Borítókép: marieclaire.hu
Közel 200 statiszta, stábtag és kaszkadőr, pirotechnika, füstgránát, füstgép, betanított kutya, szétvert autó – nem volt könnyű dolga a stábnak, hiszen mindezeket egyben kellett tartani. Plusz technikai kihívást jelentett az is, hogy a klip teljes egészében filmre forgott, és mind a négy jelenet egysnittes volt, vagyis vágás nélkül kellett felvenni őket. A végeredmény azonban – azt gondolom – magáért beszél. A tartalom akár a zene, akár a klip jelentését tekintve megérne egy külön cikket, most azonban inkább a látványelemekkel, magával a szettel és egy kicsit a szereplőkkel fogok foglalkozni.
Egy háború díszletelemei és háttérszereplői
A díszlet minden klip esetében kulcsfontosságú, hiszen hozzájárul ahhoz, hogy jobban beleéljük magunkat a szituációkba, sőt, akár a történetmesélés eszköze is lehet egy-egy jól megválasztott díszletelem vagy kellék.
Én elsősorban az első, zavargási jelenet díszletéről szólnék, hiszen ez talán a leghangsúlyosabb a klipben. Azt már a klipről készült Telex cikk is megírta, hogy a lakótömb oszlopain különböző feliratok voltak, nagyrészt Beton.Hofi idézetek, mint például “Felizzik a galagonya, lassan felég a bozót” (BAGIRA), “Nem a tudat tárgya, maga a tudat vagyok” (TARR BÉLA), a kliphez nagyon illő “A lelkem molotow-koktél” (DAY 1000), vagy a híres “Magyar rendőr, hogyha támad a nép / Álljatok át” (POKOL), ez utóbbi sor a díszlet közepére helyezett, szétvert autóra is fel volt fújva.


Ezeken kívül volt még Bob Dylan idézet, “All the money you made / Will never buy back your soul” (Masters of War), illetve rengeteg apró szó, kifejezés, úgy, mint “Eat the rich”, “Ahol nincs igazság, nem lesz béke”, “interregnum”, “elegünk van”, “a szabadság elégedetlenséggel kezdődik”, “bennem sok ezer néma száj”, itt-ott látható volt egy-egy ACAB felirat, de többször visszatérő elem a “néma nép” és a “néma táj” kifejezés is. [cenzúrázva]
Bár a klipben nem feltétlenül tökéletesen kivehető, a tetőre kifüggesztett molinón hatalmas vörös betűkkel az áll, hogy “PESTEN NINCSENEK ISTENEK”. Hogy erre Beton.Hofi PESTI ISTENEK című számának antitéziseként, vagy csak tematikába illeszkedő díszletelemként tekintettek, mindenki döntse el maga.
Érdemes a feliratokon kívül a szereplőkre, a statisztákra, a kaszkadőrökre is figyelni. Szinte minden egyes szereplőt külön-külön állított be a stáb, meg volt beszélve, kinek hol van a kezdője, mit kell csinálnia, merre kell mennie, és mikor végzett, hova kell “elbújnia”, hogy a kamera látóterébe már ne kerüljön. Külön kiemelném a kaszkadőröket, akiket olyan realisztikusan ütöttek-vágtak a rendőrök, vagy éppen rángattak a hajuknál fogva (a klipben mindkettőre látható példa 2:20-nál), hogy a szünetek és részpróbák alatt többen is elborzadva néztük, mi történik velük. Persze elmondták, hogy a kaszkadőrök ezt tanulták és úgy csinálják ezeket a mozdulatsorokat, hogy ne fájjon nekik, mégis kegyetlen látvány volt.
“Cameo-k” a klipben
A legegyértelműbb szereplő a klipben nyilvánvalóan Beton.Hofi, illetve az első jelenetben őt vonszoló Pándi Balázs, aki Beton.Hofi állandó dobosa. Ők ketten mondhatni “mozgatórugói” a jelenetnek, hiszen gyakorlatilag őket követi a kamera, ezért ők inkább főszereplőnek számítanak.
Rögtön a zene indulásakor a kirakatban láthatunk néhány embert, amint molotov-koktélokat gyártanak, közülük a jobb oldali úriember talán már kevésbé közismert – Ő Kéri Sándor, Beton.Hofi menedzsere. Egy kicsivel később, amikor néhány ember nekiront a rendőrsorfalnak, az egyik támadó nem más, mint Baba Aziz, aki számtalan Beton.Hofi szám producere, és a Tarr Béla is hozzá fűződik. Mellette az egyik támadó én magam vagyok. Mikor aztán Baba Azizékkal menekülőre fogjuk, a háttérben néhány képkocka erejéig megjelenik Takács András, vagyis txybandi, a kezdő lépcsőházunk mellett, vérző fejjel ülve. A következő ismerős arc Kovács Gerrison, Beton.Hofi gitárosa, aki egy rekesz molotov-koktélt cipel a lázadóknak. Baba Azizt ezután még egyszer láthatjuk, 2:26-nál, amint éppen egy rendőr nyomja fel a falra.

