Keresés
Close this search box.

Legyél te is hallgatós! Jelentkezz hozzánk március 3-ig!

Monacoban jöhet az idény legszorosabb versenye? – Célegyenes S1 E7

Az előzetes erőviszonyok alapján ez lehet az idei év egyik legszorosabb versenye. Eltűnik a motorerő és az aerodinamika jelentősége, viszont a leszorítóerő és az autó vezethetősége mellett a naptárban itt lesz a legfontosabb a pilóták magabiztossága. Embertpróbáló feladat a szalagkorlátok között milliméterekre a több, mint 1000 lóerőt kordában tartani, így a tapasztalat rengeteget számíthat.

Alonso nagy esélye?

Az idei év meglepetéscsapata, az Aston Martin kiválóan kezdte a szezont; még inkább Fernando Alonso, aki 5 futam után 4 dobogóval büszkélkedhet. Az éveken át tartó rossz csapatváltásai miatt a 2013-as spanyol nagydíj óta nem ünnepelhetett a dobogó legfelső fokán, ám az idei zöld autó erre most minden esélyt megadhat neki.
AZ AMR 23-as legfőbb jellegzetessége, hogy rendkívüli mechanikus tapadással,  és lassú kanyarokból való kigyorsítási képességgel rendelkezik, melynek köszönhetően kíméletes az abroncsokkal, ennek köszönhetően az autó konstans versenytempóra hivatott, amely rendszerint a top 3-ba repíti őt. Ezek a kvalitások hatványozottan igazak a hercegségben,ugyanis szinte kivétel nélkül az összes kanyar lassú tempójú, amiből minél hatékonyabban kell elrugaszkodni. Ha ehhez hozzávesszük  a spanyol kétszeres világbajnok közel  húszévnyi tapasztalatát továbbá a tényt, hogy 2006-ban és 2007-ben már tudott itt nyerni akkor komoly favoritként kell tekinteni az Aston Martin rutinos pilótájára. 

Elemében a zöld autó, de még inkább benne Alonso forrás: formu1a.uno

Leclerc és a hazai pálya átka

Monte-Carlo szülöttje ezeken az utcákon járt minden nap, itt nőtt fel, mégsem lehet szívderítő számára ez a helyszín. Charles Leclerc F1-es karrierje során négyszer versenyzett itt, de még egyszer sem állhatott az ikonikus dobogón; olykor saját hibájából, olykor pedig Fortuna volt kegyetlen a helyiek kedvencével: 

  • 2018:  Fékhiba miatt balesetet okozott  5 körrel a vége előtt kiesett.
  • 2019: A csapat hibájából a mezőny végéről indult, kockázatos előzésekkel próbálkozott előrejönni, autója megsérült egy manőverben kiesett 
  • 2021: Csodálatos időmérős teljesítmény és élete első pole-pozíciója hazai pályán, de az utolsó mért körén falnak csapta autóját   másnap emiatt nem tudott rajthoz állni.
    2022: Ismét pole-pozíció, és dominálva vezette a futamot,  de a Ferrari rossz box stratégiája miatt csak negyedikként látta meg a kockás zászlót… 
Elátkozott Leclerc – idén talán összejöhet? forrás: thesportsrush.com, marca.com skysports.com therace.com

A Forma-1-es berkekben kialakult mondás szerint aki Monacóban az időmérőt megnyeri, az a versenyt is félig megnyerte, ugyanis kis túlzással lehetetlen a pályán fizikailag előzni, így ha a vasárnapi versenytempó nem az igazi, akkor is révbe érhet az élen álló pilóta. Leclerc megtapasztalhatta már, hogy a mondás nem mindig igaz, de az elmúlt években igazolta, hogy kivételes teljesítményt tud nyújtani egy körön főleg a városi pályákon   márpedig ha a Ferrari versenyeken nem is feltétlen, de időmérőn képes harcba szállni a Red Bull-lal. Idén Bakuban volt már a  kvalifikáció legjobbja, így ha Monacóban sem ő, sem az olasz istálló nem hibázik, akkor ismét esélye lehet a hőn áhított győzelemre.

Energiaitallal hajtott űrhajók

Az osztrák istálló 2022 után 2023-ban is megállíthatatlannak tűnik: az eddigi öt futamból mind az öt alkalommal vagy Verstappen vagy Pérez végzett az élen.

