Keresés
Close this search box.

Legyél te is hallgatós! Jelentkezz hozzánk március 3-ig!

A Van Moof elektromos biciklije

Miért ilyen drágák az elektromos biciklik?

Sokaknak lehet imponáló az elektromos kerékpár koncepciója, hiszen gyors, kényelmes, egészséges és fenntartható módon közlekedhetünk vele a városban. Ez a lelkesedés gyakran alábbhagy, amikor meglátjuk az árcédulát. Vajon miért ilyen drága egy városi e-bike? Miért olcsóbb egy elektromos roller vagy akár egy elektromos robogó? A kérdés összetett, amelyet igyekszünk több irányból is megvizsgálni.

Mennyi az annyi?

Az új kerékpárok ára az elmúlt 4 évben 26%-kall emelkedett. Manapság egy átlagos minőségű és felszereltségű felnőtt városi-túra kerékpár 100-170 ezer forint között mozog. Egy hasonló elektromos változathoz 300-600 ezer forintért juthatunk hozzá. Természetesen ennél olcsóbban is találunk villanybiciklit, ezek azonban rossz minőségű kínai gyártmányok (tele van velük az internet), vagy összecsukható kemping bringák vaskos kerekekkel, amelyek a legtöbbünknek nem jöhetnek szóba.

Dizájnban nem első elektromos kerékpárok
Az elérhető árú szörnyszülöttek, kép: arukereso.hu

Alkatrészek

Egy elektromos kerékpár csupán néhány alkatrésszel bonyolultabb, mint a mezei drótszamár, a villanyhajtás mégis a duplájára vagy a triplájára is emelheti az árakat. Egy e-bike komolyabb alkatrészeket igényel, ugyanis mind a vázra nehezedő súly, mind a fékezéskor szükséges kifejtendő erő jelentősen növekszik. Csupán ezek a strapabíró alkatrészek 10-20%-kal dobhatják meg az árat. A legértékesebb részek mégis az elektromos rásegítésnél jönnek: ide tartozik az akkumulátor, a motor, a szenzorok és a kezelőpanel. Az utóbbi kettőnek elhanyagolható, az előbbi kettőnek jelentős befolyása van a fogyasztói árra. A legegyszerűbb Alibabán elérhető kínai akkumulátorok 70 ezer forintnál kezdődnek, míg a komolyabbak elérhetik a 350 ezer forintos árat is. Nem mindegy a tartósság és a hatótáv sem, ráadásul ezek az akksik sokkal strapabíróbbra vannak tervezve, mint az, amelyet az okostelefonodban találsz. A bringán bírni kell az esőt, a hideget is! Végsősoron az esetek jelentős részében az akkumulátor és a motor a bicikli árának 30-50%-át is kitehetik.

Kereslet-kínálat

Az árak már régóta magasak az elektromos kerékpároknál. Valójában soha nem volt olcsó egy ilyen jármű. A 2020-as lezárások azonban még inkább megváltoztatták a körülményeket. A járvány során az emberek biciklik és elektromos biciklik iránti kereslete egyre nőtt, ez a keresleti függvény pedig a mai napig felfelé tolódik. 2021-ben már 5 millió elektromos kerékpárt adtak el az EU-ban és az Egyesült Királyságban. Tegyük ezt össze az akkumulátorok iránti kereslet növekedésével, a növekvő energiaárakkal, az inflációval és az általános kerékpáralkatrész-hiánnyal (kérdezd meg a sarki bringaszervizest, ha hallani akarod, ahogy panaszkodik róla) és kapunk egy egyértelmű árnövekedést. Ráadásul, ahogy ez a kerékpárok iparágára összességében igaz, rengeteg kicsi termelővel találkozhatunk a piacon, akik keveset gyártanak, így a méretgazdaságosság problémája is felmerül. Vannak dominánsabb szereplők, de azok piaci részesedése maximum lokálisan lehet nagy (pl.: nálunk a Csepel). A bringáknál nincs egy Apple vagy egy Coca-cola, akik tömegtermeléssel és monopolista viselkedéssel lennének hatással a termékek áraira. Végsősoron ehhez a folyamatosan növekvő kereslethez egyszer muszáj lesz alkalmazkodniuk a gyártóknak, a technológia is egyre elérhetőbb és olcsóbb lesz, így ezek az árak reálértékben csökkenni fognak. Drasztikusan azonban nem csökkenhetnek, hiszen összetételükből adódóan jóval a tradicionális kerékpárok árai felett kell, hogy maradjanak.

Állami támogatás

Enyhítő tényezőként felvetődhet az Innovációs és Technológiai Minisztérium pályázata, amely e-bike vásárlásra ösztönöz jelentős kedvezményekkel (100 vagy 180 ezer forint). Ez azonban nem konstans elérhető, pályázati ciklusok vannak. Az erre allokált pályázati összeg korlátos, emellett aktív munkaviszony szükséges hozzá és még egy rakat papír. Ráadásul nem minden országban van ilyen, sok helyen ez a lehetőség nem áll fenn. Hosszú távon, pont ahogy az elektromos autók esetén is, a piaci árak mérséklődése áll a fogyasztó érdekében, az állami támogatásokat nem lehet a végtelenségig fenntartani.

Mindeközben a rollerek

Magyarországon az elektromos biciklik és a rollerek pontosan ugyanott vannak lekorlátozva: 25 km/h-s sebességnél. A rollerek hatótávja általában kisebb (20-40 km), cserébe könnyebbek, hordozhatóak. Egy elektromos rollerhez már hozzájuthatunk 120 ezer forintért, amely jelentősen csökkenti az elektromos biciklik versenyképességét. A 25 km/h-ra korlátozott elektromos robogó ára is elérhetőbb, mint a legtöbb e-biké. A Z-Tech 300 ezer forintért kínálja. Az e-bike versenyelőnye egyértelműen az elektromos autókkal szemben mutatkozik meg, ha az elektromobilitás piacát nézzük. A bicikli már régóta gyakori ellenfele a városi autózásnak, viszont elektromos autókhoz nem nagyon juthatunk 5 millió forint alatt (használtan sem). Az előbb felsorolt eszközök egyértelműen különböznek egymástól rengeteg téren, és teljesen szubjektív, hogy kinek mely tulajdonság fontos.

Elektromos bicikli alternatívák
Az alternatívák, kép: arukereso.hu, tornado-elektromos-kerekpar.hu

Lesz ez még így se

Teljesen érthető, ha valaki számára az e-roller hordozhatósága és alacsony ára a vonzóbb. Az elektromos autó egy fűtött-hűtött privát mozgó kabin, amely valóban jóval kényelmesebbé teszi a többi megoldásnál. És végül, de nem utolsó sorban a kettő között ott csücsül a túlárazott e-bike. Reméljük egyre többen választják majd az elektromos biciklit a jövőben a városi cirkálójukként, hiszen az ára csak így csökkenhet konzisztensen. Addig amíg az átlagembernek erre nem telik, a következő opciók közül választhat: büdösíti a városi levegőt kényelmes autójában, esetleg érzi, amint valaki más büdösíti a levegőt a tömött villamoson, vagy minden reggel izzadtan érkezik kerékpárján a munkába, ahol aztán ő fogja büdösíteni a levegőt. Az olcsó e-bike érkeztéig mind büdösek maradunk.