Hollywood gyermekei – Akik túl hamar léptek be a rivaldafénybe

Budapesti Szerkesztőség
A gyerekszínészettel járó mentális és fizikális kimerültségről nem esik szó egy casting során. A szakma bálványozása és a magas pénzösszegű bérek hamar megcsillogtatják az ember szemét, ezért Hollywood sötét oldala eltitkolva marad. Elszenvedői nehezen szólalnak fel, hiszen karrierjük a tét. Vajon milyen átélni gyerekként a színészi szakmát, mit sem sejtve arról, hogy a saját jogait tiporják földbe?

Borítókép: Bazaar Getty/Everett

Mindennek a kezdete

A filmtörténetben a Lumiére fivérek neve és alkotásaik világszerte ismertek. Hozzájuk köthető a mozi kezdete és az első nagy kultikus filmek, dokumentumfilmek megjelenése is. Ennek ellenére az első filmfelvétel nem az ő érdemük, hanem Louis Le Prince-nak, a korai mozgóképkamera feltalálójának köszönhető. Ugyanis 1888-ban a Roundhay kerti jelenet megörökítésével megszületett az első, olyan pár másodperces mozgókép, amiben már emberek szerepeltek.

Nem véletlen, hogy a laikusok nem rá tekintenek a „a filmművészet Atyjaként”, hiszen a filmje elkészítése után két évvel rejtélyes módon eltűnt. 1890-ben amerikai utazásra készült, hogy bemutathassa a nyilvánosság előtt filmjeit, az útja előtt azonban visszatért még Franciaországba, ahol nyoma veszett és soha többé nem látták. 1896-ban halottá nyilvánították, és a mai napig nem tudják sem a tudósok, sem a történészek, hogy mi történhetett vele.

Kezdetben, az 1910-es években Hollywood fárasztó munkarendje és a gyerekek megfizethetetlen munkája miatt valószínűtlen volt a hiteles gyereksztárok megjelenése, ezért húsz–huszonhat éves fiatal felnőttek játszották a tízéves gyerekek szerepét is. Charlie Chaplin filmjében jelent meg az első gyerekszínész, a hétéves Jackie Coogan. A történelem legfiatalabb embere lett, aki egymillió dollárt keresett egy év alatt.

Coogan megjelenése után rengeteg film kiscsillag követte a karrierje útját. Az egyik legfiatalabb és leghíresebb gyerekszínész Baby Peggy, eredeti nevén Peggy Montgomery volt, aki a húszas években robbant be mindössze kétévesen. Jelenleg is évente több mint húszezer gyerek jelentkezik szerepekre Hollywoodba, de mindössze csak öt százalékuk kap munkát.

Mint ahogy Coogan karriere során is, többször előfordult, hogy a gyerekeket a saját szüleik használták ki, mondván, hogy még nincsen szükségük a megkeresett pénzre. A gyerekszínészek védelme érdekében 1939-ben hatályba lépett a Coogan-törvény Kaliforniában, ami kimondja, hogy a gyerekek keresetének negyedét külön számlán kell kezelni, ameddig felnőtté nem válnak.

Chaplin és Jackie Coogan
Kép: obscurehollywood.net Charlie Chaplin és Jackie Coogan The Kid (1921) filmből

Gyereknek maradni a felnőttek világában

A különböző gálák, díjak és a sokszor hangoztatott hollywoodi csillogás mögött egy olyan sötét oldal van, amiről kevesen beszélnek. Nehezen mernek kiállni a saját jogaikért a színészek, de főleg azok, akik kiskorukban kerülnek be az iparba. A filmvilágban annyi abúzus történt, hogy lassan nyílt titokká vált a szakmabeliek között. Az elszenvedők listája olyan hosszú, hogy fel sem lehet sorolni az összeset. Sokkoló, amikor egy-egy abúzussal kapcsolatban azoknak a csatornáknak és színészeknek a neveik olvashatóak, amiken és akiken mi magunk is felnőttünk.

Az egyik leghírhedtebb ügy, és az első abúzus áldozata gyerekszínészként Judy Garland volt, akivel a mindenki által ismert Óz, a csodák csodája című filmben találkozhattunk Dorothyként. Judy nagyon korán bekerült a reflektorfénybe, két és fél évesen már megismerkedett a munka világával. Tizenhárom éves volt, amikor leszerződtették a kor egyik legbefolyásosabb stúdiójához, az MGM-hez, és onnantól kezdve megszűnt létezni a magánélete.

