendezték meg. Ezen a közismert meredeken kellett a versenyzőknek átjutni a verseny során. Előfordulhat, hogy az emelkedőn oldalirányban kell átkelni, de az „egyszerűbb” mód is lehetséges, hogy csupán fel kell rá jutni, majd le. Ennél az akadálynál is elmondható, hogy verseny és versenyző válogatja, hogy futva vagy kerékpározva halad át rajta.

A harmadik nehezítő körülmény a lépcső. Úgy gondolom, hogy ezen nem kell sokat magyarázni. A versenyzőknek fel kell kapniuk a kerékpárjukat, hogy azt felcipelve jussanak a tetőre a lehető leggyorsabban.

Néha előfordul, hogy a szervezők még jobban nehezíteni akarnak az indulók dolgán, ezért néhány méter erejéig stranddá változtatják a pályát. Ezt úgy kell értelmezni, hogy homokot raknak egy szakaszra és ebben kell kerékpározni. Ha ezen a részen nem elég gyors, vagy nem követi a versenyző a nyomvonalat, könnyen orra bukhat.

A fent említett nehézségeken felül a versenyzők találkozhatnak még szűkebb kanyarokkal, de az időjárásról sem szabad elfeledkezni. Eshet eső, süthet a nap, lehet hideg vagy meleg, ez a verseny nem áll meg. Sőt, a tavalyi szezonban a merészek még egy havas világkupán is tesztelhették képességeiket. Idén is rendeznek ezen a pályán versenyt, méghozzá december 17-én.

A verseny menete

Egy verseny természetesen a rajttal kezdődik, azonban ne szaladjunk ilyen előre. Az igazságos és biztonságos indulás érdekében a versenyzőket beszólítással hívják a rajtvonalhoz. Ennek a sorrendje az adott ranglistától függ, így mindig a legerősebbek indulhatnak legelölről.

Soha nem szabják meg előre, hány körös lesz az adott verseny. Erre csupán a harmadik kör kezdésénél derül fény. Mi alapján döntik el ezt a számot? A versenybírók átlagolják az első két kör idejét, majd kiszámolják, mennyi fér még bele az ajánlott időintervallumba. A hölgyek többnyire 50 percet versenyeznek, míg az urak egy órát. A futamot az nyeri, akinek az első kereke a leghamarabb halad át a célvonalon.

Előfordulhat, hogy a megmérettetés során a kerékpár defektet kap, betömődik sárral a váltó, vagy más technikai problémája akad. Erre az esetre találták ki a depót. Ezen a helyen lehet kerékpárt cserélni. Számos szabály vonatkozik a pálya ezen részére. Az egyik legfontosabb, hogy egy egyenes, akadálymentes szakaszon kell elhelyezkednie. A kijáratot és bejáratot 1-1 sárga zászló jelzi. A versenyző a két zászló között bármikor dönthet úgy, hogy igényt tart kerékpárcserére. Ebben az esetben akár vissza is fordulhat ezen a részen. Azonban büntetést von maga után, ha valaki a depóba hajtást követően nem cserél kerékpárt.

A könnyebb érthetőség érdekében íme a depó képpel szemléltetve. Forrás: https://bikemag.hu/magazin/utmutato-a-cyclocross-versenyekhez-4-resz-a-depo/

Magyarok a cyclo-cross világában

A magyar kerékpáros hercegnő, Vas Kata Blanka országunk legsikeresebb és még mindig szemtelenül fiatal kerékpárosa. Ugyan még csak 21 éves, de már elmondhatja magáról, hogy olimpiai negyedik helyezett hegyi kerékpárban, számos éremmel rendelkezik világbajnokságokról és Európa-bajnokságokról, és jelenleg négy kerékpáros szakágban is ő az országos felnőtt bajnok. Ezen felül a női mezőny egyik, ha nem a legjobb csapatában, a Team SD Worx-ben teker. Mi több, az idei cyclo-cross szezonban eddig csak top 5-ös helyezéseket ért el.