Az idei szezonban abszolút kimagaslanak a mezőnyből: négyszer arattak idén kettős győzelmet úgy, hogy Szaúd-Arábiában a 15., míg Miamiban a 9.helyről felzárkózva gázolt át a mezőnyön a holland pilóta és kormányozta mindkét alkalommal az 1-2. hely valamelyikére  autóját. 

Az idei Red Bull legfőbb ismérve, hogy elképesztő végsebességet képesek produkálni az egyenesekben: nyitott hátsó szárnnyal a DRS-zónákban akár 30 km/h-val is gyorsabbak tudnak lenni bármelyik másik ellenfelüknél. Ez a soron következő futamon aligha fog számítani, hiszen itt található a naptárban a legrövidebb és legkevesebb egyenes szakasz, ami mindenképpen szorosabbá teheti az élmezőnyt. 

Annak ellenére, hogy a Red Bullok legfőbb erényei kevésbé lesznek relevánsak, ez a konstrukció egy igazi all-rounder: vezethetőség, gumikezelés és nyers tapadás terén is az RB19 a mezőny legjobb autója.

Verstappen karrierje során sosem volt igazán időmérős pilóta, főleg a versenyeken nyújtott teljesítménye ami igazán számottevő, ám számtalan alkalommal bebizonyította már, hogy képes extrát nyújtani akkor is, amikor egy kört kell tökéletesen összerakni. A falak között az önbizalom jelentheti a különbséget, márpedig a regnáló világbajnok idei teljesítménye alapján magabiztosan várhatja a monacói megmérettetést. 

Csapattársa, Sergio Perez igazi városi pálya-specialista: győzelmeinek és dobogós helyezéseinek jelentős részét az ilyen típusú aszfaltcsíkokon szerezte, ráadásul tavaly ő pezsgőzhetett a pódium legmagasabb fokáról. 

Mindkettőjüknek fekszik ez a vonalvezetés, továbbá a technikai háttér miatt is kijelenthető, hogy mint az idén minden futamon, most is a Vörös Bikák várhatják legnagyobb eséllyel a piros lámpák kialvását. 

Sergio Perez idén kihívója lehet Verstappennek?  timesfreepress.com

Megüti a Merci a mércét? 

Amióta beköszöntött a ground-effect-éra, szenvednek az Ezüst Nyilak, és nem igazán látszik  drasztikus előrelépés. A tavalyi év nagy visszhangot kiváltó, radikális kinézetű minimális oldaldoboz-tervezési filozófiát idénre is megtartották, várván, hogy a koncepció gyors, csak még nem ismerték ki eléggé. Lewis Hamiltonék ebbe vetett bizalma már az első futamon megbukott és elkezdték a B-autó fejlesztését és legyártását, ami Imolára el is készült, ám az olasz tartományt sújtó heves esőzések miatt elmaradt futam okán nem tudták kipróbálni.
A többi csapattal ellentétben a csillagosok Monacoban már az új specifikációval állnak rajthoz, pedig pont a hercegségi pályán jelenti a legkisebb előnyt az aerohatékonyság,  és a szalagkorlátok közelsége miatt itt jelenti a legnagyobb kockázatot a friss fejlesztések esetleges leamortizálása is. 

A Mercedes minden bizonnyal alaposan átgondolta ezt a döntést, mivel az idei pocsék szezonkezdetük után mihamarabb javulniuk kell. 

Az elmúlt 5 futamon csupán egyszer állhattak a pódiumon még Ausztráliában míg partnercsapatuk, az Aston Martin, akiknek számos komponenst (motort és a váltót is) a németek szolgáltatnak, Baku kivételével minden futamon a dobogón pezsgőzhettek.  

Hamiltonék idén már az Astonnak is csak a hátát nézik forrás: motorsport.com

Egy biztos: a jelenlegi tempójuk elmarad a Red Bull és az Aston autójától, a Ferrarit  pedig csak olyan pályákon tudja megszorongatni, ahol a gumik jelentős mértékben vannak igénybe véve.  Minden bizonnyal, rajtuk kívül álló külső körülmény (eső vagy biztonsági autós fázisok) esetén lehet esélyük a dobogóért vívott csatában, de az új fejlesztések függvényében ők lehetnek a hétvége nagy kérdései. 

A Mercedes tempójára, és a többi kérdésre is választ kaphatunk május 26-27-28-án, az M4 Sporton ugyanis a hétvége összes eseménye élőben lesz látható. 

A pontverseny állása:

Grafikák és borító: Nagy Dávid