Dopamin detox

Dopaminböjt – Hasznos szokás a mentális egészségedért

Veled is előfordult már, hogy észrevetted, nehezebben fókuszálsz? Kevésbé köt le egy jó könyv, film vagy sorozatnézés közben muszáj ránézned a telefonodra? Lehet Neked is dopamindetoxra lenne szükséged.

borítókép: freepik.com

Na de mi is az a dopamin?

A dopamin az ingerületátvivő anyagok közé tartozik, úgy mint a szerotonin vagy az adrenalin. Ezek az ingerületátvivő anyagok, más néven neurotranszmitterek információt szállítanak az agyban. A dopamin olyan tevékenységek kapcsán termelődik, amik örömet okoznak nekünk. Még az olyan hétköznapi események is képesek dopamint felszabadítani az agyunkban, mint egy értesítés érkezése. Ezért is olyan könnyű ráfüggni a közösségi médiára. Azonnali örömforrás, mely a telefonunknak köszönhetően tényleg csak egy karnyújtásnyira van tőlünk –  anélkül, hogy fel kellene kelnünk az ágyból. 

Kép: congerdesign, pixabay.com

Dopamin detox, de mégis hogyan?

Mivel a dopamint agyunk folyamatosan termeli, így ténylegesen annak termelését nem állíthatjuk le egy-egy dopamin detox alkalmával. 

Dr. Sepah, akinek a módszert köszönhetjük, hat olyan területet határoz meg, mely megcélózható a dopamin detoxszal. Ezek az érzelmi evés, a túlzott telefon -és internethasználat, a szerencsejáték -és vásárlásfüggőség, az adrenalinfüggőség, a  FOMO,  illetve a pornófüggőség.

Egy-egy ilyen napon lényegében kerüljük az olyan tevékenységeket, melyek könnyű örömszerzést kínálnak nekünk. Ilyen lehet például a sorozatok, a zene, a social media, gyorsételek, a cukros nassolnivalók, de akár az olvasás is.

Természetesen a dopamin detoxnak is többféle változata van, James Sinka szilícium-völgyi vállalkozó ilyenkor például csak vizet iszik és a társas interakciókat is kerüli az elektronikus eszközök kiiktatása mellett.

Természetesen nem kell egész nap a plafont néznünk, ha egy nap dopaminböjtölésre adnánk a fejünket..elmehetünk sétálni, meditálhatunk, tanulhatunk, papírra vethetjük a gondolatainkat, takaríthatunk, esetleg nézhetünk naplementét. 

Kép: pikisuperstar, freepik.com

És mit tapasztaltak a böjtölők?

A dopaminböjtnek számos pozitív hatása van, melyekről elsősorban videós tartalomgyártók számoltak be. Ilyen volt a jobb minőségű alvás, a megnövekedett kreativitás, illetve a visszanyert motiváció. A tudomány pozitív hatásait pedig a mindfulness technikával elérhető eredményekhez hasonlítja, melyek elsősorban a felesleges telefongörgetés kiiktatásának köszönhetőek, többek között ilyen a vérnyomás valamint a stressz csökkenése. 

Összességében azt nem javasolnánk, hogy mondj le barátaiddal töltött időről a dopaminböjt kedvéért, de egy-egy telefon vagy internet nélkül töltött napot érdemes lehet beiktatni bizonyos időközönként. Különösen fontos lehet, ha hajlamos vagy sok időt tölteni a képernyő előtt. Habár lehet, hogy az első egy-két alkalom nehézkes lesz, egy-egy ilyen nap meglepően hasznos tud lenni mind a produktivitás, mind a mentális egészség szempontjából.