Keresés
Close this search box.

Legyél te is hallgatós! Jelentkezz hozzánk március 3-ig!

BookTok

„Egy felkapott tündéres fantasy és Dosztojevszkij igenis megfér egymás mellett” – Interjú Papp Dóra szerzővel a BookTok jelenségről

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint, a külföldi szerzők közül a TikTokon nagy hírnévnek örvendő Colleen Hoover vezeti a 2023-as évi listát a Magyarországon kiadott példányszámok tekintetében, a szépirodalmi, ifjúsági és gyermekirodalmi könyvek kategóriában. Az írónő műveiből összesen 91 ezer (!) darabszámot nyomtattak a tavalyi évben. Ezt tudná a nyugati BookTok? Nézzük meg a hazai szcénát is!

Borítókép: whnt.com

Colleen Hoover népszerűsége nem meglepő, hiszen nevébe lépten-nyomon belebotlik a közösségi média aktív felhasználója; legfőképp a TikTok felületén, ahol a BookTok szubkultúra tagjai előszeretettel ajánlják vagy éppen bírálják könyveit. A platformon, nem mellesleg, maga az írónő is aktív, betekintést nyújt a kulisszák mögé, könyveiről mesél, ajánl, reagál. Ez a brandépítő stratégia egyre jobban átszövi a könyves közösséget; magyar kiadók és szerzők rendre csatlakoznak a platformhoz.

Információink szerint itthon a GABO Kiadócsoport volt az első kiadó, amely csatlakozott a TikTok felhasználóihoz, hogy könyveit népszerűsítse. A precedenst nem sokkal később a Líra és a 21. Század Kiadó is követte. A BookTok trendre nemcsak a kiadók, de maguk a könyvesboltok is reagáltak, külön felcímkézett  polcokat vagy az online keresőfelületeken külön kategóriát szentelve az a TikTokon keringő népszerű könyveknek.

Szerzők tekintetében Papp Dóra, ifjúsági író 2020 tavaszán csatlakozott a TikTokos közösséghez, egyike volt az első bátor “úttörőknek”. Dórát a platformról és a BookTok jelenségéről kérdeztük. 

Mesélnél egy kicsit arról, hogy milyen megfontolásból döntöttél úgy, hogy szerzőként TikTokos jelenlétet építesz?

Több okom is volt erre: egyrészt a pandémia megváltoztatta a mindennapi szokásainkat, az online jelenlétnek még nagyobb jelentősége lett, és volt olyan időszak, hogy hetekre bezárták a könyvesboltokat, így alternatív marketingeszközöket kellett keresnem. Ebben az időszakban néztem utána, hogy a TikTok egyre népszerűbb, és ami számomra még fontosabb: a fiatalok körében a legnépszerűbb. Ifjúsági íróként a munkám része az olvasókkal való kapcsolattartás, így nem volt kérdés, hogy belevágok a TikTokba. Abban az időben még nem használták túl sokan a magyar könyves közösségből. A szerzők is csak távolról merték figyelni, hisz a TikTokkal kapcsolatban mindig is létezett egyfajta előítélet. Manapság már azok a szerzők is használják, akik pár éve még nyilvánosan ódzkodtak tőle. Szóval azokban a korai időkben úgy éreztem, kicsit összefogom a magyar könyves közösséget, és jót tesz az irodalom népszerűsítésének, hogy mesélek az írás folyamatairól és műhelytitkokról.

Van bármilyen információd arról, hogy a TikTokos jelenlétednek köszönhetően mennyivel növekedett a könyveidből eladott példányok száma?