Pándi Balázst aztán a második jelenet első pillanataiban is láthatjuk, a földön ülve, illetve, ahogy halad a kamera, a háttérben Kovács Gerrison látható. Végül a harmadik jelenetben szinte mindenki megjelenik – Beton.Hofit txybandi, Kovács Gerrison, Háló Gergő és Aminon cipeli és rakja le a réten.
Az epilógusban pedig megjelenik maga a címszereplő és ihletadó, Tarr Béla.
A forgatás menete, élménybeszámoló
Először is kezdjük azzal, hogy hogyan lehet eljutni egy ilyen forgatásra statisztaként? A válasz egészen egyszerű: a produkciós háznál – amely jelen esetben a BYND Production volt – jelentkezni kellett egy hirdetés alapján castingra. Ezután még következett egy ruhapróba, ahol saját, vagy a produkció által biztosított ruhadarabokat kellett felpróbálni, és eldőlt, melyikeket kell használni majd a forgatáson, hogy illeszkedjen a látványvilágba.


Az első jelenet a Kerepesi úton forgott, komplexitása miatt pedig több mozgáspróba és próba előzte meg az éles forgatási napot. Mivel egysnittes jelenetről beszélünk, aprólékosan meg kellett tervezni mindent, precízen irányítani kellett a mozgásokat, a történéseket, hiszen közel 3 percig folyamatosan forgott a kamera, így ha mondjuk 2 percnél történt volna valamilyen nagyobb baki, az egészet újra kellett volna kezdeni. Különösen problémás ez amiatt, hogy a klip filmre forgott: összesen 7-8 felvételre volt elég film, és nyilvánvalóan senki nem akart egy felvételt sem “elpazarolni”. Végül szerencsére mindenki fegyelmezetten, precízen végezte a dolgát, és minden felvétel rendben ment, a forgatás pedig menetrendszerűen lezárult naplementekor, vagyis este 6 óra környékén. Minden felvétel más volt: útközben történtek kisebb nagyobb változások, néhány díszletelem arrébb került, változott.
Például az egyik felvételen a menekülésnél majdnem átestem egy időközben odakerült esernyőn, egy másikon pedig kis híján felborultunk Baba Azizzal, de elmondása szerint nem haragszik, sőt, ez hozzájárult a káoszhoz és a “fejvesztve meneküléshez”. Az utolsó felvételeken pedig annyit újítottam, hogy a menekülésnél mindig felborítottam a mögöttünk látható szemeteskukát. A forgatás jó hangulatban zajlott, bármikor kérdezhettünk vagy akár javasolhattunk a saját feladatunkkal kapcsolatban, amikor pedig éppen nem volt próba vagy felvétel, akkor kicsit bejárhattuk a díszletet, beszélgethettünk más statisztákkal vagy akár a stábtagokkal.
Másnap, vagyis október 19-én forgott a második és harmadik jelenet. Előbbit egy belpesti helyszín pincéjében forgatták. A munkálatok már reggel 7 óra környékén elkezdődtek, majd egészen délig tartott a forgatás. Ebben a jelenetben már csak három statiszta volt, a három orvosnő, de visszatért az első jelenetben látott kutya, illetve a zenekar néhány tagja is. Ezen a helyszínen egy kicsit én is beszállhattam a stáb munkájába: Tasnádi Zsófiának, a klip látványtervezőjének munkáját segítettem, főként a háttérelemek összeszedésével, pakolásával, illetve néhány egyéb aprósággal.

A harmadik helyszín volt a személyes kedvencem, ugyanis ez már mondhatni a Kiskunságban volt, Bugyi és Kunpeszér települések között félúton. Itt már jó néhány statiszta jelen volt, tetőtől talpig feketébe öltöztetve, és “halottra sminkelve”. A jelenetet kifejezetten naplemente környékén kellett rögzíteni, ezért egy viszonylag szűk időintervallum állt rendelkezésre. A hangulat szerintem talán itt volt a legjobb, amit nagy mértékben fokozott az is, hogy Beton.Hofi kapott egy kézikamerát Domokos Balázstól (ennek egy felvétele látható is Beton.Hofi Instagram oldalán), és azzal kifejezetten jól elszórakozott, illetve elszórakoztatott minket. (Remélem egyszer készül egy “Beton.Hofi cut” ezekből a felvételekből.) Fantasztikus látvány volt a naplemente erről a “magaslati” pontról, de még egy – Beton.Hofi elmondása alapján – level 2-es szivárványt is láttunk. Amikor aztán elfogyott a film, és véget ért az utolsó felvétel, mindenki összeszedte a felszereléseket, a holmiját, elindultunk lefelé a dombról, s közben a háttérben visszhangzott, hogy:
“Nem a tudat tárgya, maga a tudat vagyok.”