Blankát legközelebb november 27-én fogjuk versenyezni látni, addig a csapata edzőtáborában lesz.
Forrás: https://www.facebook.com/photo/?fbid=539657314836243&set=pcb.539657368169571

Nem csak Blanka a Vas család egyetlen tehetsége. Vas Barnabás, Blanka öccse ugyan még csak 16 éves, de élete első Európa-bajnokságát a negyedik helyen fejezte be. Ezen felül, ahogy a nővére, ő is országos bajnok cyclo-cross-ban. Barni még roppant fiatal ahhoz, hogy nagy jóslatokat tegyünk a jövőjével kapcsolatban, az viszont biztos, hogy jelenlegi eredményei igen biztatóak.

A harmadik magyar versenyző ugyancsak 16 éves. Takács Zsombor a két héttel ezelőtti Európa-bajnokságon olyat tett, amire méltán lehet büszke az egész ország. Zsombi elég hátulról rajtolt, és az első körben még csak a 30. helyen tekert. A fiatalember azonban hatalmasat küzdött, és apránként előrébb jutva, a versenyt a 9. helyen fejezte be. 

Akikre érdemes figyelni – Nők

A női mezőny elindult a fiatalodás útján. Puck Pieterse (20 éves), a hollandok egyik szupertehetsége az egyetlen hölgy, aki elmondhatja magáról, hogy át tudja ugratni a palánkokat minden gond nélkül. Ezzel hatalmas előnyre tud szert tenni a mezőnyben.

Fem van Empel, a szintén még csak 20 éves holland tehetség idén mintha szárnyra kapott volna. A friss Európa-bajnok egy verseny kivételével mindent megnyert, amin csak idén elindult. A fegyvere a várakozás. A körök során ritkán vezeti a mezőnyt, csak fárasztja ellenfeleit. Majd egyszer csak elindul, és akkor ember legyen a talpán, aki követni tudja.

Lucinda Brand, a Trek Segafredo versenyzője már öreg motorosnak számít a sportban. Tavaly a versenyek 91%-án állt dobogón, és a világbajnokságon is csak egyetlen másodperc választotta el őt a győzelemtől. Idén sajnos még nem mutatta be tehetségét, jelenleg kéztöréssel bajlódik.

Aki követi a női országúti kerékpárt, annak ismerősen csenghet  Marianne Vos neve. A legenda már 35 éves, de még mindig ontja magából az eredményeket. Országúton háromszoros világbajnok, és a női Giro d’Italia-t is háromszor nyerte meg. Cyclo-crossban nyolcszoros világbajnok, és még nem tervezi a visszavonulást. Idén még nem találta meg a cross ritmusát, de őt soha nem szabad leírni.

Akikre érdemes figyelni – Férfiak

Országútról több nagyobb név is brillírozik cyclo-crossban. Vegyük elsőnek Mathieu van der Poel-t. Ő az, aki Blankához hasonlóan több szakágban is sikeres, legyen az hegyi kerékpár, országúti vagy cyclo-cross. Többszörös világ- és Európa-bajnok, és mindig biztosítja a szurkolókat arról, hogy egy izgalmas versenyt láthassanak.

Már történelemórán is megtanultuk, hogy a hollandok és belgák között folytonos ellentét van. Nincs ez másképp a sportban sem. Van der Poel legnagyobb ellenfele, akivel már gyerekkoruk óta egymás vérét szívják, a belga Wout van Aert. Ő az a versenyző, aki ha kell, Franciaország legdurvább emelkedőin segít, másnap időfutamot nyer a legnagyobb esélyesekkel szemben. Ezeken felül hatalmas csatákat vív holland vetélytársa ellen, mind országúton, mind terepen.

Tom Pidcock a tavalyi szezonban fél perces előnnyel nyerte meg a világbajnokságot, így még a híres Superman pozíciójára is volt ideje.
Forrás: https://www.cyclingnews.com/races/uci-cyclo-cross-world-championships-2022/elite-men/results/

Országútról szintén ismerősen csenghet Tom Pidcock neve, de a tokiói olimpia hegyikerékpár versenye kapcsán is találkozhattunk már vele. 23 évesen elmondhatja magáról, hogy olimpiai bajnok hegyikerékpárban és cyclo-crossban is világbajnok.

Tom Pidcockot először november 19-én, míg a hollandot és a belgát várhatóan legközelebb november 27-én, a hulsti világkupán láthatjuk versenyezni.