24 órás ellenőrzés alatt tartották, még mosdóba sem mehetett el egyedül. Folyamatos diétára kényszerítették az amúgy is vékony lányt. Az idő haladtával gyógyszerfüggő lett, hiszen a forgatások alatt különböző gyógyszeres kúrákat írtak fel neki, hogy többet tudjon ébren maradni, ha pedig alvásra volt szüksége, altatókat kapott. Kiskorúsága ellenére heti hat napot kellett dolgoznia úgy, hogy a bére jóval alacsonyabb volt a stúdió bevételéhez képest, ami a fiatal színésznőnek volt köszönhető.

Judy Garland mint Dorothy
Kép: studybreaks.com Judy Garland, Dorothy

A gyerekszínészek túldolgoztatása miatt törvénybe iktatták, hogy hány órát dolgozhatnak egy nap. A Kaliforniában betartandó szabályzat alapján elkülönítik a forgatáson való részvételt és a „filmezésre” szánt időt. Forgatáson való részvételbe beleszámít a sminkeléssel, a fodrászattal és a ruházattal töltött idő is. A munkaórát életkor szerint határozzák meg. Például hat hónaposnál fiatalabb gyerek napi két órát tölthet a forgatáson, de óránként csak húsz percig filmezhetnek vele. A nagyobb, 6-9 éves gyerekek napi öt-hét órát dolgozhatnak, de a tizenhat felettiek már akár 10 órát is.

A csecsemőkkel való forgatás szigorú szabályok között történhet meg. A színészek szakszervezete – Screen Actors Guild (SAG) – keretei alapján minimum 15 naposnak kell lennie egy babának, hogy engedélyezzék a forgatáson való részvételét. Egy olyan jelenetnél, ahol a baba születése látszik, meg van szabva, hogy mit használhatnak a sminkesek a magzatmáz imitálására.

Travolta egy gyermekkel a kezében
Kép: hollywoodreporter.com Courtesy of Photofest, John Travolta Look who’s talking (1989) filmből

Miből lesz a cserebogár?

Az emberiség bármelyik korszakába mennénk vissza, azt tapasztalnánk, hogy mindig is a pénz volt a legerősebb mozgatórugó, ez a tény pedig meglátszik a gyerekszínészetnél is. Míg egy felnőtt statisztának átlagosan 10-12 ezer forintot fizetnek, addig egy babának napi 50-100 ezer forint között mozog a bére. Ha ikrekről van szó, a pénz alsó hangon duplázódik. Ilyenkor történik az, hogy a szülő megfeledkezik a saját gyerekének az érdekeiről.

Nemcsak fizikailag, de lelkileg is megterhelő a gyerekszínészet szakmája. Vannak olyan fiatal színészek, akik felnőtté válásuk után hagyják ott a filmipart, és hétköznapi szakmában helyezkednek el. Sokuk kiégés miatt vagy a saját mentális egészségük megőrzése érdekében hozzák meg ezt a döntést.

Bridgit Mendlert, a Disney csatorna feltörekvő tini sztárját a Sok sikert Charlie! sorozat főszereplőjeként ismerhettük meg. A sorozat befejezése után úgy döntött, abbahagyja a színészi karrierjét és tanulni kezd. Négy diploma (egy alap, egy mester, egy doktori és egy jogi) után a Harvard Űrjogi Egyesület társelnöke és az űrjog rajongója lett. Később pedig egy saját űrkutató vállalkozást indított el férjével, a Northwood Spacet, ami egy műholdas adatokkal foglalkozó startup. A lényege, hogy egy adatfőutat létesítsenek a Föld és az űr között. Olyan antennákat terveznek, amelyek az űrben lévő műholdakkal állnak összeköttetésben.

Bridget Mendler a Sok sikert Charlie! egyik részében
Kép: people.com Bridgit Mendler a Sok sikert Charlie! sorozatban

A Ragyogás (1980) című filmből ismert ikerpár, Lisa és Louise sem folytatták színészi karrierjüket tovább. Lisa jogászként tevékenykedik, Louise pedig mikrobiológusként. A Willy Wonka és a csokigyár (1971) főszereplője, Peter Ostrum állatorvosi pályára ment. Az 1930-as évek legnagyobb gyerekszínésze, Shirley Temple, aki 14 év alatt 34 filmben szerepelt, felnőttként diplomataként tevékenykedett. Ghána nagykövete lett, később George W. H. Bush kinevezésével ő lett az első női nagykövete Csehországnak.