Keresés
Close this search box.

Legyél te is hallgatós! Jelentkezz hozzánk március 3-ig!

Kék lagúna

Meztelen boldogság – Kék lagúna ajánló

A Trafó Kortárs Művészetek Házában bemutatott, a Dollár Papa Gyermekei társulat gondozásában megvalósított Kék lagúna című darab igencsak nagy port kavart, amit talán az bizonyít leginkább, hogy az előadásokról átlagosan minden tizedik ember kisétál. Vajon mitől lett ez a színmű ennyire megosztó?

Borítókép: Trafó House Facebook

Ha a legrövidebb módon akarnám összefoglalni a Kék lagúna cselekményét, akkor minden bizonnyal ezt mondanám: négy pucér férfi majmot imitál. Az a gyanútlan néző, aki a darab címe alapján egy hajótörést szenvedett, lakatlan szigeten ragadt fiú és lány kibontakozó szerelmi történetére számít, nem is tévedhet nagyobbat. A címazonosságot a Henry De Vere Stacpoole 1908-as regényével, majd az ebből készült 1980-as filmadaptációval a rendező természetesen szándékosan követte el, azonban kétségkívül félrevezető lehet. Ördög Tamás az alaptörténetet fogta, és egyenesen a kukába hajította, a szereplőket és a cselekményt szintúgy. Mi maradt akkor? Az idill.

A felvilágosodás és a romanticizmus egyik legkiemelkedőbb alakja Jean-Jacques Rousseau, aki a méltán híres „Vissza a természetbe!” filozófiai gondolatával vált közismertté. Ez az eszme a társadalom nyomásától való elszakadást, csupán a természet által szabályozott életet hirdeti. Hasonló a rousseau-i gondolathoz a szentimentalizmus nemes vadember elképzelése, mely a civilizációt soha nem ismert embert magasztalja. Ez az ideakép azt vallja, hogy a társadalomba beleerőltetett egyén sosem lehet boldog, hiszen keretek közé van szorítva.

Ezeket az ideológiákat alapul véve alkotta meg a rendező a Kék lagúnát, melyben négy férfi szerepel, akik hajótörést szenvedtek. Az előadás elején hosszú percekig semmi sem történik, csupán a fehér padlójú, díszlettől megcsupaszított színpadot látja a két oldalról elhelyezkedő közönség. Ezután füstgomolygás közepette minden elsötétedik, majd szépen lassan előtűnik a négy magzatpózban fekvő színész: Mezei Bence, Kövesi Zsombor, Pásztor Dániel és Brezovszky Dániel György. A szemből lévő sorokból akadnak olyan nézők, akik kissé kellemetlenül mocorognak, tekintetükből pedig árad a diszkomfort érzése. Ekkor ugyanis már mindenkiben tudatosult a tény, miszerint bizony, mi itt egy órán keresztül négy anyaszült meztelen férfit fogunk nézni. De nem is akárhogyan, hiszen a darab gerincét képezi az intimitás, a verbális erőszak és a megaláztatás is. Dialógus jóformán egyáltalán nem hangzik el az előadás alatt, majmokat utánzó makogás annál inkább. 

Ahogy történnek az események, úgy válik egyre természetesebbé a nudizmus. A rendező épp ezt akarta elérni ezzel, hiszen alapvetően a szexualitáshoz társítjuk a meztelen testek látványát, másfajta szituációkban ilyesmit látva a legtöbben megbotránkoznak. Ördög Tamás pedig egy ennél is nagyobb tabu határait is feszegeti, a heteroszexuális férfiak közötti intimitást. A színészek ugyanis azontúl, hogy felfedezik a saját testüket és a többiekét is, a négykézláb járkálás közben arcpirító közelségbe kerülnek egymással. 

A színészi alakítások kétségkívül profik, hiszen elképesztő koncentrációt igényel egy ilyen szerepben maradni kizökkenés nélkül, nem is beszélve a fizikális megpróbáltatásáról egy ehhez hasonló színdarabnak. Külön dicséret illeti a Kék lagúna intim trénerét, Hód Adriennt, aki nemcsak segítette a szereplőket, hogy az egymással interakcióba kerülő mozdulatok minél organikusabbak legyenek, de a mentális és fizikai felkészülésben is szerepet vállalt.

Kék lagúna ajánló
Hód Adrienn tanácsát megfogadva, Kövesi Zsombor és Brezovszky Dániel György bachatázik. Kép: trafo.hu

A Kék lagúna egy vitathatatlanul provokatív és tabudöntögető darab, ami nem fogja mindenki tetszését elnyerni. A Dollár Papa Gyermekei társulat a korábbi előadásai esetében sem a megszokott sémákat követte, Ördög Tamás rendezése azonban még ezeket a határokat is átlépi. A nyitottság és az elvonatkoztató szemléletmód elengedhetetlen ahhoz, hogy egy ilyen alkotást kritikai szemmel lehessen nézni. Azonban ha ezek adottak, akkor egy olyan élményben lesz része a nézőnek, amit korábban színházban még nem tapasztalt. A Kék lagúna nemcsak elkísér egy olyan elképzelt világba, ahol külső behatások nélkül meglelhetjük a lelki békénket, de közben a kezünket is fogja; hol erősebben, hol még szorosabban. 

Az érdeklődőknek még van lehetőségük megtekinteni a Kék lagúnát, november 21-én fogják a Trafóban a következő előadást megtartani.