Borítókép: renault.hu
1972-ben a Renault piacra dobta az 5-ös szériát, ami hatalmas sikert aratott. Az ezt követő 13 évben összesen 5,5 millió példányt adtak el belőle. A széria ezzel nem ért véget, ugyanis megjelent az R5 turbo változata is, mely inkább a rally versenyeket hivatott megnyerni. A széria óriási sikerének azonban még közel sincs vége.
Nagy bajban az európai autógyártás
Az elmúlt években a kínai autógyártás sikerének következménye, hogy a nívós európai autógyártókra egyre nagyobb nyomás szegeződik . Olyan márkák, mint a BYD, Omoda vagy például az MG kedvező árú autóikkal folyamatos növekedést érnek el a kritikus piacokon, többek között az városi terepjáró (SUV) szegmensben.
A díjnyertes autó, ami szinte tökéletes!
A kínai autók térhódítását látva a Renault mérnökei és dizájnerei tudták, hogy valami nagy dobás kell ahhoz, hogy újra fellendíthessék az eladásaikat. 2024. február 26-án leleplezték a Renault R5 elektromos autót, aminek következtében minden újságíró csak pozitívumot tudott írni róla. 2025-ös megjelenésével az Év Autója díj szinte garantált volt. A magyar sajtó áradozott a franciák új csodajárgányáról.
Az ötlet zseniális: vegyünk egy már bizonyított autótípust, hagyjuk meg bizonyos elemeit, és igazítsuk a modern igényekhez, de mindeközben tartsuk meg az autó karakterét.
A technológia itt marad!
A gyártás módja is eltér a már megszokott keretektől. A legtöbb európai autógyártó már az autói egy részét Kínában gyártja. Nagyon jó példa erre a Volkswagen vagy a Mercedes. A Renault viszont szeretett volna egy ízig-vérig francia autót, ezért három üzemére bízta az R5 legyártását. Az első a Ruitz-i üzem, melyben az autó akkumulátor csomagját dolgozzák fel, a második a Cléon-i gyár, ahol a villanymotort gyártják, a végső állomása a gyártási folyamatnak pedig Doua, ahol a teljes összeszerelés zajlik.
Az autó 85%-ban újrahasznosítható, és villanymotorja pedig ritkaföldfém-mentes, azaz nem permanens mágneseket, hanem tekercselt technológiát használ, ami csökkenti a környezeti terhelést.
Kétféle akkumulátorral kínálják: 40kWh urban, illetve a 52kWh comfort.
Három teljesítményváltozat érhető el: 70 kW (95 LE), 90 kW (120 LE) és 110 kW (150 LE).
A dizájn és a praktikum találkozása

Nem csak a technológia az, amivel ellopja a szívünket, hanem a vonzó külseje is.
Az autó kompakt, mégis karakteres megjelenését a rövid túlnyúlások és a szélesített kerékjáratok adják. Az első LED fényszórók formája tudatos utalás az eredeti modell „szemére”. A hátsó lámpák vertikális kialakítása megint csak a klasszikus Renault 5-re utal, de digitális belsőt kaptak. A belső tér ugyanezt a retro tech hangulatot közvetíti, ismerős formákkal, modern digitális élménnyel kiegészítve. Még egy baguette tartót is lehet opcionálisan választani, a kellő francia stílus kedvelőinek. Összességében a dizájn fő célja retro hangulat, modern technológia és egy egyértelműen szerethető vizuális identitás megteremtése.

Nem csak szép, hanem kapós is?
2025-ös eladásokat nézve, tisztán látható, hogy a Renault 5 E-tech köröket ver a versenytársaira. 15.752 darabot adtak el az év első felében, mellyel kristálytisztán látható, hogy kategóriája csúcsa, mivel Citroën ë-C3 a második 9.473 darabbal, ami több, mint 6.000 db eladott példánnyal több. Magyarországon 11 millió forinttól érhető el az alapváltozat, és egészen 14 millió forintig konfigurálható, de ne felejtsük el a vállalkozásoknak elérhető 3,6 millió forintos állami támogatást!
Miért mindig a Renault?

Manapság, ha megnézzük a Renault felhozatalát, azt láthatjuk, hogy az elmúlt két Év Autója Díj nyertese is az ő palettájukat gazdagítja. A cikkben már sokat említett Renault R5 mellett még a Scenic E-tech is a lenyűgöző ár-érték aránya, és innovációs megoldásai miatt kapta meg eme rangos kitüntetést.
Mi lesz vajon a jövőben? A frissen bemutatott Renault 4 E-tech fogja kapni az Év Autója Díjat, vagy esetleg a több szempontból is innovatív Mercedes-Benz CLA?
Ezt majd csak jövőre fogjuk megtudni, azonban egy dolog biztos: a Renault komolyan gondolja az elektromos autógyártást amit, ha több európai gyártó is követ, talán visszahozhatják az európai autógyártás régi fényét.

