A korábbi cikket itt találjátok meg: Miért olyan nehéz zöldnek lenni – avagy miért nem változtatunk?
Ijesztő?
Elsőre – ahogy minden más, ami ismeretlen számunkra – ijesztő lehet, s így könnyen elriaszthatja a laikusokat vagy az éppen becsatlakozni vágyókat, ha nem tájékozodnak megfelelően a fenntartható életmódról. Ezt a fennakadást könnyen áthidalhatjuk, ha az elején szánunk arra időt, hogy tájékozódunk a témában, megtaláljuk, hogy mi az, ami belefér az életünkben, s mi az, amit egyelőre talonba tennénk. Nem kell nagyban kezdeni, apró lépésekben haladjunk, keressünk egy helyiséget, például a konyhát, ahol el tudjuk kezdeni a változtatást. Számtalan cikket olvashatunk a környezettudatos életmódról az interneten, de keresgélni sem kell, ha bekövetünk néhány személyt Facebookon, például a Vegán hegylakót, így a napi hírfolyamunk is gazadagodik. Annak, aki jobban kedveli a videós platformokat, a YouTube-on érdemes körülnéznie, ahol egyre többen osztanak meg videókat a tudatosság szemléletében, köztük Tóth Andi Hulladék Nélkül, Zsebibogyó, Vászonzsákoslány.
Lemondásokkal jár – vagy inkább mértékletességgel?
Amit a fenntartható életmóddal kapcsolatban általában lemondásnak csúfolnak, az a legtöbbször inkább csak valamilyen fajta mértéktartást vagy cserét jelent. Nem kell minden jótól elbúcsúzni, sőt, inkább ezen jók miatt kell kicsit odafigyelni, hogy tovább élvezhessük őket, s ne kelljen rettegnünk azon, hogy vajon mit fogunk enni a jövőben.
Drágább?
Kezdetben valóban drágábbnak tűnhet a zöld életmód. Ha például éppen azon vagy, hogy otthonodban és mindennapos szokásaidban csökkentsd a műanyaghasználatot, ahhoz előbb be kell szerezned az új eszközöket, amelyek felváltják majd a nejlonzacskó vagy egyéb egyszerhasználatos holmikat. Ezek az újrahasználható kellékek összetételüket és anyagukat tekintve – mivel hosszabb használatra lettek tervezve – kétségtelenül drágábbak, de ha onnan közelítjük meg ezt a problémát, hogy így viszont nem kell gyakrabban újravásárolni az eldobható tárgyakat, akkor hosszabb távon tulajdonképpen pénzt spórolunk velük.
Időigényes – már ha rosszul csinálod
Felmerülhet a kérdés az életmódváltóknál, hogy mit és hol vásároljon ezentúl. A Mit?-re a válasz valóban némi előzetes tudást és kutatómunkát igényel, azonban ha már eldöntötted, hogy neked mire van szükséged és mire nincs, céltudatosan indulhatsz meg a nagybevásárlásra, a többit pedig helyben is ellenőrizheted a termékek hátoldalán. Ez is minden bizonnyal egyszeri alkalom, mert utána tudatában leszel az árucikkek tartalmával, s legközelebb csak le kell kapni a polcról, nem fogsz görnyedni az aprós betűk felett.
A Hol? összetettebb. Habár a választék palettája olykor igen keskeny, ennek ellenére a legtöbb helyen – áruházlánc, bolt, szupermarket – van kínálat vegetáriánus és vegán opciókra vagy egyéb fenntartható termékek vásárlására, így talán nem is kell más helyekre járni ezentúl, elegendő csupán jobban körbenézni a megszokott üzletben? és más sorokon is keresztültolni a bevásárlókocsit. Ha pedig még nem halottál róluk, ismerd meg a Szatyorboltot, ahol házhoszállítást is kérhetsz vagy egyéb csomagolásmentes boltokat, ahol egy helyen megtalálod mindazt, amire szükséged lehet.
Felkészültség
A rajtoláshoz az alapvető tudást könnyen megszerezheted némi böngészés után, de a továbblépéshez szükséged lehet ezen ismeretek tágításához. Azonban ha elhatároztad magad és komolyan gondolod a változást, akkor talán nem is lesz a további tanulási folyamat olyan fárasztó vagy megterhelő, mint elsőre tűnik, hanem örömmel vágsz bele az újabb kalandokba, s később belátod, hogy szükséges tájékozódni ahhoz, hogy jól is csináld, de ez nem akadály lesz, hanem megoldandó feladat.
Egyéni szerepvállalás
A zöld életmód olyanfajta életvitel, amelyet nem csak magadért, hanem környezetedért, a bolygóért, a leendő unokáidért folytatod, hogy egy kicsit hozzátehess a “tegyük jobbá a világot” mottóhoz. Mindig lesznek rosszakarók és sarokban puffogók, de a jó ügyért talán megéri elengedni a fülünk mellett az elutasító megjegyzéseket, ne ez legyen, ami meghátráltat!
borítókép: pexels.com