Egészséges italok

Egészséges táplálkozás – Gyakran elkövetett hibáink

Az evéssel gyakran igen keveset törődünk, hacsak nem a kilókról vagy megjelenésünkről van szó. Mik azok az apróságok, amik kulcsfontosságúak, de nem tulajdonítunk nagy jelentőséget nekik? Mit tartsunk szem előtt akkor is, ha már elértük az álomsúlyt vagy ha teljesen hidegen hagy minket az alakformálás?

Nassolás

A főétkezések közötti táplálékbevitellel sokat segíthetünk, de árthatunk is magunknak. Ha édességeket és magas cukortartalmú falatokat veszünk magunkhoz, az súlygyarapodáshoz és vércukorszintünk ingadozásához vezethet. Az újabb cukormennyiségre reagálva testünk nagy mennyiségben kezd inzulint termelni. Amikor az inzulin segítségével felhasználásra került a szervezetünkbe került glükóz, leesik a vércukorszint és erőteljes éhségérzet tör ránk. Így elölről kezdődik minden. A nassolás ezen kívül nehezíti az emésztés ideális működését, ami különböző tünetekben nyilvánul meg, mint például a puffadás, rossz közérzet, vagy a gyengeség.

A folyamat gyakran átváltozhat az unaloműzés vagy épp a hangulatjavítás eszközévé. Ilyenkor nem az éhség elűzése a cél, hanem önmagunk felvidítása, a stressz enyhítése. Még az erőteljes, pozitív érzelmekre is reagálhatunk az evéssel. Érzelmi állapotunk felmérésével és néhány, magunkhoz intézett kérdéssel megállapíthatjuk, miért tűnik szükségesnek a csokiszelet elfogyasztása. A mélyebb okok feltárásához természetesen érdemes segítséget kérnünk. Ha nem veszünk tudomást a nassolás jelenlétéről, akkor lehet, hogy egy lelki problémát söprünk újra és újra szőnyeg alá.

Egészséges táplálkozás
Kép: LAWJR, pixabay.com

Étkezések – időzítés

Nem mindegy, hogy mit eszünk, de ezt már egészen korán igyekeznek az eszünkbe vésni otthon, az iskolában, a TV-ben vagy épp az interneten. És nem csak az fontos, hogy mit eszünk, hanem a mikor vagy épp a mennyit kérdésre is figyelnünk kell. Lehet, hogy kétóránként nasikkal tömjük magunkat vagy egész nap semmit nem fogyasztunk, legyintve, hisz este majd úgyis jobb étvággyal eszünk. Várhatóan egyik sem a legjobb megoldás.

Sokszor figyelmen kívül hagyjuk ugyanis, hogy a szervezetünknek valójában mikor lenne szüksége táplálékra. A nap folyamán számunkra kedvezőtlen időpontokban terheljük szervezetünket az emésztés feladatával, ami bizony energiaigényes folyamat, vagy egyetlen nagy étkezéssel visszük be mindazt, amire szükségünk lenne és később küszködünk az éhségérzettel.

A legideálisabb az, ha egy nap folyamán többször eszünk keveset, az életmódunkat, igényeinket, céljainkat figyelembe véve. A rendszeres étkezések hozzásegítenek a gyors anyagcseréhez, a tápanyagok megfelelő felhasználásához. Mivel a fentebb említett nehézségeket elkerüljük, ezért energikusabbak, kiegyensúlyozottabbak leszünk és a “kajakóma” sem lesz rossz hatással a napunkra.

Folyadék – mennyiség és minőség

Ivási szokásainkat alakíthatjuk tudatosan, hogy elegendő vizet fogyasszunk, hiszen köztudott, hogy a folyadék nagymértékben hozzájárul a kiegyensúlyozott mindennapokhoz. (Például a tanulást is nehezíti a dehidratáltság!) Azonban, ha gyümölcslével, üdítővel helyettesítjük a tiszta vizet, úgy rengeteg káros anyaghoz juttatjuk a szervezetünket, na meg jókora adag cukorhoz. A megfelelő mennyiségű víz elfogyasztása érdekében tanácsos lemondanunk az ízesebbnél ízesebb üdítőitalok vásárlásáról és helyette egy palack vizet magunknál tartani.

A változás eléréséhez már különböző applikációk is rendelkezésre állnak, amelyek emlékeztethetnek minket a rendszeres ivásra. Megfogadhatjuk azt is, hogy egy régi, rögzült szokásunkat, cselekvésünket követően mindig megiszunk egy pohár vizet. 

“Élvezetesebbé” tehetjük a folyadékfogyasztás kontrollálását, ha citromos vizet és uborkás vizet készítünk. Ezek ugyanis nem csak az ízélményt fokozzák. Sok pozitív hatást gyakorolnak a testünkre, például segítik az emésztést, a méregtelenítést, valamint bőrünk szépségéhez is hozzájárulnak.

Egészséges ételek, bazsalikom
Kép:kkolosov, pixabay.com

Zöld – saláták

Noha a spenótot és a borsófőzeléket általában nem szerettetik meg velünk a menzán, a kiegyensúlyozott táplálkozás alapjai a zöldségek: magas víztartalmuk révén hozzájárulnak a napi folyadékbevitelhez, különböző vitaminokhoz juttatják a szervezetet, elősegítik az emésztést.

Ha szeretnénk egyszerűen, gyorsan színesíteni az étlapot, a saláták remek választásnak bizonyulhatnak. Üzletek polcairól előrecsomagolt salátakeverékeket vehetünk le, de külön-külön is megvásárolhatjuk például a bébispenótot, madársalátát, jégsalátát. Ezek frissen is fogyaszthatóak szendvicsekben, húsokhoz, de ha kísérletezni támad kedvünk, más zöldségek, halkonzervek, fűszerek felhasználásával percek alatt elkészíthetünk egy könnyű vacsorát. Amennyiben előnyben részesítjük a gyümölcsöket, akkor érdemes különböző zöld smoothie recepteket kipróbálnunk, amelyek kombinálják a “kellemeset a hasznossal”: finomak és rendkívül egészségesek.

Szigorú étrend, önsanyargatás, végletes megoldások helyett apró változtatásokkal sokkal többet érhetünk el, mint gondolnánk. Ha kitartóan újra és újra meghozzuk a szükséges döntéseket, olyan szokásokat alakíthatunk ki, amelyekkel folyamatosan teszünk egészségünk megőrzéséért.