A musical kezdetei és munkálatai

Az EPIC producere és alkotója Jorge Rivera-Herrans (becenevén Jay vagy Mr. Jalapeño), aki egyébiránt zeneszerzéssel és énekléssel is foglalkozik. Az EPIC munkálatai 2019 végén kezdődtek egy kollégiumi szobában, az első saga (Troy Saga) végül 2022 karácsonyán került a nyilvánosság elé Spotify-on. Addig azonban TikTokon és Youtube Shorts videókon keresztül is követni lehetett, hogyan haladnak a munkálatok, sőt, Herrans számos szereplőt TikTok castingokkal választott ki (például Zeuszt, Penelopét, Árészt vagy Kalüpszót). Az EPIC sokat inspirálódik animékből, videojátékokból és a görög mitológiából, ezeket az “easter eggeket” pedig a dalszövegekben is felfedezhetjük.
2022-ben a Troy Sagán kívül a Cyclops Saga került még nyilvánosságra, majd 2023 karácsonyáig kellett várniuk a rajongóknak a harmadikra, az Ocean Sagára. A cikk írásának pillanatában a kilencből hét elérhető; közülük a legutolsó, a Wisdom Saga augusztus 30-án debütált. Még hátravan az Odüsszeusz utolsó, akadályoktól nem mentes hazajutási próbálkozását elmesélő Vengeance Saga, és a mindent lezáró Ithaca Saga. Jay rengeteg részletet rakott már ki közösségi oldalaira a két készülő műrészletből, ugyanakkor a csúcspontokat és legizgalmasabb eseményeket tartalmazó dalok rendszerint sokáig rejtve maradnak a nyilvánosság előtt.
Az EPICus utazás

A musical véleményem szerint tele van kreatív zenei ötletekkel, és közel sem hagyományos, a műfajra jellemző elemekkel operál. A történetében is találhatók apróbb változtatások az eredetihez képest, példának okáért az EPIC-ben Odüsszeusz és Poszeidón, a tengerek istene kétszer is összecsap, míg az Odüsszeiában eredetileg nem így szerepel.
Kiemelendő, hogy minden karakternek saját hangszere van, ami reprezentálja őt – ilyen például Odüsszeusz esetében az akusztikus gitár, Athénénál a zongora, Zeusznál pedig a basszusgitár valamilyen formában, emellett egyéni dallamvezetések is társulnak melléjük, amelyek gyakran visszatérnek a történet során.
Fontos kiemelni továbbá, hogy az EPIC mennyire megmozgatja a rajongói közösséget: rengeteg animáció, rajz és zenei cover készül a műhöz – jól kiemeli a közösség lelkesedését, hogy például a Spotify albumborítókat is rajongók készítik.
Kiemelkedő zenei momentumok

Az EPIC – hasonlóan például a Hamilton-hoz vagy a SIX-hez – történelmi kontextust helyez modern köntösbe, gyakran görög tradicionális hangszereket is használva. Ebből kifolyólag számos izgalmas pillanatot élhettünk meg zenei szempontból az eddigi hét Saga során, amit érdemes kiemelni.
Kezdésnek máris említhetjük a Full speed ahead-et, amely bemutatja Odüsszeusz legénységét, vagy a személyes kedvencemet, a Scylla-t, amelyben Odüsszeusz és csapata szembenéznek egy rémes, sokfejű tengeri szörnnyel. Az új Wisdom Saga legnagyobb népszerűségnek örvendő dala a God Games, amely során Athéné arról próbálja meggyőzni az isteneket, hogy szabadítsák ki Odüsszeuszt Kalüpszó istennő fogságából. A legsötétebb Saga, az Underworld záródala pedig a Monster, ahol Odüsszeusz önmagát okolja a hazaút eddigi veszteségeiért.
A teljes album folyamatosan bővülő Spotify listája itt meghallgatható:
Személyes gondolatok
Az EPIC véletlenül került elém Spotify-on görgetés közben, és hamar magába szippantott. A zenei sokszínűség, és az, hogy az egész egy kollégiumi szobából indult, nagyon inspiráló, továbbá az új zenei ötletek is megfogtak benne. Zseniális énekesek adják a hangjukat a dalokhoz, és az egész rajongói közösség, amely mögötte áll, nagyon befogadó. Jelen állás szerint még kettő Saga van belőle hátra, ami rendkívüli, belegondolva, hogy amikor idén februárban csatlakoztam a fandomhoz, még csak négy volt nyilvánosságra hozva.
Mindenkinek tudom ajánlani az EPIC-et, akit érdekel a görög mitológia, vagy csak a musicalek, mert elképesztő alkotás, és bármikor végig tudom hallgatni akár az egészet az elejétől a végéig, annyira megragadó.