Keresés
Close this search box.

Legyél te is hallgatós! Jelentkezz hozzánk március 3-ig!

Meta Verified létrejöttével egyre jobban népszerűbbek lehetnek a jövőben a fizetős közösségi oldalak.

Érkeznek a fizetős közösségi oldalak?

Nagy felháborodást keltett, hogy Mark Zuckerberg, a Meta vezérigazgatója bejelentette, már februárban elindítják új előfizetésüket, amelyre az esetben lesz szükség, ha valaki továbbra is hitelesített személy szeretne maradni a Facebookon és az Instagramon. A változtatás nagyrészt nem érinti az átlag felhasználókat, azonban mégsem lehetetlen a jövőben egy mindenkit érintő előfizetés bevezetése a legnépszerűbb közösségi oldalon.

Borítókép: fipp.com

A Hallgató Magazin Tech rovatának támogatója a Skribe.

Meta Verified

Az elmúlt években rengetegszer lehetett olvasni a riogatást arról, hogy nem lesz ingyenes az egyik legnépszerűbb közösségi oldal, viszont ezúttal tényleg nem átverésről van szó. Ugyanis Mark Zuckerberg február 19-én bejelentette, hogy jön a fizetős Facebook és Instagram. Ezzel tulajdonképpen a legnagyobb közösségi oldalt (Meta) birtokló ember követi Elon Musk és a Twitter Blue mintáját. Egyébként Zuckerberg korábban többször is kijelentette, hogy a Facebook soha nem lesz fizetős platform, azonban később már úgy nyilatkozott, hogy a Facebooknak mindig lesz egy ingyenesen hozzáférhető része – ezt majd hisszük, ha látjuk. 

Havi 12 dollárért (kb. 4300 forint) a felhasználók megkapják a hitelesítést jelző kék pipát (Meta Verified) és egyéb privilégiumokat. Természetesen a Facebook és az Instagram továbbra is használható lesz az említett 12 dollár kifizetése nélkül, viszont aki „kiköhögi” a havonta kért összeget, az onnantól fogva megkapja az említett kék pipát a neve mellé. Emellett az előfizető a posztoknál jobb elérés, extra védelem (a profil eltulajdonítása ellen) és az ügyfélszolgálathoz való közvetlen hozzáférés tulajdonosa lesz, valamint exkluzív matricákban (történetekhez, Reels videókhoz) és havi 100 ingyen csillagban – amivel a Facebookon díjazhatók a tartalomgyártók – fog részesülni.

Mark Zuckerberg bejelentette, hogy érkezik a fizetős Meta Verified. Viszont szigorú feltételeknek kell megfelelni a használathoz.
Szerencsére a Meta megjegyezte, hogy nem fog változtatni azokon a fiókokon, amelyeket a vállalat korábbi követelményei alapján hitelesítettek. Kép: kozossegikalandozasok.hu

Mikor jön és kiknek?

Ez a verzió tesztjelleggel először csak Ausztráliában és Új-Zélandon lesz elérhető (már ezen a héten), ugyanakkor Zuckerberg ígérete szerint hamarosan érkezik más régiókba is. A szolgáltatást kezdetben csak magánszemélyek igényelhetik (cégek tehát egyelőre nem), viszont a pipa megszerzéséhez meg kell felelni bizonyos feltételeknek. Például csak a 18. életévüket betöltő, nem új felhasználók igényelhetik a szolgáltatást – ez azt jelenti, hogy szükséges minimális aktivitás az oldalon ahhoz, hogy pipát vásároljunk –, illetve a Facebookon és az Instagramon használt névnek meg kell egyeznie a személyi igazolványban szereplő névvel.

Mindezt természetesen például a Twitteren tapasztalt visszaélések elkerülése végett alkalmazzák. Aki megkapja a kék pipát, az a hitelesítést követően csak akkor változtathatja meg felhasználónevét, születésnapját vagy profilképét, ha ismét átesik a hitelesítésen. Érdemes tudni továbbá, hogy a 12 dolláros ár csak a weben keresztül lebonyolított fizetésre vonatkozik. Abban az esetben, ha valaki okostelefonos alkalmazáson keresztül vásárolja meg a Meta Verified szolgáltatást, annak 15 dollárt kell majd fizetnie – ez köszönhető az alkalmazás-áruházak (App Store, Play Store) „adójának”.

Próbáld ki te is a Skribe kávé és sörelőfizetéseit.
Hirdetés

Mások élete

Elnézve a mai sztenderdeket egyáltalán nem kellene, hogy annyira meglepő legyen Mark Zuckerberg bejelentése. Legutóbb Elon Musk, a Twitter jelenlegi vezérigazgatója kavarta fel az állóvizet, miután havi 8 dollárért cserébe bárkinek megadott egy bizonyos kék pipát. Egy olyan pipát, aminek segítségével korábban a felhasználók a hivatalos oldalakat tudták megkülönböztetni az átlagos felhasználói profiloktól. A Tesla és a SpaceX vezére azóta egyre több megkérdőjelezhető döntést hozott a platformmal kapcsolatban, így többen már el is hagyták azt. A Facebook és az Instagram esetében persze egyelőre egyáltalán nem ilyen komoly a helyzet. Szerencsére a Meta az előfizetés ellenére nem adja oda akárkineka verifikált jelzőt. Ahogy azt írtuk korábban is, annak megszerzéséhez továbbra is szigorú követelményeknek kell majd megfelelni.

Felmerülhet sokakban a kérdés, hogy mi a helyzet a reklámmentes előfizetéses szolgáltatással, amiről szó esett a fizetős verzió kapcsán. Ugyanis soha nem volt titok, hogy a Meta legnagyobb bevétele jelenleg a reklámokból származik – egyhavi előfizetésért cserébe viszont megtehetné azt a vállalat, hogy megszabadítja ezektől a felhasználókat. Ez a terv például rendkívül jól bevált a Google-nek, akik YouTube Premium néven értékesítik a videómegosztó platform teljesen reklámmentes változatát. Ráadásul az előfizetéshez hozzávették még a YouTube Music elnevezésű szolgáltatásukat is, amely a Spotify és az Apple Music kihívója szeretne lenni a jövőben. Viszont úgy néz ki, hogy egyelőre nincs újabb (akár ilyen reklámmentes) előfizetéses Facebook-szolgáltatás betervezve – ám „ami késik, nem múlik”.

Elon Musk jelenlegi megítélésen nem segített a Twitter Blue megjelenése.
Elon Musk és a Twitter kapcsolata folyamatosan romlik, nemrég például az alkalmazottakkal különbözött össze. Kép: lemonde.fr

Közeleg a tél?”

Tény, hogy a Meta Verified példájából kiindulva Zuckerberg és csapata szinte bármikor meglépheti az újabb előfizetéses szolgáltatás bevezetését, ugyanis jelenleg aranykorukat élik a különböző ilyesfajta modellek. Elég csak a filmekre és sorozatokra (Disney+, Netflix, HBO Max), videójátékokra (Xbox Games Pass, PlayStation Plus, GeForce Now) vagy az autókra (fizetős funkciók a BMW-kben) gondolni. 

Most pedig így van ez a közösségi médiával (Twitter Blue, YouTube Premium, Snapchat+) is. Az látszódik, hogy jelenleg Zuckerbergék sokkal jobban kezelik ezt a helyzetet, mint ahogy Muskék tették. Azonban ez természetes, mivel a Meta már tudott tanulni a Twitter Blue hibáiból – de majd ők másmilyen baklövéseket fognak elkövetni (persze reméljük, hogy ez nem így lesz).