Többször előfordult, hogy egy-egy jobban sikerült, virális videóm miatt valamelyik könyvem heteken át újra felkerült a sikerlistákra. 2021 nyara különösen sikeres volt ilyen szempontból, amikor a Tükörlelkek című könyvem mintegy második fénykorát élte, pedig 2015-ben megjelent regény. Három hónapon keresztül vezette a kiadóm toplistáját, tehát a kiadóm által megjelentetett könyvek közül ez fogyott a legjobban. Ez egybeesett azzal az időszakkal, amikor a Tükörlelkekkel kapcsolatos videóim több tízezres megtekintést értek el, külön-külön is. A követőim száma is növekedett, bár a TikToknál nem feltétlenül a követőszám a leglényegesebb adat, hanem az elérés és a videóval kapcsolatos felhasználói tevékenység, vagyis engagement.

Papp Dóra
Papp Dóra a Tükörlelkek c. könyve dedikálása közben. Kép: Facebook – Papp Dóra

Ezek alapján kijelenthetjük, hogy van hatása a BookToknak a könyvvásárlási szokásokra?

Természetesen. Sokan vágynak az ajánlókra, sokan tanácstalanok, vagy nem tudják, hol nézzenek utána a friss megjelenéseknek. Ők nem tudatos könyvvásárlók, nem követik a kiadókat social médián, így nem közvetlenül a kínálatukból választanak. Itt jönnek be a BookTokkerek, akik több ezres, tízezres követőtáborral rendelkeznek, véleményezik a könyveket, megmutatják az új megjelenéseket. Egy idő után a kiadók is rájöttek, hogy érdemes tartani velük a kapcsolatot. Hiába, a TikTokon az algoritmus diktál: ha egy könyves videó tízezrekhez jut el, nagyobb reklámot kap a videóban szereplő könyv, és előbb veszik meg azt, mint egy másikat.

Papp Dóra, BookTok
Mint sok más BookTokker, Dóra nemcsak könyveket ajánl, de az írókat, kiadókat, és úgy általában könyves közösséget érintő éppen aktuális kérdésekre is reflektál. Kép: Facebook – Papp Dóra

Ha nem a könyveimről mesélek, hanem a véleményemet fejtem ki egy vitatott témában, általában sokan hozzászólnak, megírják a véleményüket vagy trollkodnak, így a videó több emberhez ér el. A könyvpiacot sújtó törvénymódosításokról szóló videóim megtekintései százezer felettiek, de ezt nehezebb lefordítani a könyveim eladott példányszámának nyelvére.

Mint azt már említetted, a TikTokkal kapcsolatban mindig is létezett egyfajta előítélet. Sokan törnek pálcát a BookTok felett azzal érvelve, hogy a fókusz egyre inkább eltolódik a szépirodalomról a szórakoztató irodalomra. Szerinted ez problémát jelent?

Azért nem hinném, hogy problémát jelent, mert különböző olvasói és olvasottsági szintek léteznek. Tegyük fel, hogy a BookTok romantikus fantasy részlege beszippant egy tizenhat éves lányt, és éveken keresztül szinte csak ilyesmit olvas. Ki fog alakulni benne a nyitottság és kíváncsiság másfajta zsánerek felé. Jócskán keringenek szépirodalomról szóló videók a magyar BookTokon.

A személyes véleményem pedig az, hogy egy felkapott tündéres fantasy és Dosztojevszkij igenis megfér egymás mellett. Hiába létezik egy trend TikTokon, ahol az olvasók vicces módon, némi öngúnnyal adják elő, hogy előbb olvasnak el féltucat tündéres regényt, de a Dűne nyelvezetéből semmit sem értenek, előbb-utóbb annyit olvasnak, hogy kialakul bennük az igény arra, hogy utóbbit is szívesen forgassák.

Józan következtetés, tehát:

olvassunk! Olvassunk tündéres fantasyt, olvassunk Dosztojevszkijt. Olvassunk értékítélettel, olvassunk nélküle. Ha nincs mit olvasnunk, nézzünk körül a BookTokon, figyeljük a szerzőket, kiadókat. És ha a Dűne újabb filmadaptációjának nemrégi megjelenése lázba hozott, veselkedjünk neki a könyvsorozatnak is, pár fantasy után menni fog!